Din favorittklematis?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Din favorittklematis?

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Jun 03, 2006 16:50

Etter å ha oppdaget klematisalbumet så lurer jeg:
Hva er din favorittklematis? Dersom du har en favoritt klematis plante og en blomst så oppgi gjerne begge. (aner ikke om det finnes klematis med spennende bladverk/vokseform, derfor merkelig spm)
Sitter klar til å :sikle:
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mariann S Lør Jun 03, 2006 17:14

Har ikkje så stor greie på Clematis ennå.
Men har i år skaffa meg to stk.
Den eine er berre heilt nydelig i fargen: Warsawska Nike.
Mvh Mariann - Min sunnmørshage på Eiksund, H2 (kanskje H1)
"Ønsker du deg en regnbue - ja då må du tåle litt regn". :)
Brukerens avatar
Mariann S
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiF Lør Jun 03, 2006 18:11

Mariann S skrev:Har ikkje så stor greie på Clematis ennå.
Men har i år skaffa meg to stk.
Den eine er berre heilt nydelig i fargen: Warsawska Nike.

Gulp....den var storskjønn. Her er den flotteste av de jeg har i hagen:
modules.php?set_albumName=RandiFs-album&id=Clematis_Fireworks_2_jpg&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_photo.php
Den heter Fireworks.
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg josefin Lør Jun 03, 2006 19:32

Jeg har mest sansen for viticellaene, de har en uformell sjarm og er ikke så perfekte som de storblomstrede. Dessuten er de lette å forholde seg til: De tilhører gruppe 3 og skal derfor klippes helt ned hvert år, så strekker de seg flere meter i været i løpet av sommeren og blomstrer overdådig fra ca. juli og utover høsten.

Eksempler på viticellaer:
Elvan
Emilia Plater
Etoile Violette*
Entel*
Madame Julia Correvon*
Venosa Violacea
Tango
Carmencita
Rubra
Betty Corning
Abundance
Blue Belle
Black Prince
Royal Velour
Purpurea Plena Elegans*
Mikelite*

(De med stjerne er de jeg har - resten står definitivt på ønskelisten.. ;) )
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nina Lør Jun 03, 2006 19:47

Enig med josefin; viticellaene er nydelige. Har foreløpig bare Purpurea Plena Elegans, en av mine absolutte favoritter i hagen! :)

Og så er jeg begeistret for de forskjellige C. alpina.
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anita K. Lør Jun 03, 2006 20:00

Jeg liker godt den lille estiske andungen - Piilu. Kommer som et skudd fra den vesle tassen jeg kjøpte i fjor.
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Beyond Lør Jun 03, 2006 20:02

Har ikke helt "oppdaget" Clematis enda jeg (men det skjer vel plutselig :roll: :lol: ). Har kjøpt tre stk. i år fra gruppe 1 (liker best de fra gruppe 1 og 3) så får vi se om jeg ser lyset. :mrgreen: Av dem er Clematis alpina "Pink Flamingo" finest. Sartrosa akeleie-aktig. Har fått plass ved siden av rosa glauca. :^:

Men kunne tenkt meg Clematis Vitalba (vill, rar og søt) og Clematis armandii (vintergrønn?!, dersom den er herdig her da) :)
Brukerens avatar
Beyond
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Lør Jun 03, 2006 20:09

Den råeste Clematisen jeg vet om.Og såm står høyest på min ønskeliste over Clematiser er tibetana subsp vernayi 'Glasnevin Dusk

http://www.clematis.hull.ac.uk/new-clem ... dbkey=3185

:wow:

Men ellers. så er det fryktelig vanskelig å skille ut en. Men jeg elsker de som har burgunder farve slike som Warsawa nike, viola, Niobe, etolie violette (noe mere blålig den men) og Romantika.
Men så er det jo alle disse dobbelt blomstrende de er også fantastiske. Av de hvite så er Guernsey cream den største favoritten. :D
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg josefin Lør Jun 03, 2006 21:22

Oj! Den der var jo bare :wow:
Men går det an å få tak i noe sånt, da?

Jeg har forresten sådd denne lekkerbiskenen (C. ladakhiana) i år. Og den har spirt.. :)
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AnneG Lør Jun 03, 2006 21:31

Hadde Warszawska Nike i gammelhagen, og den var flott på farge, selv etter regn og insektangrep. Bare se her (bildene er klikkbare):

Bilde.

Må skaffe meg denne i nyhagen også.

Ellers er jeg svak for liljeblomstrende klematis, aka C. texensis. Sjekk denne her, 'Princess Diana':

Bilde

Jeg liker jo egentlig ikke rosa, men den har en så fantastisk fin form at jeg tilgir den alt. ;)

Det er også mange forskjellige bladformer på klematis. Husker ikke så mye i farta, men C. 'Sødertälje' har i hvert fall veldig småflikete blader.

Ellers er jeg også veldig svak for de mørke blå/lilla.

Og snakk om macropetalaer, DE er fine, de... :)

Bare sjekk denne, en blå macropetala i en hvit rhododendron.

C. macropetala 'Purple spider' er fantastisk.

Og sjekk denne. C. macropetala 'Floralia'. (Næmmen... Sjekket linken og fikk beskjed om at det var tyveri å vise andres bilder på egen side. Fysjom, jeg viser jo ikke andres bilder, jeg lager jo kun en link, jo... Makan... :x :x :x Men klematisen er fin, og de som vil kan selv google litt etter den.)

Det som er fint med macropetalaer er at de tilhører gruppe 1 og skal dermed beskjæres lite og blomstrer tidlig. De blomstrer også ganske lenge og kan ha gjenblomstring. Hva mer kan man forlange? ;)

Når det gjelder de store, hvite, så får jeg skikkelig åndenød av slike som dette.

Skjønnheter som dem Line Cathrin og josefin nevnte ser jeg som en kuriositet, men det er ikke de jeg ville ha hatt som førstevalg. Jeg liker jo nemlig egentlig best "bordellmammaene" :lol: Jo større, jo bedre... ;) :lol:

Men så har ikke jeg en så fin og gjennomtenkt og samstemt hage som verken Line Cathrin eller josefin da. Og kommer heller aldri til å få det... :oops: Men jeg klarer ikke å beherske meg når det kommer til slike store og fargerike blomster. Da forsvinner alle mine gode forsetter om tilbakeholdenhet og vakker samplanting, og må ha-genet slår inn for fullt... :mrgreen:
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiF Lør Jun 03, 2006 21:51

Anita K. skrev:Jeg liker godt den lille estiske andungen - Piilu. Kommer som et skudd fra den vesle tassen jeg kjøpte i fjor.

Ligner faktisk veldig på min "Fireworks"...
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiF Lør Jun 03, 2006 21:56

Beyond skrev:Clematis armandii (vintergrønn?!, dersom den er herdig her da) :)

Vintergrønn clematis?? Den skulle jeg jo hatt på buen min, istedet for eføy som jeg først hadde tenkt. Eføy vokser så sakte til å begynne med. Lurer på om det går an å få fatt i den den noen steder... :sikle:
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AMS Lør Jun 03, 2006 22:12

AnneG skrev:Når det gjelder de store, hvite, så får jeg skikkelig åndenød av slike som dette.

Og denne godbiten fikk jeg tak i på Plantasjen igår. De solgte alle klematiser for en 50-lapp, men det var noe utplukket. Likevel var jeg da fornøyd med min Madame :mrgreen:
Merethe
Brukerens avatar
AMS
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Jun 03, 2006 22:27

ååååååå :shock:
masse fine favoritter ja :) :wow: :wow:
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AnneG Lør Jun 03, 2006 22:34

Bare vær klar over at Mme le Coultre er en gruppe 2 klematis, dvs den blomstrer både på fjorårsskudd og på årsskudd. Den er ikke så veldig herdig, så det er vel kun i de beste strøk at man kan forvente blomstring på fjorårsskudd. Da jeg bodde i Fredrikstad (sone H2-H3) frøs den ganske mye ned hvert år, og jeg fikk kun sensommerblomstring på den, og da ganske sparsommelig. Så man bør nok ikke forvente underverker i kaldere strøk.

Hvis det er noen her inne som har lykkes med å få en Mme le Coultre til å bli stor og fin og blomsterrik, så gi beskjed om hva som er gjort og hvilke forhold den vokser under. Det er en ufattelig flott klematis, men jeg synes den er vanskelig, dessverre.
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg RandiF Lør Jun 03, 2006 22:38

Jeg kjøpte den i fjor på Plantasjen, den har overlevd her i H2, men har frosset noe tilbake. Er bare ca 30 cm i dag, venter vel på varmen den også.
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester