Noen som har begynt å plante ut sommerblomster?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Innlegg Gundad Tir Mai 08, 2007 19:59

Eg har satt ut ei praktspragle, sitrontagetes, raude ringblomster, blåklint og nicotiana. Når berre stillaset kjem ned av veggen skal alle pellisane ut, dei gror over alle støvleskaft uti gangen. Blomstrar gjer dei og. :D

Alt godt, Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona O. Tir Mai 08, 2007 20:03

Her er alt satt ut, jeg er lei av å ha beista inne. Regner med det går greit.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg torill Tir Mai 08, 2007 20:05

Her er også mesteparten kommet ut.... :)
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserBilde Fotogalleri oppdatert 30/12 07
Brukerens avatar
torill
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg sidselh Tir Mai 08, 2007 20:11

Hvis Ålesund kan, så kan nok kanskje jeg også driste meg til å sette ut ting. Han andre blir ihvertfall glad for litt mindre i vinduskarmene! :lol:
Brukerens avatar
sidselh
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg fuchsia Tir Mai 08, 2007 20:20

Hmm... Jeg er visst ei pingle... Har plantet ut en stakkars Nicotiana (som var til overs) bare for å se om den overlever. Det er ca. en uke siden. Den lever ennå, men jeg er fortsatt redd frostnetter jeg da :?
Anne 4H
Brukerens avatar
fuchsia

Innlegg SiljaV Ons Mai 09, 2007 9:34

Uff, det er jo litt flaut, men jeg har ennå ikke tatt mot til meg og plantet ut noe nesten. Etter å ha lest denne tråden satte jeg ut en urne med klematis og erteblomster som sto i drivhuset ihverfall :oops:
Et par brett med stauder som jeg sådde inne står også ute da, med fiberduk over om natta.
Pysete, jeg? :roll:
Men nå SKAL starte snart altså!
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lena Ons Mai 09, 2007 12:48

Stemor, cerinthe, fioler og stauder er kommet ut. Det meldes stadig dårlig vær så jeg er forsiktig. Riktignok blir været alltid bedre og varmere enn værmelderne sier, men en vet aldri. Skal se over helga, kan ikke løpe rundt med noe å dekke med i en ganske stor hage! :regn:
Respekt for fjær, pels og den spede spira!

Hilsen Lena.
Brukerens avatar
Lena

Innlegg magnolia Ons Mai 09, 2007 12:57

Jeg skal sette ut nicotiana sylvestris og 'Lime Green' snart, men jeg har et stort problem: Jeg var for lat til å lage navnepinner, så nå er det blitt kaos, jeg aner ikke hva som er hva. Noen er blitt store, men 'Lime Green' var større enn nicotiana ved priklingen, så de store er ikke nødvendigvis nicotiana, tror jeg. Er det noen som har et godt råd om hvordan jeg kan se forskjellen på de to på prikleplantestadiet?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Henri Ons Mai 09, 2007 16:34

hvor tøffe er cerinthene forresten? her er det 7-8grader på natta i det siste. Hadde vært greit å få dem ut, de tar opp mye plass inne...
Helsikes sniglar.
Brukerens avatar
Henri

Innlegg NinaS Ons Mai 09, 2007 17:33

Henri skrev:hvor tøffe er cerinthene forresten? her er det 7-8grader på natta i det siste. Hadde vært greit å få dem ut, de tar opp mye plass inne...

Min oppfatning er at disse er ganske tøffe, men jeg er ingen ekspert på sommerblomster....
De spirer ute, de som har sådd seg selv her i hagen min i "Sibir".
Nina
Ikke akkurat Moldes nye rosepike, men trolig like skitten etter en dag på jobb!
Min blogg: NinaS lille gale verden
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Jacaranda Ons Mai 09, 2007 18:32

Min erfaring i fra flere års utplanting på Sørlandet er at den farligste tiden å plante ut er rett før 17 mai. Uansett då kommer det ei frost natt rundt da synes jeg. :?
Så jeg har i de siste årene gjort følgende, halvparten av blomstene plantes ut tidlig i mai, når det har vært milde og gode dager og da er plantene så herdet at det går bra den frostnatta som regel alltid kommer rundt 17 mai. Noen av de mest sarte har blitt satt litt tilbake men kommer seg da alltids igjen.
Resten planter jeg ikke ut før helt i slutten av mai, dette etter flere år der alt frøs for meg hvert eneste år fordi jeg plantet ut alt rett før 17 mai.
I år har jeg gjort et nytt eksperiment, jeg plantet ut en del sommerblomster og pelliser i en steinrøys hvor jeg har laget noen små bed, dette gjorde jeg før påske. Ikke en eneste en har fryst, eller blitt satt til bake, selv om det har vært flere netter med frost siden påske, det snødde jo til og med en dag i påska.
Grunnen til at dette går er at der er jordvarme, pluss at de store steinene holder på varmen og det er lunt i gropene. Blomstene er veldig frodige, ikke den helt store veksten, men de er kompakte og fine, mot det som i drivhuset begynner å bli lange pingler.
Bedre det enn det ene året her når jeg så frosten kom og alt var plantet ut. Panikk, sent på kvelden lå med lommelykt å spadde blomstene opp igjen og inn i drivhuset. :fun:

Til dere som er litt redd for å plante ut, petunia tåler en del og det samme gjør enkle og doble prestekrager.
Tagetes fryser veldig lett og som nevnt Ipomoea den er en sart dame, den vil ha det lunt og varmt.
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda

Innlegg sidselh Ons Mai 09, 2007 19:44

Jacaranda skrev:Tagetes fryser veldig lett .

:oops: Det var den jeg satte ut først jeg... Og det er meldt ned i null grader et par netter fremover. Jaja.. den var lettsådd, så går det ikke får jeg heller kjøre en ny omgang.
Brukerens avatar
sidselh

Innlegg Lena Ons Mai 09, 2007 20:03

Cerinthe sår seg selv og dukker opp der en hadde plantene i fjor. Jeg har likevel en god beholdning i bakhånd.
Respekt for fjær, pels og den spede spira!

Hilsen Lena.
Brukerens avatar
Lena

Innlegg SiljaV Ons Mai 09, 2007 20:07

magnolia skrev:Jeg skal sette ut nicotiana sylvestris og 'Lime Green' snart, men jeg har et stort problem: Jeg var for lat til å lage navnepinner, så nå er det blitt kaos, jeg aner ikke hva som er hva. Noen er blitt store, men 'Lime Green' var større enn nicotiana ved priklingen, så de store er ikke nødvendigvis nicotiana, tror jeg. Er det noen som har et godt råd om hvordan jeg kan se forskjellen på de to på prikleplantestadiet?

Skjønte ikke helt benevnelsene her, men regner med at du har en sort N. sylvestris og N. sanderae/alata Lime Green?
Jeg har Nicotiana sylvestris 'Only The Lonely' og Nicotiana sanderae/alata 'Lime Green'. De er ganske like, men jeg synes Lime Green er en tanke mørkere på bladene enn Only The Lonely. De står på samme undervanningsbrett, så jeg tror ikke det er gjødslingen. I tillegg ser det ut til at Lime Green er bittelitt mer hårete enn Only The Lonely.
Hjalp det eller :? ?
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Ons Mai 09, 2007 20:15

Ja, jeg synes også det er litt forskjellig farge på dem. Nå skal jeg også se etter om noen er mer hårete enn de andre. Takk for hjelpen, Marosa :)
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jacaranda Ons Mai 09, 2007 21:50

:oops: Det var den jeg satte ut først jeg... Og det er meldt ned i null grader et par netter fremover. Jaja.. den var lettsådd, så går det ikke får jeg heller kjøre en ny omgang.

De er ganske sårbare ja, men for å trøste deg litt, fryser de ned og bladene blitt totalt slappe men stilken er frisk kan du ta bort alle bladene.
Svigermor sine store tagetes (frø fra Spania som blir kjempestore busker) frøs inderlig ned et år, alle bladene hang som noen slappe mørkegrønne tuster.) Vi tok av alle bladene og sakte men sikkert så kom det nye. De var riktig nok ikke noe fryd for øyet den første måneden, men på slutten av sommeren så var de tagetesene enorme, aldri sett på maken i mitt liv. :mrgreen:
Så har det jo også litt å si hvor du har satt dem, står de i le så kan de klare seg, står de på en åpen plass er det verre.
Jeg krysser fingrer for deg at det går bra. :)
Etter vinteren kommer våren.
Hilsen Rita H2
Mine bilder
Brukerens avatar
Jacaranda

ForrigeNeste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester