Hjelp! Lavendelen holder på å dø.

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp! Lavendelen holder på å dø.

Innlegg Hanne67 Man Jun 15, 2020 16:32

Jeg kjøpte nylig en sommerfugl-lavendel, og nå har den fått flere og flere tørre greiner + at den henger.

Jeg tenkte først at den hadde hatt det for fuktig, og plantet den over i ei mindre potte og lot den bli tørrere. Den har stått i sola, men står litt mer skyggefullt nå.
Det er en sammenblanding av 3 stk og vurderer å dele den, og se om det hjelper.

Takknemlig for tips! :)
Brukerens avatar
Hanne67
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hjelp! Lavendelen holder på å dø.

Innlegg Hanne67 Man Jun 29, 2020 6:02

En liten oppdatering fra meg. :)

Lavendelen lever fortsatt, og det viste seg at den nok hadde hatt det for varmt og tørt.

Etter at jeg satte den mer skyggefullt har den kommet seg, og så har jeg sørget for mer vann. Egentlig helt motsatt av hva som er anbefalt, men det fungerer.
Brukerens avatar
Hanne67

Innlegg Nienna Man Jun 29, 2020 8:04

Så bra at du har klart å holde liv i den. Jeg har aldri fått til sommerfugllavendel. Og har gitt torvklumpen den står i skylden :) En liten potte til en stor plante i full blomst blir helt feil. Og av erfaring vet jeg at planten må ofre både blomster og greiner når den skal tilpasse seg normal jord i en større potte eller bed. Pluss at faren for uttørking er stor. Planten har jo levd hele sitt liv med konstant tilførsel av vann og næring før den ble solgt. Men når man vet dette, så er det også mulig å pleie planten tilbake til et bedre liv. Og det har du tydeligvis gjort :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hanne67 Lør Jul 04, 2020 7:19

Takk for svar! :)

Lavendel er jo anbefalt at skal stå i full sol og ganske tørt, men disse som står med masse røtter i torv trenger mye vann.
Da jeg tok den opp etter at den hadde stått en stund i ei større krukke, hadde den ikke utviklet nye røtter. Dermed hadde den jo ikke hentet vann eller næring fra jorda rundt, og var helt avhengig av at rotklumpen fikk vann ovenifra.
Jeg vet ikke hvordan det er nå, men håper det har vokst ut noen røtter. Jeg har også klipt av de blomstene som er avblomstret, slik at den ikke bruker krefter på å danne frø. Dermed kommer det lettere nye blomster.
Vi har et lite drivhus som holder minimum 0 grader om vinteren, og der overvintrer jeg endel planter. Sommerfugl-lavendel tåler jo ikke den norske vinteren, så den får også plass inni der.
Brukerens avatar
Hanne67

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester