I år er det georginenes tur!

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

I år er det georginenes tur!

Innlegg josefin Man Sep 04, 2006 21:06

Jeg hadde litt dilla på georginer i vår, og det er jeg glad for nå..
Ifjor var det ingen av mine georginer som rakk å blomstre, men den deilige sommeren vi har hatt i år har gitt en skikkelig georgineboom i hagen! :konge:

Jeg har laget et lite georginealbum som jeg tenker det kan bli greit å ta fram igjen og bla i til neste vår.

Flere som har noe å bidra med?

Bilde Dagens bukett :D
Brukerens avatar
josefin
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sigrid Man Sep 04, 2006 21:21

Kjempefine!
Bare jeg får overvintringsforhold for knollene, skal jeg ha noen jeg også. :sikle:
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tinkabell Man Sep 04, 2006 22:43

Så flotte, da! Jeg går utifra at du har dem på Askøy og huset der må jo kle georginer helt fantastisk! :)
Jeg har ikke så mange selv, - forøvrig mitt første år med georginer, - men har hatt en konkurranse gående med en venninne i UK om hvem som kunne få den største og flotteste Bishop of Llandarf.
Hennes kom i vekst og blomst tidlig, men nå - nå! - er min kommet og har både tangert og gått forbi hennes! :mrgreen:

Tror jeg må skaffe meg noen flere varianter og få en slik bukett som du har. Det blir jo samme fantastiske sommeren til neste år også, ikke sant? :D
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Line Cathrin Tir Sep 05, 2006 6:50

Jeg har mange bilder liggende av Dahlia på albumet mitt for august.
deriblandt de fra eurobulb. Blir gjerne med på en slik Dahlia dille til jeg. Knollenes dronning er de. :D

Orange Crown fra Eurobulb. Denne har pr dags dato 20 slike kjempesvære blomster.Helt fantastisk.

Bilde
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Bjørg 47 Tir Sep 05, 2006 9:13

SUKK :? Hos meg spiser snilene georginene lenge før de kommer i blomst.Men neste år vil jeg prøve med et par i potter oppe på verandaen. Takk for alle fine bilder, det gir inspirasjon og glede, selv om jeg aldri kan ha så mange :cry:
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Villrose Tir Sep 05, 2006 9:20

Flott syn på ettersommeren! Fikk nå lyst til å prøve igjen. Kom aldri så langt som til georginer i år. Der jeg bodde før ble de svarte av bladlus, men her er vi ikke så plaget :)
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg RandiF Tir Sep 05, 2006 9:25

Skulle så gjerne hatt georginer, men overvintring av enda mer i kjelleren byr på problemer mildt sagt!! Og så bør de vel helst drives fram litt før de plantes ut for å rekke å komme i blomst, og det er jo både plasskrevende og arbeidskrevende. For ikke å snakke om at de skal ha plass i bedene også. Så jeg har valgt dem bort, sammen med gladioler. (Men det går jo selvsagt an å ha et par stykker i potter, da......)
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Tir Sep 05, 2006 9:32

Jeg har prøvd georginer for første gang. Ikke ble de drevet frem, men satt rett i bed etter ankomst. Startet heller dårlig, da alt bladverk ble spist opp, sørgelig syn. Nå står det vel 10 blomster i flor, og det bare fra en knoll. :D Utfordringen blir overvintring. Tro jeg må fri til noen med kald kjeller. ;)
Bilde --> Denne heter noe så fint som 'Exotic of India', og kommer fra raia. :star:

Jeg har alltid sett på dahlia/georginer som noe veldig kjeeedelig, slik som bestemor hadde. Etter å ha tittet på dine, Josefin, så ser jeg jo mangfoldet og har nå lært at de er enkle å få i blomst.. :mrgreen:
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg iduns Tir Sep 05, 2006 9:45

Vakker den georginen Solfrid.
Eg har adoptert nokre digre knollar av ei venninne som blei skilt frå mann og hage. Dei gvert planta ut i bedet månadsskiftet april mai utan forkultivering inne. Dette er ein fylt mørk rød type som eg ikkje veit namnet på.
Kjøpte ein annen type i vår på Europris (!!), og den må eg nok forkultivera inne først, den kom seint i gang pen blomst.
Brunsneglane elskar georginer, men dei har aldri greidd å øydeleggja dei heilt hos meg, andre planter har blitt heilt oppetne og døydd.
Overvintring tykkjer eg ikkje er noko problem, sjølv om eg har ein liten varm kjellar. Eg pakkar kannaknollar og georgineknollar inn i avispapir , legg dei i ei pappøskje, og tek dei opp til våren. Det har gått bra eit par år nå.
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg solfrid Tir Sep 05, 2006 9:57

Overvintring tykkjer eg ikkje er noko problem, sjølv om eg har ein liten varm kjellar. Eg pakkar kannaknollar og georgineknollar inn i avispapir , legg dei i ei pappøskje, og tek dei opp til våren. Det har gått bra eit par år nå.

Hvor varmt?
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anita K. Tir Sep 05, 2006 9:59

iduns skrev:Kjøpte ein annen type i vår på Europris (!!), og den må eg nok forkultivera inne først, den kom seint i gang pen blomst..

De tar inn løk fra Brd Nelson. :mrgreen:
Vennlig hilsen Anita -

Roser regner aldri ned fra himmelen. Hvis vi ønsker flere roser, må vi plante flere trær.
- George Eliot

Bloggen min
Brukerens avatar
Anita K.
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg SiljaV Tir Sep 05, 2006 10:03

Tidligere i år fikk jeg råd om å overvintre knoller i en isoporeske med torv på kryploftet. Det har jeg tenkt å prøve ut, har heller ingen kald kjeller... :( Men kryploft er det vel flere som har! :)
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BjørgS Tir Sep 05, 2006 10:08

I år har jeg georginer igjen for første gang på flere år. Jeg har Bishop of Llandaff, både frøsådd og fra ferdig rot. Jeg sådde også 'Bishops Children' og fikk bl.a. en som den på bildet i albumet, men også flere andre vakre blomsterfarger. Jeg har hatt nesten alle georginene i potter dette året og synes det har fungert veldig bra. Regner med å gjøre det samme neste år.
Hilsen BjørgS
Velkommen innom bloggen min og Åsane Hagelag sin blogg.

"Hva kan man mer begjære enn en liten hage å spasere i og det uendelige å drømme om."
Brukerens avatar
BjørgS
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Vig Tir Sep 05, 2006 10:27

Første året jeg har prøvd meg skikkelig på dahlia. Har hatt noen sommergeorginere før uten den store blomstringen. Kjøpte tre tidlig på våren - "Mistery Day", "My Love" og "Purple Gem". Gjorde noe nybegynner-tabber som å drive de fram litt for tidlig, litt for varmt og litt for lite lys :oops: . Så de ble litt lange før jeg satte dem ut. Knep av dem litt og de spratt fint videre. No blomstrer nesten alle. Mangler bare "My Love" som har store knopper. Så der er det like før. Kjøpte også en dahlia til rundt april/mai - "Arabian Night". Den ble plantet rett ut og er den som har klart seg best. Først i blomst og masse knopper/blomster på den no. Kommer nok til å sjekke opp det som står om lagring her inne for disse knollene vil jeg ta vare på. :D
Vigdis

Hage er til glede for store og små.
Brukerens avatar
Vig
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg iduns Tir Sep 05, 2006 11:51

solfrid skrev:

Hvor varmt?

Det er ganske varmt der, sikkert femten grader når det er kaldt ute. Sjelden under tolv. Det står ein liten fryseboks i det rommet også. Einaste rommet eg har enn så lenge. Eg har kverka mange fuchsia i det kjellarrommet , men dahlia og kannaknollar har greidd seg.
NB og eg har heller aldri vatna knollane under overvintringa
Det meiner eg at nokre gjer her på forumet
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Tir Sep 05, 2006 11:57

- Jeg har både kvist og kjeller, undres på hva som er best for slike knoller? (Mer mus i kjeller enn på kvisten, ihvertfall...) Muligens litt fuktig i kjeller, er det dumt for dahliaknoller?
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester