Planter som tiltrekker seg sommerfugler?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg kirsitn Tor Aug 03, 2006 15:04

Schlagerne blant sommerfuglene her i gården er bl.a. tagetes (enkle eller maks halvfylte), floks, sommerfuglbusk, solhatt.

Dersom man vil tiltrekke seg tussmørkesvermere, så er syrin og kaprifol spesielt populært.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg tunderbrd Tor Aug 03, 2006 15:46

Å, for et fantastisk forum!
Her bare hagler det inn med svar :D
Er klar over at også larvene trenger sitt, derfor står en del av utkanten av hagen urørt.
Der gror gress, ville sommerblomster og tistler ;)
Jeg er nøye i min planlegging, må vite.
Takker for masse gode tips, må visst bare komme meg på hagesenteret.
Begynnte med 2 tomme hender og 10 tommeltotter.
Heldigvis begynner noen av fingrene å bli litt grønne :-)
Klimasone H2
Brukerens avatar
tunderbrd
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg hannesam Tor Aug 03, 2006 18:02

Jeg har en brokbladet mynte (som jeg aldri har visst navnet på). Den har opptil 20 sommerfugler på en gang. Hadde jeg visst hvordan, skulle jeg lagt inn et bilde :oops:
Hanne
hannesam
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lissa Tor Aug 03, 2006 18:08

tipper på enten annanas/appelsinmynte som likner eplemynten eller på ingerfærmynte.
det blir bilder i albumet mitt av begge etterhvert bare de begynner å blomstre... ;) den første står med bristeferdige knupper. :jump:
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Tor Aug 03, 2006 21:14

Når du sier mynte så liker sommerfugler oregano særs godt.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mai Ons Jan 03, 2007 11:26

Noen som vet hvor langt borte fra en sommerfuglmagnet en vertsplante for larver kan stå?

De få nesler jeg har blir brukt som gjødsel, så det ville passe meg fint om larvene lever på naboens nesler og sommerfuglene henter nektar hos meg.
Mai

Innlegg tunderbrd Tor Mai 10, 2007 21:47

Da er min første sommerfuglbusk innkjøpt :D
Valget falt på en med hvite blomster, så ikke fargene skal krasje for mye med de øvrige i hagen.
Skal ta bilde av den når den står i blomst, forhåpentligvis full av nydelige sommerfugler.
Finnes der noen "snille" nesler somjeg kan ha i nærheten slik at de kan bo i hagen min gjennom alle stadier.
Helst noen som ikke naboen vil se på som ugress, og komme med roundup'en slik de gjorde mot tistlene mine.
Klimasone H2
Brukerens avatar
tunderbrd

Innlegg kirsitn Tor Mai 10, 2007 23:29

Jeg er redd det nok er vanlig brennesle som er førstevalget for sommerfuglene som lever på nesle. (Dvs. f.eks. neslesommerfugl, admiral, dagpåfugløye, hvit c.) Men hvis du lar nesla vokse et annet sted enn like ved nabogrensa, så kan det vel neppe sjenere naboene dine? Brennesle sprer seg jo ikke uhemmet, i motsetning til tistler som har lange rotutløpere.

Men nesle kan faktisk være en ganske fin bladplante ved riktig plassering i bedet. Har ei nesle som jeg har tatt vare på pga. fin vårfarge, og synes egentlig den har ganske fin bladfasong.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg tunderbrd Fre Mai 11, 2007 20:38

Ja, du har rett! De er fine :D
Og unger har vel ikke så vondt av å brenne seg litt på dem om det skulle skje :lol:
Var litt usikker på hvordan de sprer seg, for tistlene og løvetannen dreper naboen
slik at de ikke skal spre seg til jordene de har sau på...
Greit nok, men jeg må nok bare si fra at den skråningen min skal være slik fra nå av.
Kan man kjøpe brennesle?
Eller bare finner jeg noen et sted å spar dem opp?
Klimasone H2
Brukerens avatar
tunderbrd

Innlegg VidarG Lør Mai 12, 2007 0:30

Kjempealant, Rød og hvit Solhatt er gode sommerfuglplanter. Men min desiderte favoritt er hvit kuletistel. Denne plantens nektar må inneholde en eller annen form for dop. Insektene sitter som klistret på dens blomster. Man kan faktisk pirke borti sommerfuglene med fingertuppen uten at de stikker av. En drømmeplante for oss amatørfotografer.

Bilde Bilde Bilde

Tistelsommerfugl på Kjempealant, Gullbasse på Hvit solhatt og bie på Hvit kuletistel. Den siste planten anbefales på det sterkeste. Den blir ca. 1,3m høy og bør plasseres som solitær plante, da den krever en del plass. Den har også en lei tendens til å så seg rikelig.
Brukerens avatar
VidarG

Innlegg smg* Lør Mai 12, 2007 6:33

Bilde Bilde Bilde Bilde Bilde Bilde

Jeg har samlet strandkattehale, telekia(tror jeg den gule er), rudbecia, kuletistel, perleevigblom, hestemynte og anisisop i dette bedet som ligger skjermet for vind. Veldig populært. Disse sommerfuglbildene tror jeg ble tatt i løpet av en drøy halvtime en stille sommerdag, untatt kuletistelbildet.
I tillegg til disse plantene har jeg stor aktivitet på oreganoen (som også skal i retning det bedet der etterhvert), og seinere på året er de enkle dahliaene svært populære.
Jeg vil poengtere vindskjermingen. På baksiden av dette bedet er det en grushøyde hvor sommerfuglene ofte setter seg for å varme vingene???

Bildene er hentet fra dette albumet.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gry Lør Mai 12, 2007 22:12

Jeg kan skrive under på at de liker oregano. Det pleier å stå en sverm av sommerfugler rundt dem på solskinnsdager.

Bilde
Brukerens avatar
Gry
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Vestlandet Lør Mai 12, 2007 22:21

Hmm, da skjønner jeg hvorfor jeg har så enorme mengder sommerfugler i hagen. Har både Buddleija og Oregano i samme beder, lol, + jeg så noen nevnte solhatt over her, er visst to av dem også :D
Brukerens avatar
Vestlandet

noen som vet hvor jeg kan få tak i Buddleia Bicolor?

Innlegg sommerfugl Søn Apr 13, 2008 23:14

Heisann skal snart få meg hage å har alltid drømt om å ha sommerfugltre, fant Buddleia Bicolor som jeg likte veldig godt. Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe den planten/busken?

Her er bilde av den
http://www.waltersgardens.com/image/lib ... A-1232.jpg
www.waltersgardens.com

Hilsen Sommerfugl frelst
sommerfugl

Forrige

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester