Stativ til klematis

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stativ til klematis

Innlegg SiljaV Fre Mai 19, 2006 14:33

I hagen har jeg en SVÆR brudespirea midt på plenen som jeg har lyst til å fjerne. Istedet har jeg lyst på en SVÆR "tue med klematis! :D Kanskje 3 ulike slag som blomstrer til litt ulik tid. Må derfor ha et stativ som egner seg. Har noen erfaring med dette eller har sett et passende stativ? Synes mange er litt smale i bunnen ala obelisk. Jeg ønsker meg noe ala ballkjole-form, hvis dere skjønner, ca 1,5 m i diameter i bunnen. Kanskje jeg kan lage, men av hva?
Og forresten, noen forslag til sorter som ville gå bra sammen (H2-3), er så mange sorter på nettet at jeg blir helt matt og får beslutningsvegring :oops:
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene i Fredrikstad Fre Mai 19, 2006 14:38

Du kan jof.eks. lage av stolper eller bambus som du setter opp som en "tipi", bundet sammen i toppen.
Hilsen Lene
-------------------------------------------
planter blir kompost blir liv
blir min hage.
Hagedagbok
Oppskrifter
Brukerens avatar
Lene i Fredrikstad
Hagegal
Hagegal

Bosted: Fredrikstad - flatmark på leire. H2 på det nye sonekartet.

Innlegg Anita K. Fre Mai 19, 2006 14:39

Hei, du har åpenbart en ganske kraftig gravejobb foran deg - for å fjerne alt etter brudespireaen. Men jeg kan godt forstå at du vil ta vekk en så dominerende busk! :)
Det går fint at å bygge sitt eget klatrestativ, jeg har sett slike tegninger/bilder, var det i Gardeners World, tro? Utgangspunktet er å ta en tur på byggevarehandelen - der har de metall til dette bruket. Kanskje noen her inne som har bygd sine egen clematis-stativ, og da snakker jeg ikke om i matter av armeringsjern. Forslag?
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Fre Mai 19, 2006 14:55

Hva med å sette tre stativer sammen i en gruppe? Jeg tenker da på stativ a la det Helene har i hagen sin:

Bilde
(bildet er klikkbart)

Med litt avstand mellom plantene ville det kanskje bli litt enklere å komme unna utfordringer ifht 'hvilke-beskjæres-når-og-hvor-mye' også ?

Edit: forresten - bildet ble tatt i 2004. Kanskje Helene kan si noe om hvordan stativene har taklet større og tyngre planter med årene, hvis hun ser dette?
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kirsten M Fre Mai 19, 2006 16:50

Jeg har ingen erfaring med spirea, så jeg kjenner ikke rotsystemet, men min første innskytelse er å bruke brudespireaen som klatrestativ. Da kan du nyte spireaen de to ukene i mai den lever opp til navnet sitt og nyte klematisen resten av sommeren? Hos meg klarer både alpeklematis og Summersnow seg strålende uten nevneverdig stell og med karrig jordsmonn :D Tilsammen dekker de også store deler av sesongen med blomstring. Alpeklematisen kommer sogar med et lite høstflor i tillegg til overdådig blomstring på forsommeren.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg SiljaV Fre Mai 19, 2006 19:34

Har tenkt på "bambustipi", ja. Men vil ikke sånne bli fort ødelagt?
3 stativer sammen, ja kanskje, hvorfor ikke? :)
Bruke spireaen som stativ: Tja, vet ikke helt, tanken er jo bra (slipper å fjerne den :^: ), men føler det vil se litt rotete ut? Noen som har prøvd det?
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Fre Mai 19, 2006 19:41

Hva med å lage "bambustipi" av armeringsjern i stedet? Holder helt sikkert lenger.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg skogtrollet Fre Mai 19, 2006 20:05

ameringsjern- stenger eller matter, stiger, solide stolper med wire/piggtråd, plant et tre med lave grener, kobberrør, steiner og bambusSTOKKER, støp et betongfuglebad/kloss med stokk i midten...
-sing me a rainbow, steal me a dream-
Brukerens avatar
skogtrollet

Innlegg Nina Fre Mai 19, 2006 20:33

Jeg har nettopp bygd dette klatrestativet til klematis i hagen min. :)

Det er lagd av eplekvister (vannskudd) og hampetau. Mitt er lagd for å passe til et hjørne på verandaen, men ved å lage en side til, kan det bli frittstående. Men da bør man sikkert bruke kraftigere materialer. Mitt er godt forankret i bakken og i verandaen. Det kommer sikkert ikke til å vare evig, men jeg synes det er fornuftig bruk av overskuddsmateriale fra hagen. :^:
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg josefin Fre Mai 19, 2006 21:28

Da slår jeg igjen et slag for klematisstativene fra Haven i Hune... :mrgreen:
Her er et bilde til. Stativet kan lages så høyt og bredt som en ønsker.

(og i samme slengen passer kanskje dette tipset inn..)
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alexia Fre Feb 23, 2007 13:38

Drar frem denne igjen. Denne sesongen må jeg se til å få fatt i noen klatrestativ/obelisker til mine klatrere - men hvordan skal de se ut, og hva kan jeg kjøpe/lage selv.
Jeg lagde selv i fjor av bambuspinner - den ble fin den også :) (niks bilde dessverre)

Har du en fin link til nettbutikker som selger har det vært flott. Tegninger/forslag rundt omkring på nettet finnes sikkert også. Har du kanskje noe du har laget selv?

Håper kreativiteten bobler over her :D
~~xxx~~

"I consider every plant hardy until I have killed it myself...at least three times."
Brukerens avatar
alexia
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg ElinG Fre Feb 23, 2007 14:42

Det går an å sette to rosebuer i kryss og plante eit par klematiser ved kvar "fot". Såg dette i ein hage i fjor, og det var ganske stilig. Flott, stort blomsterflor. Ein kunne gå gjennom og nyte blomstrane frå alle kantar. Eg såg for meg å grave ned ein vannkilde av den sorten som ein kan dekke med stein, i midten av rosebuene. Då tippar eg at småfuglane hadde konkurrert om plassen inni der :dream:

Problemet der var at ho hadde nytta to billige rosebuer a`la dei ein fekk kjøpt på LIDL. Når dei stod i kryss, så la snøen seg på toppen, og vinden tok tak i dei. Dersom ein velger denne varianten, bør ein nok legge litt meir pengar i rosebuene og få nokre av litt betre kvalitet.
Akkurat når eg blei vant til i går, kom i dag...
Brukerens avatar
ElinG

Innlegg magnolia Fre Feb 23, 2007 15:43

To leca-armeringsjern (de smale som brukes til leca) på 6 meter (?) lengde og ca. 20 cm bredde, satt ned med buen i kryss, skulle holde bra. Når clematisene har vokst til, skjules selve armeringsjernet, og jeg tror dette ville bli solid - med støtte av 4 rette armeringsjernstenger - en for hver buehalvdel.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mokki Fre Feb 23, 2007 16:07

alexia skrev:Har du en fin link til nettbutikker som selger har det vært flott. Tegninger/forslag rundt omkring på nettet finnes sikkert også. Har du kanskje noe du har laget selv?

Jeg kjøpte noen på Ladesletta Hageland i fjor - de var i flere størrelser, men de var utsolgt for de største da jeg var der.

Bilde
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Fre Feb 23, 2007 18:11

Herer stativet vi lagde til clematisene i sommer etter en idè fra en annen hagegaler (til venstre i bildet, lagd av impregnerte bord....stativet altså).
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Marit Søn Feb 25, 2007 14:49

Den der var smart. Skal tenke på den til mine clematis. Du har en nydelig hage Leno.
Hilsen Marit
Brukerens avatar
Marit
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester