Hekk - valgets kvaler...

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Helt Grønn Tor Mar 08, 2007 20:52

alexia skrev:Her er et søk på Haggtorn - forøvrig var jo denne Crataegus laevigta 'Punicea' en drøm :dream:...

Oi!!! Den siste var jo kjempefin!!! Skikkelig frodig og fin, slik jeg liker planter :D Er det en busk? Kanskje jeg kan bruke den til å freshe opp hagen litt...
Brukerens avatar
Helt Grønn
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Helt Grønn Tor Mar 08, 2007 20:57

Grimen skrev:Fordelen med agnbøk er at en vokser litt mindre enn vanlig bøk.
Tror det er en fordel å klippe bøkehekken om våren og så ut på høsten, for å beholde fasongen. Hekken bør være litt bredere nede, (mange hagebøker har tegninger som viser hvordan dette gjøres) for så å smalne inn gradvis oppover mot toppen. Ellers vil grenene over skygge ut de som er plassert nederst. Resultatet blir en hekk som er glissen nede.
Mens du venter på at hekken skal vokse seg til, kan du plante litt høye sommerblomster innenfor hekken, f.eks. buskete solsikker, høye kosmos eller dahliar. De kan hindre litt insyn, mens hekken er liten.

Dette var kjempegode tips for en fersking! Hadde faktisk ikke tenkt på at hekken kunne bli glissen nederst med tanke på skygge...Takk for at du sparte meg for det problemet :)
Brukerens avatar
Helt Grønn

Innlegg Line S Tor Mar 08, 2007 20:58

En annen fordel med bøk/agnbøk er at røttene vokser rett ned. Dermed slipper andre planter i et eventuelt blomsterbed å konkurrere med hekken om næringen.
Hilsen Line S
Brukerens avatar
Line S
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lissa Tor Mar 08, 2007 21:03

Helt Grønn skrev:
alexia skrev:Her er et søk på Haggtorn - forøvrig var jo denne Crataegus laevigta 'Punicea' en drøm :dream:...

Oi!!! Den siste var jo kjempefin!!! Skikkelig frodig og fin, slik jeg liker planter :D Er det en busk? Kanskje jeg kan bruke den til å freshe opp hagen litt...
det er egentlig et lite tre :)
blir veldig tette hekker. fuglene elsker dem også, masse røde, spiselige bær på dem ( fuglene liker dem i alle fall)
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Grimen Tor Mar 08, 2007 21:06

Crataegus laevigta er et tre. Kan bli busklignende ved klipping av stammen, danner da flere stammer. Må gjøres mens den er en ung plante (et par år gammel). Den vil blomstre mindre som klippet hekk enn som frittvoksende tre.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Helt Grønn Tor Mar 08, 2007 21:06

Line S skrev:En annen fordel med bøk/agnbøk er at røttene vokser rett ned. Dermed slipper andre planter i et eventuelt blomsterbed å konkurrere med hekken om næringen.

Me like ;) Dette blir jo bare bedre og bedre! Bøken blir mer og mer favoritt :mrgreen:
Brukerens avatar
Helt Grønn

Innlegg AnneG Tor Mar 08, 2007 21:23

Hagtorn har mange og lange torner og vokser som et uvær. Kan kanskje være slitsom å holde nede i passelig hekkstørrelse? Pluss at den dessuten, som nevnt, lett sprer seg ved rotskudd og egner seg IKKE dersom man skal ha blomsterbed inntil! Flere forskjellige hagtorntyper å få kjøpt.

Agnbøk er ikke det samme som bøk. Agnbøk tilhører bjørkefamilien. Vanlig bøk holder også lenge på bladene. Mange liker de brune bladene om vinteren. Jeg tenker følgende: Vanligvis er man jo ikke så mye ute i hagen om vinteren, og det er derfor stort sett ikke nødvendig med en hekk som skal hindre alskens innsyn på denne årstiden. En vanlig hekk (uten blader) hindrer jo også en del innsyn. Tenk etter om du virkelig trenger all denne innsynshindringen. Er du (eller naboene) virkelig så mye ute i hagen om vinteren at innsyn er viktig er det kanskje best med et tett plankegjerde?

Har sett en fantastisk fin hekk av søtmispel (mener jeg det var) hos hosta her på forumet (har ikke album). Den har noen fantastiske høstfarger, mye sterkere enn bøk og agnbøk. Svartsurbær (aronia) har også spiselige bær og fantastiske høstfarger, men blir ikke like høy som mispel.

Hvis du kunne vurdere en vintergrønn hekk, ville jeg gått for barlind (taxus). Planten er giftig, bærene er ikke giftige, men frøene inni bærene er giftige. Det går an å få planter uten bær, og da er forgiftningsfaren minimal (mtp barn). Den er mye finere enn andre vintergrønne (synes jeg), og tåler beskjæring veldig godt slik at den er lett å holde i fasong.

HER er en artikkel om å velge hekk.

HER er et høstbilde av en bøkehekk.

HER er en artikkel om hagtorn.

HER er et bilde av de flotte høstfargene til svartsurbær.

HER er en artikkel om barlind.

Som sagt, det viktigste er nok å bestemme hvor mye arbeid du vil legge i å ha en hekk. Noen hekker krever MYE klipping for å holde seg pene.

Generelt sett bør hekker klippes i A-fasong for å holde seg pene fra topp til tå.

Så bør du finne ut hvor stor plass du vil at hekken skal ta, både i bredde og høyde. Noen hekker tar faktisk stor plass, og er vanskelig å holde smale, selv ved beskjæring.

Noen hekker krever stor bredde for røttene, andre har røtter som går rett ned. Det er nevnt at agnbøk har lite plasskrevende røtter, og det er nok riktig, men tenk på at den også vokser sakte. Det er ikke lett å kombinere ønsket om en hekk som vokser seg stor fort, og en hekk som er enkel å vedlikeholde (lite beskjæring).

Kanskje du bør gå for en frittvoksende hekk?

Når dette er bestemt er det kanskje lettere å velge sort.

For å sammenfatte:

1. Hvor mye tid vil jeg bruke på vedlikehold av hekken?
2. Hvor stor plass kan/skal den ta?
3. Løvfellende/vintergrønn?
4. Herdighetssone/jordsmonn/snømengde/lysforhold.

Lykke til. :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Beyond Tor Mar 08, 2007 21:27

Jeg hadde (har) valgt alternativ 5. -en hekk av forskjellige busksorter som blomstrer til forskjellige tider i løpet av sommeren, og også tatt med vintergrønne og store tøffe buskroser. Men er vel en risiko for at det kanskje kan blir rotete.. :oops: Og sikkert ta mer tid å komponere. Men spennende i hvertfall. :) Om det fungerer i praksis kan jeg ikke si noe om før om noen år. :mrgreen:
De andre alternativene var fine også. :)
Brukerens avatar
Beyond
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Helt Grønn Tor Mar 08, 2007 21:52

AnneG: Kjære "nabo" ;) Tusen takk for meget utfyllende svar! Fikk litt å tenke på her..Skjønner det er mye å tenke på når det gjelder valg av hekk, det er derfor jeg er så usikker...Har som nevnt tidligere bøk som favoritt, men skal undersøke den nærmere slik at jeg ikke velger feil. Du nevnte noe om at agnbøk vokser sakte..gjelder dette også vanlig bøk?

Beyond: Hadde en liten drøm om en slik hekk som du har, men jeg som har problemer med å velge en type hekk fikk virkelig store problemer til å velge flere typer planter i hekken som skal til og med harmonere med hverandre, he he.. Hvilke planter valgte du?
Brukerens avatar
Helt Grønn

Innlegg Maria i Strandhuset Tor Mar 08, 2007 21:57

Vurderingen bøk/agnbøk

Vekstkraft:
Bøk vokser fortere, og blir mye kraftigere. Det er en fordel de første årene - før hekken får etablert seg og oppnår en viss høyde. Men da snur vurderingen: bøkehekken må klippes mer og oftere. Agnbøken holder høyden når toppskuddet er klippet, og trenger bare en stuss i juni. Bøken krever to klippinger årlig for ikke å bli lurvete.

Blader:
Bladene på agnbøken er sagtakkede, med tydelige nerver, og mye mindre enn bøkens. Halvparten, omtrent. En smakssak, men jeg synes det gir et mer interessant utseende.

Herdighet:
Agnbøk H4
Bøk H4i/H5k
- hos deg er de omtrent like.

Men det dype pælerotsystemet og at de holder godt på bladene utover vinteren har de felles.

Mikkel
Brukerens avatar
Maria i Strandhuset
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Helt Grønn Tor Mar 08, 2007 22:11

Veldig godt svar Mikkel! Bøken vokser raskt altså...må si at det er det jeg er ute etter nå, men det er vel som du sier at det snur etter noen år når man når ønsket høyde, he he..Må da kanskje investere i en stor, chippet hekksaks :lol: Hvis valget mitt ender på bøk skal jeg virkelig vurdere bøk og agnbøk opp mot hverandre :)
Brukerens avatar
Helt Grønn

Innlegg Beyond Tor Mar 08, 2007 22:11

Helt Grønn skrev:AnneG: Kjære "nabo" ;) Tusen takk for meget utfyllende svar! Fikk litt å tenke på her..Skjønner det er mye å tenke på når det gjelder valg av hekk, det er derfor jeg er så usikker...Har som nevnt tidligere bøk som favoritt, men skal undersøke den nærmere slik at jeg ikke velger feil. Du nevnte noe om at agnbøk vokser sakte..gjelder dette også vanlig bøk?

Beyond: Hadde en liten drøm om en slik hekk som du har, men jeg som har problemer med å velge en type hekk fikk virkelig store problemer til å velge flere typer planter i hekken som skal til og med harmonere med hverandre, he he.. Hvilke planter valgte du?

Ja, skjønner hva du mener. Jeg er vel omvendt. Jeg klarte ikke bestemme meg, for det var jo så mange fine.. På hver sine måter.. :oops: Hekkeprosjektet mitt er bare såvidt begynt og de er plantet spredt enda, så det er ikke mange partier som er "satt sammen" enda (kjøper busker jeg liker og SÅ leter etter en plass de kan passe :lol: ), men alt fra thuja, einere, barlind, til blomstrende busker eller busker med fin høstfarge eller fine bær (f.eks Lonicera'er, skjærsmin, syrin, aronia, amalanchier-typer, sargenteple, prunus'er, ulike hyll, kornell, -det jeg finner stort sett :lol: ) og store buskroser, f.eks pimpineller, rugosaer, alba'er. Et salig kaos sannsynligvis, men det blir stadig forandringer og noe å se på. :) Alltid noe som er på sitt fineste. I et problemområde (veldig vått) prøver jeg ulike typer pil :) Foreløbig er det veldig gøy å gjøre det sånn, men om det blir fint vet jeg jo ikke enda. ;)
Brukerens avatar
Beyond
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Helt Grønn Tor Mar 08, 2007 22:18

Beyond: Det var mange fine planter du hadde plukket ut :D Hadde noen av dem i kikkerten selv hvis jeg skulle gå for dette alternativet...spennende!
Brukerens avatar
Helt Grønn

Innlegg Nina Fre Mar 09, 2007 7:44

Jeg har noen meter med hagtornhekk, men vet ikke hvilken hagtornsort det er. Kjøpt som hekkplante i hvert fall. Jeg er godt fornøyd med hekken min, den tåler både leire, skygge og at ufyselige naboer finner det for godt å klippe den ned... :roll: Mulig han ikke liker tornene, for de er ganske spisse. Grenene er litt rødlige så den er dekorativ om vinteren også. Men det tar nok noen år før den gir skikkelig vern mot innsyn også om vinteren. Rotskudd har jeg ikke sett noe til.
Leno: På Lhmr. kirkekård er hagtorn brukt som oppstammede trær på sørsida, der kan du se noen gamle, men litt spesielt beskjærte eksemplarer. :)

Junisøtmispel synes jeg er veldig fin. Skulle jeg valgt igjen, hadde jeg muligens valgt denne, men vet ikke om den tåler skygge like godt som hagtornen. Den vokser fort, og blir tett og fin etter ganske kort tid. :)
Nina
Brukerens avatar
Nina
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Berit Fre Mar 09, 2007 8:32

Leno skrev:Tror den skal få en sjans men au au, foran hekken skal jeg jo ha et kjempedigert bed......hmmm... :?

Da anbefaler jeg å grave ned en solid fysisk underjordisk barriere før problemet oppstår! Snakker av erfaring her, den er lei å bli kvitt når den først er i bedet. Den sår seg også, men småplantene er greie å bli kvitt.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Christine Fre Mar 09, 2007 9:36

Jeg har ikke erfaring med bøk, men synes den er veldig flott, og er hva jeg hadde valgt hvis jeg kunne velge(her var det etablert hekk når vi flyttet inn :V: ) Jeg synes formklipt bøk er kjempeflott med de vissne bladene om vinteren, og når noen av dem ramler av så synes jeg grenene/stammene også er flotte. Den krever en ganske stor innsats med tanke på klipping, så det må du forberede deg på.
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester