Noen som har begynt å plante ut sommerblomster?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Noen som har begynt å plante ut sommerblomster?

Innlegg Trine Lise Tir Mai 08, 2007 12:23

Det HAR vært en nydelig vår på Sørlandet, og det ER ikke meldt spesielt mye kaldere.
Jeg klør noe forferdelig nå. Lysten til å begynne utplantingen er voldsom.
Vanligvis plantes ikke noe ut før 17. mai, men denne våren er da ingenting helt vanlig ???

Jeg vil vente litt med blomstererter og ipomoea, men tenkte på cosmos, løvemunn, tobakksplanter og lavatera.

Noen andre som er modige?? 8)
Trine Lise
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Lissa Tir Mai 08, 2007 12:30

pelisene er på veg ut en etter en nå...
de må vel regnes som sommerplanter kanskje... :oops:
Venter på at en ny hage skal finne meg..... er hageløs!
Brukerens avatar
Lissa
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg kirsitn Tir Mai 08, 2007 12:31

Jeg har så langt planta ut følgende sommerblomster/ettårige planter, flesteparten for ei uke siden:

Beta vulgaris 'Bull's blood'
Blomkål 'Graffiti'
Cerinthe major 'Purpurescens', Voksurt
Ratibida columnifera pulcherrima
Salpiglossis sinuata 'Kew blue'
Tagetes 'Dainty Marietta'
Tagetes tenuifolia 'Ursula Golden'

Alt lever i beste velgående til tross for at det har vært nokså kjølig denne uka. I tillegg er selvfølgelig alt av stemorsblomster og stauder planta ut for lengst.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Trine Lise Tir Mai 08, 2007 12:33

Skulle ikke mer til for å gi meg startsignal!
Lørdagen blir utplantingsdag. Å kjære vene som jeg gleder meg! :jump:
Trine Lise

Innlegg Inger Karin Tir Mai 08, 2007 12:39

Jeg har satt ut temmelig mye, om det var så modig vet jeg ikke, men det var en nødvendighet :oops:
Alt fra blodbeger til erteblomster (de er da ikke de mest pysete??) og løvemunn har stått ute en god stund allerede. Levkøyer, matrem, kosmos, Achillea og valmuer (1-2årige) er andre som står helt ute (kosmos blomstrer forresten nå, et par løvemunn likeså. Og blodbeger, selvsagt...)
Tomatene står ute på dagtid, og agurken står i Ellos-drivhuset på dagtid.
Fioler og stemor har nok stått ute en måneds tid, likeledes margeritter (i alle fall de største).
Jeg har satt igang et gedigent eksperiment iår med å få sommerblomster til St.Hans - tror jeg har vært heldig med våren - i alle fall hittil ;-)
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg christina Tir Mai 08, 2007 12:41

Detta blir "jilt" :lol: Noe som ikke kan plantes ut, av det jeg har Trine? Tror jeg må begynne i dag jeg :jump:
Brukerens avatar
christina

Innlegg ART Tir Mai 08, 2007 13:03

Jeg tror jeg venter til etter 17.mai jeg..... :? for nå hagler det på Våler i Hedmark.

Edit:
Selv om litt hagel ikke har noe betydning, men av erfaring så vet jeg det kommer en frostnatt eller to til... :)
Aina
~*~ ~*~ ~*~ ~*~
Kunnskap er å vite at tomaten er en frukt, visdom er å ikke ha den i fruktsalaten.
Brukerens avatar
ART

Innlegg magnolia Tir Mai 08, 2007 13:03

Tomatene står ute på dagtid, altså? Dette har jeg lurt på en stund, men har glemt å spørre om råd. Det blir litt av en jobb å frakte de store plantene (i fiskekasse?) ut og inn, men det får stå til. Det holder vel ikke å dekke med agrylduk for trekk, vind eller sterk sol? Når pleier dere å plante dem ut for godt? Uten drivhus?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Fanitullen Tir Mai 08, 2007 13:10

Har også begynt så vidt. Bare gresskar og en solsikke så langt. Duftreseda har jeg sådd i potter ute for flere uker siden og de har klart seg fint, men det går ikke så fort da...
Fuchsia og pellis skal ut i ettermiddag, de lengter etter lys og luft der de står og vansmekter i kjelleren (men har mulighet for å gi dem en rask retrettmulighet i garasjen om det blir kaldt).
Har sådd for lite i år, men noe skal jeg så rett ut snart. Heldigvis er det også mye fint på gartneriene rundt omkring! :)

Hilsen fra Christina
Brukerens avatar
Fanitullen

Innlegg Trine Lise Tir Mai 08, 2007 13:12

Tusen takk for informasjon Inger Karin!
Her skal det plantes! Trodde blomsterertene var veldig pysete jeg... Lærer stadig noe nytt!

Og så Christina (beklager folkens - dette er litt internt): Plant ut det du har, men ikke Ipomoeane! De er super pysete, og må ha en varmere nattetemperatur.

Akkurat nå er jeg helt yr!! Det er jo dette jeg har ventet på i hele vår. Men tidlig er det! Plan om å få alle sommerblomstene i blomst til St Hans da! Du er sannelig tøff Inger Karin.
Trine Lise

Innlegg Anne-Marie Tir Mai 08, 2007 14:08

Jeg har plantet ut blomkarser, sanvitalia og stemorsblomster. Dessuten har jeg satt ut noen av pelargonene, men de står fremdeles med et lag fleece over seg.

Jeg har imidlertid passet på å plante ut ting i nærheten av hverandre, sånn at jeg relativt enkelt kan legge litt fleece over dersom det blir kaldt. Jeg kan ikke helt tro at det ikke blir en frostnatt til før sommeren virkelig er her.
Anne-Marie

He attacked everything in life with a mix of extraordinary genius and naive incompetence, and it was often difficult to tell which was which.
Douglas Adams
Brukerens avatar
Anne-Marie
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg iduns Tir Mai 08, 2007 14:18

Flittig lise er dei litt pinglete eller? Skal ha konfirmasjon til helga og har så lyst til at alt skal vera fint. Fuchsiane mine er herda nå så dei bør det gå greitt med (sjølv om det er spådd ned mot + fem i natt.
Men kan Flittige liser flytta ut?
Brukerens avatar
iduns
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Snuffeldyret Tir Mai 08, 2007 18:29

Satte ut både pellisser og plantete i krukker og kasser for snart tre uker siden, ingenting har frosset i hjel enda...
Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger har ikke fått seg drivhus..
Brukerens avatar
Snuffeldyret
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Christine Tir Mai 08, 2007 18:36

Jeg har hatt det meste ute i 2 uker. :D De små frøplantene står i en trekasse med fiberduk over.(tomater, ipomoea, blomkarse, blodbeger) Alle lever og ser ut til å ha det bra. Fiberduken er både for å holde litt på varmen, men mest for å beskytte mot sterk sol.
Jeg har også "prøvekjørt" et par ipomoeaer uten beskyttelse siste uka, de ser også ut til å ha det bra, og har t.o.m vokst! :mrgreen:
Brukerens avatar
Christine
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Britt Åse Tir Mai 08, 2007 18:42

Jeg har en krukke med Flittig Lise og rosa, fylte Margeritter stående på trappa. Trappa er på nordsida av huset, og det går helt fint. Det betyr klarsignal for meg.
Hager er til for å leke i. Jobbe kan du gjøre andre steder.

Britt Åse Grimstad H2
Blogg: http://hagenpahytta.wordpress.com/
Bilder
Brukerens avatar
Britt Åse
Hagegal
Hagegal

Innlegg christina Tir Mai 08, 2007 19:47

Der var "møe" satt ut i hagen... Nå er det bare å krysse fingrene, og håpe på det beste :tilber: Nå vil jeg ikke ha en enste frostnatt :hair:
Brukerens avatar
christina

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester