Klematis i potte

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Klematis i potte

Innlegg Maiblomst Fre Aug 24, 2007 19:03

Har en klematis som jeg vil flytte over i potte. Den skulle være hvit fordi den står i en krok, men viste seg å være mørk burgunder, og var vanskelig å se på avstand.
Det jeg lurer på er hva slags potte jeg bør bruke? Tenker da på material, og størrelse?
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg vivi Lør Aug 25, 2007 8:27

Selv har jeg ikke Clematis i krukke, men vi har forskjellige vintre. Det går helt sikkert bedre hos deg.

Jeg ville ha valgt frostfri krukke, med litt størrelse. Den vil jo gjærne ha litt rundt seg og plantes dypt.

Lykke til. :)
Med jord under neglene gjør hverdagen litt lysere.
Min hage 2008 - oppdatert 1.september 08
Min hageblogg
Brukerens avatar
vivi
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg potentilla Søn Aug 26, 2007 20:41

Har alpeklematis i stor potte, den tenkte seg om en sesong før den begynte å vokse.
Husk vann, godt med gjødsel og god jord.
Brukerens avatar
potentilla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Siwèn Søn Aug 26, 2007 21:25

Har to Klematis i potter, vanlige keramikkpotter. Men dei er ganske usle, må nok flytte på dei. :(
Siwèn

Kvinnen er naturens elskverdigste feilgrep
Brukerens avatar
Siwèn
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Sine Man Aug 27, 2007 10:39

Jeg har en i ei smal (40 cm i diameter)og litt høyere potte (60 cm) ettersom klematisen vil ha røttene dypt. Den har stått slik i to år og blomstrer godt, men er ikke så fin som de andre som står i jorda. Jeg ville gått for ei stor, dyp og frostsikker krukke. Min er nok i smaleste laget.
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Klematis.

Innlegg Wenchen Lør Sep 01, 2007 11:05

Hei. Eg har ein klematis i ei høy smal zinkpotte. Bør eg potte den om til vinteren? Har den ståande inn under tak på terrassen. Bør eg og flytte den bak to tette levegger på terassen?
Helsing Trulte.
Ha ein vakker dag.
Helsing Glakatten.
Brukerens avatar
Wenchen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Villrose Lør Sep 01, 2007 13:39

Hva gjør dere med disse om vinteren? Skal de isoleres, dekkes, vannes? Settes i garasjen?

Jeg har plantet klematis i to store, frostsikre potter i vår, og er usikker på om jeg bør flytte dem til jord før vinteren.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Maiblomst Lør Sep 01, 2007 18:43

Nå har jeg fått en mer passende klematis og planta den i hjørnet mitt. Den gamle har jeg satt i en bøtte. Tenker at jeg vil ha en stor krukke av plast eller sink/metall, slik at den ikke er så tung. Foreløpig har jeg ikke funnet noe, så dersom noen har sett noe der ute.......... :D
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sine Søn Sep 02, 2007 12:30

Min har bare stått ute uten noen form for tildekning om vinteren.
Hilsen Sine :)

Hageblogg: http://sineshage.blogspot.com/
Brukerens avatar
Sine
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Bare ikke sett den i oppvarmet garasje...

Innlegg Spip Søn Sep 02, 2007 16:33

Har selv en Miss Bateman på verandaen på andre året, den er nå frodig og flott og har masse knopper etter en særs trist vår der den sturet lenge og jeg var overbevist om at den led av visnesyken. Den står i en ca. 60 cm dyp sinkpotte (fra Mester Grønn), ble plantet med omtrent 50/50 hagejord og kugjødsel. Kan være vel verdt for deg å prøve dette med klematisen din også, bare husk å gjødsle masse (tykt lag kugjødsel på våren og følg på med kunstgjødsel i løpet av sommeren), og VANN! I varme perioder trenger den gjerne 20 L vann om dagen, kalde somre som denne går det greit å vanne annenhver eller hver tredje dag.

Hva du enn gjør, ikke sett den i garasjen hvis garasjen din er oppvarmet. Mistenker at det var grunnen til at min fikk en hard start denne våren, da jeg måtte klippe den helt ned igjen i april som følge av at den hadde vokst helt vilt og fått lange lysegrønne skudd. Har du en kald garasje har den kanskje det bedre der enn ute på verandaen, men vil nok tro at et lunt hjørne under tak er vel så bra. :)
Brukerens avatar
Spip

Innlegg Ingse Søn Sep 02, 2007 18:47

Hadde en President i en stor plastkrukke, den største typen de har på Plantasjen, på min veranda. Det gikk bra i to år så begynte den å skrante.Fylte på jord og kompost men når jeg plantet den ut i et bed viste det seg at det kun var to cm. med jord på toppen, resten av krukken var helt full av røtter. Er ingen ekspert og det varierer sikkert litt på størrelsen på de ulike typene klematis for hvor godt de er egnet til å ha i krukker.
Ingse
Ingse

Innlegg renate Man Sep 03, 2007 10:10

Tenkte selv på klematis i en 40 liters murerbøtte, men ble frarådet dette av en gartner. Hun mente det ville gå bra i to,tre år, men deretter ville planten kreve mere plass til rotsystemet og derfor begynne å skrante.
Renate
Brukerens avatar
renate

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 22 gjester