Stell og beskjæring (?) av hengeselje?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stell og beskjæring (?) av hengeselje?

Innlegg Hage aspiranten Tor Apr 26, 2007 18:09

Har akkurat plantet en hengeselje i hagen (salix caprea kilmarnock)...et tre jeg lenge har "lengtet" etter, fordi jeg synes de er så søte 8)

Vel, kan man fremme tettere gren/blad vekst ved å beskjære planten, eller vil den selv styre dette med årene som kommer?
I så fall: når og hvordan skal jeg gå fram?
Brukerens avatar
Hage aspiranten
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lisbeth Tor Mai 03, 2007 12:41

Jeg hadde en slik i min forrige hage og den ble utrolig tett etter hvert, helt uten beskjæring. Den måtte jeg faktisk beskjær en god del for at formen skulle holde seg slik jeg ønsket. Så jeg tror at du bare kan la den stå foreløpig og se hvordan den utvikler seg
Brukerens avatar
Lisbeth

Innlegg Lissa Tor Mai 03, 2007 12:44

er det disse som blir slike fine "hytter" når de blir store?
hvor fort vokser de? om de ligner vanlig selje, er jo ikke veksthastigheten noe å si på... :)
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Hage aspiranten Tor Mai 03, 2007 13:12

Den jeg har, blir ikke høyere enn 1-1,5m...
Brukerens avatar
Hage aspiranten

hengeselje

Innlegg RoyBergen Fre Mai 04, 2007 20:47

Jeg synes men skall klippe alle skudde helt tilbake til circa en lengde fra 5 cm i toppen.... Dette gjør jeg hvert år i april etter *blomstringen' .
Dette ser litt tynt ut, men etter to måneder har du masse nye skudd, og før sommeren kommer henger det første nesten på samme lengde igjen....
Dette er en busk som trenger kraftig beskjæring synes jeg for å holde den fint...

Den kan også være litt uttsett for lus, så du bør fulge god med.
(er annleggsgartner, men vil egetlig ikke skryter av dette)
Har en fin kilimanrock selv.....

hilsen Roy

beskjæring sent høst må du ikke gjøre !
Roy
RoyBergen

Innlegg Trine Fre Mai 04, 2007 21:02

Det var nyttig info Roy :) Jeg plantet en hengeselje i fjor. Var i tvil om behandlingen, så jeg gjorde ikke noe med den. Fikk heller aldri rotet meg til å spørre om den her :oops: Resultatet var at grenene hang utover bakken når høsten kom :?
Klippet litt forsiktig av det som subbet bakken nå i våres, men har gått og sett på den nå etter blomstringen og vurdert hva jeg skal gjøre. I morgen er det fram med saksa :evil: Her skal det klippes ;)
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg ElisabethF Fre Mai 04, 2007 21:04

Min blir beskåret av elgen hver vinter, og har blitt veldig tett og fin av dette. Som takk for jobben bruker han den desverre stammen til å feie av geviret før parringssesongen, men treet har foreløpig tålt både dette og musegnag godt.
Jeg planlegger derfor å invistere i flere kilimanrocker...................

Kanskje RoyBergen vet om jeg kan lage nye ved å ta stiklinger, eller må de podes?
ElisabethF

Mine bilder
Brukerens avatar
ElisabethF

Innlegg RoyBergen Fre Mai 04, 2007 21:05

hei,

la bare en eller to bladknopper stå igjen per hver grein...
lykke til, send meg en melding om sommeren om resultatet... :)
Roy
RoyBergen

hei

Innlegg RoyBergen Fre Mai 04, 2007 21:06

gøy at elgene hjelper til :-)
vet det er domt ,men aldri har sett en elg siden jeg bor i norge (4 år)
Men i sommeren skall jeg til østlandet og få med meg en elgsafari....

tror desverre at disse er podet på en mer vanlig seljestamme...men er usikker...dets er i hverfall sånn ut...
Roy
RoyBergen

Innlegg ElisabethF Fre Mai 04, 2007 21:08

Takk for svar Roy. Min ser også ut som den er podet............
Nåja, jeg kan jo forsøke likevel, det skjer jo ikke noe værre enn at det ikke går :)
ElisabethF

Mine bilder
Brukerens avatar
ElisabethF

Innlegg RoyBergen Fre Mai 04, 2007 21:11

lykke til elisabeth....

beklager stavefeilene mine, er jo innvandrer da...og vil jeg gjøre det helt riktig må jeg nok finne frem ordboken :-)
Men er nysgjerrig etter resultatet da.......
Roy
RoyBergen

Innlegg fuchsia Fre Mai 04, 2007 21:17

Plantet hengeselje for 7 (eller var det 8 ) år siden. Har ikke gjort noe med den. den har ikke fått lus, og har vokst ca 40 cm. i høyden. Og, det er en flott gjemmeplass for ungene inni ;) Selja i April
Anne 4H
Brukerens avatar
fuchsia

Innlegg Trine Fre Mai 04, 2007 21:28

Skrivefeilene lever vi godt med Roy ;) ikke noe problem :)

Disse er nok podet ja. I hvert fall ser min ut som den er podet. men jeg vil jo tro at det er mulig å få avklippet til å rote seg og bli stamme for nye planter.... Hm Tror jammen jeg skal prøve det med noe av det jeg klipper av i morgen :) Det koster jo ikke noe å prøve. Hvis den får god støtte de første årene er det jo mulig at stammen (stiklingen) etterhvert vil bli kraftig nok til å bære vekten selv.
Trine i Stokke H2/3 Rotehage med "litt av alt". Det er alltid plass til en plante til ;-)
Brukerens avatar
Trine
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage aspiranten Fre Mai 04, 2007 21:39

Oi ! :shock: Dét var mye...å beskjære såpass altså... (ref til RoyBergen). Vet ikke om jeg tør, jeg... den er jo så puslete nå... (-og så innser jeg jo at det nettopp er beskjæring jeg tydeligvis bør gjøre for å få den kraftigere da!). Ble litt latterliggjort av mannen min, da jeg plantet det vesle treét, men jeg håper han overbevises med tiden; det har alt tatt seg betraktelig opp med tettere løvverk etter at det bildet jeg linket til, ble tatt..
Tror jeg prøver beskjæringen til neste år, når jeg ser hvordan det utvikler seg i sommer. Kanskje noen også kan dele sine erfaringer med beskjæring da... Forresten en kjempe idé å lage flere trær selv av "avskjæret" - det må jeg jo da prøve! :D
Brukerens avatar
Hage aspiranten

Innlegg Beyond Fre Mai 04, 2007 22:25

Lage nye trær går fint. :^: Det er jo en Salix. :) Gjorde det med to stk. lange stiklinger av den, på ca en meter, på våren rett i fuktig leirjord og glemte dem helt frem til området ble "slått" (med ljå) på høsten igjen.. De lever enda. Nå har de begynt å lage sidegrener. Foreløbig ser det ut som sidegrenene henger, men de er såpass korte at jeg er ikke sikker enda. :)
Brukerens avatar
Beyond
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anette Fre Mai 04, 2007 23:00

Den var flott, Fuchsia! Min, innkjøpt på Rema for kr 129 for et par uker siden er veldig lik Hage aspiranten sin, ser det ut til. Den har foreløpig ikke fått noe endelig voksested, men bor i liten potte. Men om Fuchsia sin også så ut som min en gang i tiden blir jeg glad! Da må den få en fin plass.
Anette fra Asker. Har en liten hageflekk på 600 kvm, mann, barn, dyr, jobb og alt for lite tid.
Brukerens avatar
Anette

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest