Hva utkonkurrerer skvalderkål i skygge?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Cherie Fre Okt 19, 2007 14:21

calypso skrev:
RandiF skrev:Prøvde den der, Ståle. Gikk rundt en hel sommer med sprøyte og ren Roundup ned i alle hule stilker (dvs. blomsterstilkene, det er de som er hule). Hjalp ikke det spøtt!! :x

Det kunne vært interessant å finne ut hvorfor det ikke virker for deg, når det fungerer helt fint her?

Kan det handle om klima? Vått vestlandsklima gir frodig og motstandsdyktig skvallerkål.... :? Eg trur ei svak plante er lettare å drepe enn ei som er sunn og kraftig.
Med helsing Cherie

"Dersom du vil at draumane dine skal bli verkelege, må du først og fremst sørge for å vakne!"
Cherie si dagbok
Brukerens avatar
Cherie
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Fre Okt 19, 2007 15:40

Det tror jeg ikke er forklaringen. Jeg bruker dyppemetoden på skvallekål som gror inne i andre planter, og der er det oftest rikelig med vann og næring. Så "svekket" skvallerkål er det nok ikke snakk om
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg akoen Fre Okt 19, 2007 17:38

Eg vil gjere oppmerksom på at Roundup og Roundup ikkje er det samme.

Den dei sel til Hagebruk er ikkje det samme produktet som ein får om ein har sprøytesertifikat.

Kan dette være grunnen calypso?
Lodottar kan væra bevis på at nokon har gjort noko morsommare.

Min Hjemmeside
Mitt galleri
Min blogg
frøliste
Smykkesida mi
Brukerens avatar
akoen
Hagegal
Hagegal

Innlegg prema Lør Feb 02, 2008 2:58

Heisan. Joda, presenning hjelper, men jeg har masse skvallerkål innimellom fantastisk gode villbringebær. De bør visst ha jorda for seg selv, har jeg hørt. Men bergenia er kanskje bedre enn skvallern?
8) Hilsen Prema.
Brukerens avatar
prema
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnolia Lør Feb 02, 2008 13:30

Kari Kråkerøy skrev:Roundup bare ler den av ja, nikker litt, gulner og kommer fornyet ved siden av. Jeg har også en sisifosjobb å gjøre de neste hundre år. :(

Roundup var det jeg brukte på et lite felt med skvallerkål som var i ferd med å bre seg hos naboen, men altfor nær nabogrensa. Sprøytet på i to omganger med et par ukers mellomrom, og skvallerkålen har jeg aldri sett mere til. Men det ville nok vært verre om området hadde vært større.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Forrige

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester