Stiklinger av Lindehekk?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stiklinger av Lindehekk?

Innlegg Tore Kristian Man Apr 05, 2021 8:06

Har en gammel Lindehekk i hagen som etter årevis med litt lite oppmerksomhet har begynt å bli riktig fin! Ønsker nå å trekke hekken en del meter videre på to steder og har sjekket litt rundt. Jeg syntes alternativene jeg har funnet sålangt blir veldig kostbare ettersom jeg bare finner godt voksne planter som dermed er rimelig dyre, i alle fall når jeg skal plante anslagsvis 30 meter :o

Er det noen som har erfaring med stiklinger av Lind? Eventuellt vet steder som selger disse plantene til en kurrant pris?
Tore Kristian
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Stiklinger av Lindehekk?

Innlegg orm Man Apr 05, 2021 15:25

Ja, lind roter seg relativt greit, men det tar selvsagt noe tid og stiklingene må passes m. vanning i starten. Man kan altså ikke sette stiklinger og dra på ferie om det blir tørrvær. Det er bare å ta avskjær av hekken du har.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tore Kristian Man Apr 05, 2021 21:21

Noen spesielle ting jeg bør tenke på? Når på året, størrelse på stiklingene og fremgangsmåte forøvrig? :)
Tore Kristian

Innlegg Tore Kristian Tir Apr 06, 2021 9:12

Og...om jeg ønsker at det skal vokse til litt raskere - noen som vet om utsalg med ålreite priser? Syntes 500-750kr p e r plante var litt stivt :o
Tore Kristian

Innlegg orm Tir Apr 06, 2021 11:45

Ja, det var dyrt. Har du sjekket høyden på disse. Hekkeplantene er de samme som etter år blir til store trær så kanskje er det trepris. Du må sikkert finne en planteskole. Skal man ha mange, er det antagelig mulig å få en lavere pris. Jo høyere de er jo høyere pris. Ganske lurt da å gå inn på Brukerkontroll og profil og skrive hvor i landet du bor så trenger ikke de som skal svare å spørre om det. Skal du sette stiklinger, er det nok best å starte så tidlig som mulig. Om disse stikkes i potter (melke- el. juicekartonger), kan de få en lengre vekstsesong om man kan sette disse et sted m. lys og litt varme vår og høst og man kan se om det er noen som ikke har rotet seg. Mye jobb dette så enklest er det nok å stikke rett i bakken.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aimar Tir Apr 06, 2021 15:21

Den beste tiden å ta stiklinger av busker og trær er oftest i juli, eller fra St.Hans og utover.
Hekkplanter av Tilia cordata har de f.eks. på Vestby Planteskole på Hafslundsøy. Fjorårsprisen der var Kr. 75,- pr. stk.
aimar
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Tore Kristian Tir Apr 06, 2021 20:17

Takker, har sendt dem en forespørsel nå :)
Tore Kristian

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester