Husk å gjødle - Bolk II

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Husk å gjødle - Bolk II

Innlegg calypso Tor Apr 03, 2008 14:35

Kan plantene få for mye gjødsel?
Svaret er nei, plantene tar ikke opp mer næring enn det de trenger.
Næringen følger (hovedsaklig) med vannet. En plante i varmt og godt
vær trenger mye vann, og får dermed også mye næring (hvis det er tilstrekkelig næring tilstede), som den også trenger. Alt er godt.

Men selvfølgelig er det forbehold:

Overdoser av enkelte stoffer kan forandre pH så mye at plantene får
problemer med å ta opp andre av de stoffene de trenger.

Dette er ikke noe problem med hønsegjødsel og gjødsel basert på tang og alger,
(men det er sikkert mulig å få det til hvis du går inn for det)

Om en lysegrønn dekorasjonsplante blir mørkegrønn,
regner jeg ikke det som et problem, det er et sunnhetstegn.

Overdoser av Fullgjødning eller andre industrigjødninger, vil også kunne skade
makrofaunaen i jorden, så det er bedre å bruke lite, og oftere.
Det kan også føre til saltopphopning i jorden og skadelig avrenning til grunnvannet. Vekselgjødsling er utvilsomt en fordel i småhager.

Det jeg ofte ser at folk kjøper en sekk med hønsegjødsel rundt påske, flanerer i hagen
noen ganger i løpet av sesongen, og strør ut noen korn her og der (Den er jo dyr...)
'Lykkefund'(4x4 meter) får kanskje en hel neve.... :mrgreen:
Dettte er ikke gjødsling.
Det er bare et forsøk på å døyve sin egen samvittighet.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg potentilla Tor Apr 03, 2008 14:42

Nuvel..

Dette med mengden er et evig problem, skjønner at jeg har vært for pinglete.
Det kan kanskje forklare et og annet :roll:

I år skal jeg slå til :D
Brukerens avatar
potentilla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mokki Tor Apr 03, 2008 14:45

Å dæggern... jeg skjønner at jeg må øke mengdene... :lol:

*føler seg truffet* :oops:
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Re: Husk å gjødle - Bolk II

Innlegg Røsslyng Tor Apr 03, 2008 15:14

:) Fint at dette blir tatt opp nå når gjødsling er aktuelt og man lurer på hva og når og hvor mye...

calypso skrev:Kan plantene få for mye gjødsel?
Svaret er nei...
:? Men noen planter danner bare en masse bladverk og lite blomster om de får for mye gjødsel...
Hva har jeg da misforstått her? Sammensetningen i gjødselen man bruker, eller hva?

Calypso skrev:Vekselgjødsling er utvilsomt en fordel i småhager.
Vil det si at høsegjødsel ikke er nok :? Jeg kunne aldri tenkt meg å bruke kunstgjødsel i hagen min og da lurer jeg på om fullgjødsel vil si det samme som kunstgjødsel?

Calypso skrev:Det jeg ofte ser at folk kjøper en sekk med hønsegjødsel rundt påske, flanerer i hagen
noen ganger i løpet av sesongen, og strør ut noen korn her og der (Den er jo dyr...)
'Lykkefund'(4x4 meter) får kanskje en hel neve.... :mrgreen:
Dettte er ikke gjødsling.
Det er bare et forsøk på å døyve sin egen samvittighet.
Her følte jeg meg litt truffet for jeg er av dem som stortsett bruker påsken til å fylle nabolaget med gjødseldunst :oops:
Denne hønsegjødselen bruker jeg og jeg synes ikke den er spesielt dyr :? 10 kg koster 79,- og jeg bruker 4 slike i løpet av en sesong i en hage på ca 500m2.
I tillegg gir jeg plantene beinmel ved nyplanting (om jeg har) og gjerne også litt kugjødselkompost (Simon Torp) i plantegropa, kugjødselkomposten bruker jeg også til å strø et lite lag over bedene om våren...
Mulig jeg ikke er av dem som gjødsler mest :oops: , men hva mangler evt mine planter av næringstoffer ved så ensidig kosthold og hvordan merkes det om man gjødsler for lite?

Huff, dette ble visst mange idiotspørsmål på en gang :oops: :oops: :oops:
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Tor Apr 03, 2008 15:59

Men noen planter danner bare en masse bladverk og lite blomster om de får for mye gjødsel...
Hva har jeg da misforstått her? Sammensetningen i gjødselen man bruker, eller hva?

Plantene bruker næringen/nitrogenen på å bygge seg opp, deretter kommer blomster og frøsetting. Det er ingen motsetninger her, det er er ikke like enkelt å forklare det med få ord

Men er du interesert så finnes det veldig mange og grundige forklaringer på nettet, dette er vitenskap
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Tor Apr 03, 2008 16:26

Vel, i en ungdommelig iver her måkte jeg på med fullgjødsel. Og jeg skadet et par planter og drepte en tre fire andre.

Jeg vil si at overdosering av gjødsel er fullt mulig, både ute og inne.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tor Apr 03, 2008 16:34

Mona O. skrev:Vel, i en ungdommelig iver her måkte jeg på med fullgjødsel. Og jeg skadet et par planter og drepte en tre fire andre.

Jeg vil si at overdosering av gjødsel er fullt mulig, både ute og inne.

Kan du beskrive hva du gjorde galt? Så andre kan ta læring av det?
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Mona O. Tor Apr 03, 2008 16:38

Jeg skulle gjøre vel, og la ut alt for mye fullgjødsel. Ikke alle planter takler dette. Akeleiene blandt annet har jeg aldri sett mere, rosene sturet. Og flere andre bar tydelig preg av at gjødslingen ikke akkurat hadde tjent hensikten :lol:

Samme stuntet er det fullt mulig å gjøre innendørs. Stueplanter som får for sterk gjødelblanding "svir" man fort røttene på.

Jeg tror man også skal være litt bevisst på hvilke gjødsel man bruker hvor. Samt at det faktisk er planter som blir finest når de har det litt magert. Det at for mye gjødsel også går ut over blomstringen er greit å være obs på. Som nevnt over her er det planter som produserer heftig bladverk og lite blomster om de blir overgjødslet. Hvis det da er en plante man har for blomstenes skyld er litt av poenget borte om det kun kommer blader.
Brukerens avatar
Mona O.
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Tor Apr 03, 2008 17:36

Veldig fint med en gjødsel påminnelse!!! Når var det du gjødslet for mye Mona O - det kan vel også være ett poeng?

Kanskje det kunne være nyttig å lage en liste som ikke ønsker så mye gjødsel...noen som vet om flere enn Blomkarse :oops: ?
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Lin Tor Apr 03, 2008 19:16

Kan jeg gjødsle alle bedd nå? Selv om det er fare for frost?

:shock:
Hilsen Lin

Linsin blogg
Brukerens avatar
Lin
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona Opland Tor Apr 03, 2008 20:35

Røsslyng skrev:Denne hønsegjødselen bruker jeg og jeg synes ikke den er spesielt dyr :? 10 kg koster 79,- og jeg bruker 4 slike i løpet av en sesong i en hage på ca 500m2.

Kjøper du den typen hønsegjødsel i pelletsform i en av de større kjede-forretningene (Plantasjen, Oasen, FK eller noe sånt), eller er det et lokalt gartneri i ditt område som selger dem?
Jeg skulle gjerne hatt noen sekker med hønsegjødsel-pellets, ettersom det hjelper mot snegler, samt at jeg ønsker å bruke slik naturgjødsel.
Everything has beauty, but not everyone can see it
Brukerens avatar
Mona Opland
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Røsslyng Tor Apr 03, 2008 20:50

Mona Opland skrev:
Røsslyng skrev:Denne hønsegjødselen bruker jeg og jeg synes ikke den er spesielt dyr :? 10 kg koster 79,- og jeg bruker 4 slike i løpet av en sesong i en hage på ca 500m2.

Kjøper du den typen hønsegjødsel i pelletsform i en av de større kjede-forretningene (Plantasjen, Oasen, FK eller noe sånt), eller er det et lokalt gartneri i ditt område som selger dem?
Jeg skulle gjerne hatt noen sekker med hønsegjødsel-pellets, ettersom det hjelper mot snegler, samt at jeg ønsker å bruke slik naturgjødsel.
Jeg kjøper på Coop OBSBygg!

Jeg synes ikke det hjelper mot snegler :? Hos meg ligger de og riktig koser seg med gjødselen :roll:
En skulle kanskje da tro de var så opptatt med det at de da lot plantene være i fred, men den gang ei :( :x
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mona Opland Tor Apr 03, 2008 22:05

Det var som bare.... :o
Jeg mener å huske at det var hønsegjødsel i pelletsform, tilsatt nitrogen(?), som det stod om i Tønsberg blad? Som gjorde at når sneglene kom borti den, så "smeltet" og dauet sneglene?

Trodde hønsegjødsel var hønsegjødsel, jeg...?

Kan jeg huske så riv ruskende galt da?

PS!
Ang. overskriften i denne tråden.... :D
"Husk å gjødle" står det. Jeg trodde det var litt fleip eller tull først, og at "gjødle" var et dialektuttrykk for "jodle". Altså husk å jodle (synge)....
viktig med musikk til arbeidet? :D (men så var det bare det at det manglet en "s" i ordet gjødsle...)
Everything has beauty, but not everyone can see it
Brukerens avatar
Mona Opland

Innlegg smg* Fre Apr 04, 2008 8:04

Røsslyng skrev:
Mona Opland skrev:

Jeg kjøper på Coop OBSBygg!

Jeg synes ikke det hjelper mot snegler :? Hos meg ligger de og riktig koser seg med gjødselen :roll:
En skulle kanskje da tro de var så opptatt med det at de da lot plantene være i fred, men den gang ei :( :x

Jeg kan bekrefte at kunstgjødsel dreper snegler. Men - BARE når de får en spiseskje rett på ryggen.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nile Fre Apr 04, 2008 8:45

Ja, det er vanskelig dette med gjødsel :? Jeg tror jeg er av de som gjødsler for lite, bare fordi jeg er redd for å gjødsle for mye! Og ettersom jeg prøver å bruke naturgjødsel, fra egne høner, naboens sauer (og i år også fra egne sauer?), i tillegg at jeg i år får kugjødsle fra min fetter, blir det litt vanskeligere også. Det står ikke noen bruksanvisning på denne gjødsla :D Og kan noen fortelle meg hvor jeg får tak i beinmel? Finner det ingen steder.
Nile

Innlegg Ingrid E Fre Apr 04, 2008 8:56

Mona Opland skrev:Det var som bare.... :o
Jeg mener å huske at det var hønsegjødsel i pelletsform, tilsatt nitrogen(?), som det stod om i Tønsberg blad? Som gjorde at når sneglene kom borti den, så "smeltet" og dauet sneglene?

Trodde hønsegjødsel var hønsegjødsel, jeg...?

Det er Helgjødsel som sies å ha en bra effekt på brunsneglen. Dette er forøvrig et fantastisk gjødsel som jeg har brukt i mange år :mrgreen: (- selv om jeg ikke har denne brunsneglen :^: ) Kjøpte med meg en liten pose med gjødel på hagemessen for mange år siden. Jeg kan varmt anbefale denne til alle, men husk på at den er veldig sterk, så bruk den med måte. ;)
Med vennlig hilsen Ingrid på Lora Bilde
Min hageblogg
Brukerens avatar
Ingrid E
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester