Klematis som ikke blir for høy.

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Klematis som ikke blir for høy.

Innlegg Grimen Ons Mai 23, 2007 22:10

Jeg trenger noen råd om valg av clematis

Jeg har et gjerde opp mot naboen. Det er i netting, og pålene står litt over nettingen (ca 2 meter høye). Gjerdet er ikke spesielt fint. Min nabo steller aldri området ovenfor. Har noen relativt lave busker plantet her, sammen med storknebb og lupiner. Det meste av området er solrikt.

Da jeg luket der for noen dager siden, tengte jeg at det hadde vært fint med noen lave clematis mot dette gjerdet. Men det er vanskelig å finne frem til sorter som holder seg litt lave. (Regner med at det blir noen storblomstrende) Eller sorter som kan klippes ned og som blomstrer på årskuddene. Fargen på blomsten er ikke så viktig. Viktigere er det at clematisen kan holdes lav og kompakt. Trenger råd fra noen som har mer erfaring med clematis enn meg. :)
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inez Tor Mai 24, 2007 7:25

Det er masse Klematis som bare blir 2m, sjekk her www.clematisdanmark.dk/blomster.asp?bk= Det er også Klematis som bare blir 1m, det er stauder, og de skal klippes ned hver vår. Masse vakkert å velge i :)
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

:mrgreen:
Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Snuffeldyret Tor Mai 24, 2007 9:08

Jeg vil også slå ett slag for de lave. integrifolia og recta har mange som ikke blir så høye. Petit faucon eller noe sånt kanskje?

En fin klematis side er Hull sin.
Den som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger har ikke fått seg drivhus..
Brukerens avatar
Snuffeldyret
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Tor Mai 24, 2007 9:22

Integrifolia og recta er ikke "klatrere".De går ikke på et gjerde. Men Viticellaene kan du bruke. De blir riktignok mer enn to meter. Men det å geleide dem litt horisontalt øker også blomstringen.
Patens og jackmanii hybridene altså de storblomstrende blir jo omlag pluss minus to meter alt ettersom hvor man bor.
Jeg ville gått for Viticella selv. Da de er mere riktblomstrende og krever hakket mindre enn de storblomstrende. :)
Polish spirit og Etoile violette er to gode riktblomstrende sorter :D
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Grimen Tor Mai 24, 2007 12:55

Takk for alle svar. Utrolig mange fine klematis på siden Inez lenket til.
Jeg tror jeg går for en klatrer slik Line Cathrin anbefaler. De andre må jeg sjekke ut. Fin med alle forslag, slik at jeg kan planlegge fremtidige kjøp.

Har nettopp kjøpt Etoile violette, var usikker hvor jeg kunne plante den. Nå vil jeg plante den opp mot dette gjerdet. Takk for råd.

Jeg kan også vurdere sorter som blomstrer på årsveksten. Da kan Clematisen klippes godt ned uten at en mister blomstringen.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inez Tor Mai 24, 2007 15:29

Ja, Klematis Danmark har mange vakre Klematis :) Veldig flott og opplysende side :) Mannen bak har også gitt ut en flott bok om Klematis og andre klatrere. En bok som er verdt å ha i hyllen sin :)
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Grimen Tor Mai 24, 2007 16:42

Inez skrev:Ja, Klematis Danmark har mange vakre Klematis :) Veldig flott og opplysende side :) Mannen bak har også gitt ut en flott bok om Klematis og andre klatrere. En bok som er verdt å ha i hyllen sin :)

Takk for tips. Har du navnet på forfatter og boken. Jeg har mange hagebøker, men ingen om clematis. Det kunne jeg trenge.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inez Tor Mai 24, 2007 20:52

Ja, den bør du ha, og den vil garantert gi deg like mye glede som den gir meg :) Mannen bak de danske Klematisene heter Flemming Hansen og boken heter Politikens bog om Clematis og andre klatreplanter
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Grimen Fre Mai 25, 2007 23:42

Takk Inez. :) Mener at jeg har hørt om denne, den er ikke helt ny tror jeg. Får lete etter boken.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inez Lør Mai 26, 2007 8:15

Bare hyggelig :) Boken finner du, og kos deg med den :)
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester