Fylt primula

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fylt primula

Innlegg Felice Tor Feb 06, 2020 13:54

I dag fant jeg fylte primula på butikken. For meg så det ut som 4 ulike, og jeg vurderte å kjøpe en av hver, men på lappene stod det "suze" på noen og "bellerose" på andre. Jeg forhørte meg litt med en av de ansatte, og hun mente det var bare to sorter. Nå er jeg veldig i tvil. Siden jeg er litt over middels hagegal og har vært på utkikk etter fylte primula, etter heller labert spireresultat, vil jeg ha alle sorter jeg kan oppdrive. Kan det være at Bellerose er et fellesnavn? Siden det var bare 6 planter igjen da jeg dro, kommer jeg ikke til å opplyse om hvilken butikk jeg fant dem på( litt ego her altså), siden jeg vurderer å dra tilbake å kjøpe flere. Det var en blomsterbutikk, altså.
Felice
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Fylt primula

Innlegg Solveig Søn Feb 09, 2020 11:46

Flere som er glad i fylte primula ?! ;) .
De siste årene har det kommet flere nye lekre serier av Primula vulgaris med fylte blomster, bla. Belarina, Suze og Bellerose. I disse seriene er det igjen egne navn på de forskjellige fargevariantene.

Jeg kjøpte flere i Belarina serien (hos Eides Stauder) i fjor, bla. disse:
Ametyst Ice - blålilla
Lively Lilac - hvit m rosalilla kant
Goldie - gul
Carmen - rødrosa

Her er noen av de
Bilde

Bilde

Den nye serien Suze ser veldig flotte ut. Det samme gjør Bellerose, så jeg kommer definitivt til å kjøpe noen av de også, om de dukker opp her. Jeg ser at Eides har sistnevnte serie i år.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Søn Feb 09, 2020 12:06

Har du tatt bilde av de nye primulaene dine, Felice? I så fall ser jeg de gjerne :) .

Her er noen andre fylte, eller lett fylte:

Primula x pubescens 'Amalie' i front, og P. vulgaris Belarina 'Lively Lilac' bakerst
Bilde
P. vulgaris Belarina 'Pink Ice'
Bilde
Primula auricula 'Sword'
Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Søn Feb 09, 2020 12:19

Og noen flere:

Ken Dearman er litt varierende i fargen, alt etter hvilket stdium den er i. Jeg elsker denne:
Bilde

Bilde

Den under fikk jeg uten navn. Den er delvis fylt, og med en smal hvit kant ytterst

Bilde
Nærbilde:

Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Felice Man Feb 10, 2020 6:45

Her var det mye lekkert! Drar på butikken i dag, og kjøper noen flere. Så jeg ikke angrer i ettertid. Det kan jo være at det er for sent allerede, men jeg gjør et forsøk. Skal prøve å få lagt ut noen bilder etter hvert. Det som gjorde meg litt i tvil var at det kom flere fargenyanser opp av samme potte. Det kan selvfølgelig være ulike faser i blomstringen.
Felice

Innlegg Solveig Man Feb 10, 2020 8:47

Det stemmer at den kan ha forskjellige fargenyanser, alt etter om den er helt på knoppstadiet, delvis utsprunget eller helt utsprunget. Du ser det på bildene litt ned i denne bloggen.

Jeg håper du er heldig og får kjøpt resten nå da ;) . Jeg hadde nok "snaua" butikken for slike om jeg hadde vært der :lol:

Gleder meg til bilder!
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Man Feb 10, 2020 22:06

Jeg håper vi etter hvert får vite hvilken blomsterkjede som selger disse fylte primulaenene i år, Felice.
Synes de burde legge ut bilder av disse på hjemmesidene eller FB, slik at vi vet at de har de inne på lager. Jeg sjekker hver vår om noen av blomsterbutikkene eller hagesentrene har, men blir like skuffet hvert år. Har endatil foreslått at de tar de inn, men uten at det har hjulpet. Heldigvis fikk jeg kjøpt via Eides, ellers hadde det ikke vært mange fylte primula i min hage.

Har en kremgul fylt en som jeg fikk byttet til meg, og gleder meg til den dukker opp igjen. Har ikke noe navn på den.

Bilde

P. Belarina 'Vanilla' er også flott med litt gult eller gulgrønt i midten

Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Felice Tir Feb 11, 2020 6:39

Jeg sliter med å få lastet ned bildene her. Imidlertid kan jeg legge ut på FB senere i dag. Det er Mester Grønn som har dem. Kjøpte to til i går. De så litt pjuskete ut, da de ikke hadde fått vann i butikken. Jeg potta om, vannet og satte dem ute i går. Da ble de freshe igjen. Det var enda to igjen på Kløfta. Nå står en annen primula i knopp ute, så våronna begynner så smått og jeg kommer til å passe nyplantene mine som skatter fremover. Utendørs hver dag, garasje eller lysthus om natta. Det er overskyet og det er jo det beste for herdingen de første dagene. Myhrvold på Jessheim bruker forresten å ha Corporal Baxter, tror den heter det, om sommeren. Også en fylt sort som er burgunderrød. Jeg kjøpte den for noen år siden og har delt den i flere planter etter hvert.
Felice

Innlegg Solveig Tir Feb 11, 2020 13:43

Jeg ser gjerne bilde av den burgunderrøde fylte du har også, hvis du har tatt bilde av den. Men hvordan vet jeg hvem du er på Facebook? Vi bruker jo bare "nicname" her.

Jeg har vært innom Mester Grønn flere ganger, men ikke sett noen fylte primula der i år. For noen år siden hadde de tatt inn noen få lysegule og dyp gule. Jeg kjøpte en nydelig lysegul en, men den døde dessverre den første vinteren.

En av de fra Eides Stauder heter Belarina 'Carmen' og ser slik ut (den ligner kanskje litt på Corporal Baxter?! )

Bilde

Har forresten en fylt en som heter Primula lilacina, eller Quaker's Bonnet, som den også kalles

Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tir Feb 11, 2020 15:19

Her var det mange fine. Trodde disse doble ikke så lett klarte vinteren, men ser ut som de greier seg hos deg, Solveig. Har ikke sett noe blomstring her, men kanskje jeg skulle ta meg en tur og kikke.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Tir Feb 11, 2020 16:15

En del av disse ble kjøpt i fjor, men de har greid seg fint så langt. De bør ikke stå der det samler seg vann, eller der jorden er veldig våt/ sumpaktig.

Bildene er ikke fra i år, orm. Så langt har de ikke kommet enda, selv om flere primula har begynt å få knopper. Håper det ikke blir mye kulde og barfost fremover, så får jeg vel se de blomstre i år også :-). Den jeg har hatt lengst av de i Belarina-serien er Pink Ice. Den ble kjøpt i 2017.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Tir Feb 11, 2020 22:49

Hervar det mangefine fylte Primulaer. jeg må visst innom Mester Grønn i morgen.
:D
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Tir Feb 11, 2020 23:39

Jeg var innom den lokale Mester Grønn-butikken i stad og de hadde bare de vanlige enkle. Så da var det bare å tusle seg slukøret hjem. Håper du er mer heldig, Kari ;-)
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Felice Ons Feb 12, 2020 6:50

På Facebook er jeg Mona Bakken. La ut bilder i går. Har ikke bilde av Corporal Baxter, men kan jo legge ut når den tid kommer at den blomstrer. Den er nok litt mørkere enn den over her.
Felice

Innlegg Kari Tor Feb 13, 2020 17:39

I dag var jeg innom Plantasjen og de hadde fylte Primula Scirrocco, både rosa og rødlilla med hvit kant. Den rødlilla ble med meg hjem.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Lør Feb 15, 2020 18:19

Jeg var også en tur på Plantasjen i går og oppdaget til min glede disse Sirrocco-primulaene. 4 stk ble med meg hjem :-). I dag ble de plantet i større potter, og så skal de få stå på et beskyttet og svalt sted til det lir litt utpå våren (det er jo egentlig vinter nå ..). Jeg skulle egntlig ikke innom der i det hele tatt, men så svinget blien bare den veien :lol: . Og takk for det ellers hadde jeg vel blitt for sen. Det var limited edition, ifølge skiltet.

Bilde
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 4 gjester