Fandens spaserstokk

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fandens spaserstokk

Innlegg nefertiti Fre Jul 24, 2020 8:53

Aralia elata, eller Fandens spaserstokk om du vil, hvor på en skal fra 1 til 10 "farlig " er den ...?

Da tenker jeg på hvordan den sprer seg. Jeg har hatt min i mange år, nå har den blitt ganske svær, kanskje 2,5 m.
Den står i et bed hvor vi går med gressklipperen rundt den, så det begrenser den jo.

Men i fjor og i år har jeg lagt merke til at den kommer med flere og sterkere utløpere enn den har gjort tidligere.
Den blir jo holdt på plass i dette bedet, men kan jeg risikere at den kryper enda lenger under bakken og plutselig kommer opp et helt annet sted?

Det jeg er redd for er om den har litt av egenskapene til f.eks parkslirekne ...
Noen som har erfaring?
:o
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Fandens spaserstokk

Innlegg Dag Lør Aug 01, 2020 10:57

Jeg har de samme problemer som deg. Blir ikke kvitt den. Dukker stadig opp med nye skudd. Planten er en plage.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg nefertiti Tir Aug 25, 2020 13:41

Ja, kanskje jeg skal ta den opp og heller ha den i en krukke inne på terrassen.

Den er jo også veldig piggete og absolutt ikke noe en vil ha på laust |)

Så hva med planten når jeg graver den opp. kanskje den vil etablere seg på dynga?
Sikkert best å ta den med til kommunens renovasjonstjeneste ...
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg nefertiti Fre Aug 28, 2020 9:26

Nå har jeg holdt på i to dager med prosjekt "Bli kvitt Fandens spaserstokk".

Ingen hyggelig oppdagelse, men det viste seg at under stokken, hviler det egentlige monsteret :shock:

Jeg vil anbefale alle å tenke seg nøye om før de planter denne i hagen sin. Stammen på den ene stokken som jeg hadde, hadde en diameter på omlag 5 cm nederst, men roten under jorden var enda tykkere.
Fra roten var det også utløpere med en diameter på 3 cm.

Jeg har tatt opp alle andre planter fra bedet (som måler 2x1 mtr) ristet av all jord og satt dem i potter.
Nå holder jeg på å rense jorden for disse lianeliknende røttene, men det ser ut som de har snodd seg innover i plenen på ene siden, og innover i massene under plattingen foran huset på andre siden også.
Planterestene har jeg hatt i plastsekker som jeg skal kjøre til kommunens mottak for avfall - fordi jeg har fått litt følelsen av at dette kanskje er i samme gate som parkslirekne.

Kan noen gi meg råd om hva jeg bør gjøre nå?
Fins det noe jeg kan smøre på disse lianeliknende røttene som har stukket av? Spesielt de som går mot huset uroer meg ...
Men kanskje jeg er heldig, at røttene dør av seg selv når de ikke har en plante over jorden.
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg nefertiti Fre Aug 28, 2020 11:41

Bilde Bilde
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg nefertiti Fre Sep 11, 2020 14:45

Da har jeg funnet denne informasjonen fra Artsdatabanken:

https://artsdatabanken.no/fremmedarter/2018/N/2564

Og jeg er ikke lenger like bekymret - FJO!
:^:
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Martin Lør Sep 12, 2020 4:40

Spaserstokken er dømt nord og ned av mange, men jeg har overhodet ikke opplevd planta som plagsom.
Min Aralia elata ble plantet ved et sydvendt berg i 2006, og har kun laget et sideskudd på disse årene.
Utløperen gravde jeg opp og plantet et annet sted, men den ville seg ikke, og visnet bare ned.
Så den 14 år gamle, og ca 2,5 meter høye planta, troner fortsatt alene ved berget.
Brukerens avatar
Martin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Lør Sep 12, 2020 7:11

Jeg har samme erfaring som Martin. Mine to spaserstokker er ca 12 år gamle, og først i fjor kom de med noen utløpere. De skal få vokse så lenge de ikke er til hinder for andre planter. Mine står i halvskygge, og jorden er ikke den beste, med mye sand. Hvis det er sånn at blomstene er mat for bier, synes jeg det er all grunn til å beholde spaserstokkene :) Det er jo heller ikke feil at de luftige blomsterklasene er dekorative. Har for øvrig hørt fra andre at hvis man beskjærer stammene, kommer det mer rotskudd. Høres logisk ut for meg at planten da svarer med å sette fart i formeringen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg nefertiti Man Sep 21, 2020 13:48

Dette er bra, da slipper jeg å engste meg for at jeg har tatt noe uhåndterlig inn i hagen.
Kan det ha noe med jordsmonn/plassering å gjøre kanskje? Min står i et godt bed midt i solen.

Uansett, så har jeg tatt av en som jeg kan ha i krukke. For den er jo en meget stilig plante å ha i hagen!
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Sep 21, 2020 14:24

Jeg tror nok at din spaserstokk, nefertiti, har tatt ekstra mye av siden den har fått et godt bed i solen til rådighet :) Det er nok lurt å sette slike trær som setter rotskudd i en utkant av hagen hvor gressklipping sørger for å hindre spredningen. Eller dyrke treet i en stor krukke eller beholder uten bunn. I så fall må man forsikre seg om at rotskudd ikke går dypere enn dyrkningskaret.

Veldig dekorativt lite tre :)

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester