Frøplanter fra ildkvede - hva gjør jeg nå?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Frøplanter fra ildkvede - hva gjør jeg nå?

Innlegg Kari Man Sep 13, 2021 18:31

Jeg sådde frø av ildkvede i sommer, og det var veldig morsomt at to av frøene spirte. Nå er frøplantene ca 5 cm lange. Jeg har ingen erfaring med å så frø fra bukser, så hva gjør jeg nå? Skal jeg bare la frøplantene vokse slik de selv vil, eller skal frøplantene fra busken toppes slik at de kan forgrene seg? Er det noen som har erfaring med å så frø fra busker?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Frøplanter fra ildkvede - hva gjør jeg nå?

Innlegg Nienna Man Sep 13, 2021 19:44

Jeg tror du må regne med å ha frøplanten din på et beskyttet sted i vinter. Ildkvede må nok ha en ekstra lun og varm plass i sone H6. Jeg hadde en gang en frøplante som jeg lot stå ute første vinteren, og den forsvant.

Topping kan du trygt vente med til busken har fått litt størrelse. Jeg har nå ildkvede som jeg har kjøpt, og jeg skulle ønske at den ikke hadde vært toppet siden den da får en enda bredere vekst enn den allerede har fra naturens side, og jeg vil ha min høyere og smalere. Du er altså ikke nødt å toppe den :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Man Sep 13, 2021 21:10

Takk for svar, Nienna. :) Da venter jeg med å toppe frøplanta. Jeg har ikke flytta til sone 6 enda. Hva tenker du er best: å ha frøplanta ute i vinter i sone 4 (kan nok finne en lun plass, men vinteren er lunefull her i Oslo-området, ofte med regn og frost om enannen) eller å ha planta inne?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Sep 14, 2021 9:34

Jeg ville hatt den inne. Så kjølig som mulig, og bare såvidt fuktig for at roten ikke skal tørke inn. For mye vann kan få roten til å råtne. Normalt feller ildkvede bladene og går i dvale. Hva en liten frøplante gjør innendørs, vet jeg ikke. Men uansett vil den ikke vokse igjen før til våren. Og i hvileperioden forbruker den heller ikke vann.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Tir Sep 14, 2021 13:32

Takk for svar, Nienna. Når planten går i dvale, trenger den da lys eller kan den stå inne i et kaldt (frostfritt) og mørkt rom?
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Sep 14, 2021 14:47

Kari skrev:Takk for svar, Nienna. Når planten går i dvale, trenger den da lys eller kan den stå inne i et kaldt (frostfritt) og mørkt rom?

Når den går i dvale trenger den ikke lys for å vokse. Men jeg ville likevel satt den slik at den fikk litt dagslys, siden det er naturlig at frøplanter får lys ute.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Tir Sep 14, 2021 17:19

Da gjør jeg slik du foreslår. Håper frøplantene overlever vinteren.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester