Kan magnoliaen overvintre i bøtte?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kan magnoliaen overvintre i bøtte?

Innlegg Simira Ons Sep 21, 2022 11:13

I juni fikk jeg en magnolia i gave. Rent bortsett fra at jeg har ønsket meg en, har den affeksjonsverdi. Den ble plantet i hagen, og ser ut til å trives godt.
Så har det seg slik at jeg kom i skade for å kjøpe et hus, og vi skal flytte i februar. Magnoliaen skal med. Men hvordan? Jeg får ikke gravet den opp i februar. Kan jeg grave den opp nå og overvintre den i bøtten den kom i? Hive litt leca i bunnen, sette den inntil garasjeveggen for litt ly, og håpe at den overlever? Ha den inne i kjelleren?
I verste fall kan jeg kanskje avtale med kjøper at vi graver opp og henter den til våren. Det er kanskje det enkleste...? Selger av vårt nye hus ville forsåvidt sikkert vært åpne for å plante den der nå, men jeg vet ikke hvor det er best å ha den enda.
Simira
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Kan magnoliaen overvintre i bøtte?

Innlegg Nienna Ons Sep 21, 2022 16:19

Siden magnoliaen ikke har etablert seg er det lett å grave den opp og sette den tilbake i bøtten slik du beskriver. Du kan også plante den midlertidig i den nye hagen. Da får den jordvarmen i kalde perioder. Planten kan også ligge jordslått i en haug med kompost og løv over rotklumpen. Den vil jo ikke vokse gjennom vinteren, men være i dvale. Det går nok bra :) Jeg overvintret et par magnolia i drivhuset en vinter. Kjøpt på høstsalg. De sto i pottene sine til våren kom.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Simira Ons Sep 21, 2022 19:49

Takk, da putter jeg den tilbake i bøtta og setter den sammen med jordbæra inntil garasjeveggen.
Simira

Innlegg Martin Fre Sep 23, 2022 6:17

Jeg overvintrer nesten alltid planter og trær som kjøpes på høstsalget i potte.
Gjerne med omplanting til litt større potte før lagringen.
De står kjølig, og så lyst som mulig innendørs.
Dermed blir de også "karantenesikret" for eventuelle blindpassasjerer.
Tror ikke jeg har mistet noen planter i årenes løp på denne måten (og brunsnegla har ikke kommet til gards enda).
Brukerens avatar
Martin

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 12 gjester