superkjappe sommerblomster søkes

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

superkjappe sommerblomster søkes

Innlegg Anne på Moseplassen Man Mai 05, 2008 13:14

En venninde i meg opplevde massedød av de sommerblomster hun hadde tenkt å ha i krukker, og spurte meg om tips på blomster hun kunne så nå og som kom i blomst fortest mulig.
Jeg har sett over sommerblomstsåtidstabellen http://www.hagegal.info/artikler-sommerblomster.php
Og funnet noen som ser ut til å ha kort kultiveringstid.

ringblomst
clarkia
Echium plantagineum, hageormehode
Gypsophilia elegans, (bleikslør)
Matthiola longipetala, gresk levkøye
Tagetes tenuifolia

Men er det noen av disse eller andre som det er håp i at kommer i blomst om 6-7 uker om man sår nå, eller hva? Hun kommer til å forkultivere inne under gode forhold.
Ringblomst er jeg ekstra nyskjerrig på, det finnes jo så mange fine :)
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Man Mai 05, 2008 13:17

Det hun kan så - og som blomstrer lenge - er lave erteblomster og blomkarse. :^:
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Man Mai 05, 2008 13:23

Har hun rikelig med sol er rød lin veldig fin, den kan såes på friland i disse dager. Husk at hagesentrene ofte har stiklinger og småplanter tidlig i sesongen til lave priser.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiF Man Mai 05, 2008 13:24

Cosmos er også velegnet.
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anne på Moseplassen Man Mai 05, 2008 14:26

erteblomster bruker da altfor lang tid på å komme i blomst desverre, jeg hadde masse i fjor som brukte tre mnd på å blomstre, det har hun ikke tid til. Blomkarse har jeg tenkt på, men var redd den var for treg. Det hadde hun uansett tenkt å så da, men kan jo forkultivere for å skynte det opp.

Stiklinger har jeg tenkt på, jeg tok endel til meg selv her om dagen på en millionbell, så det er mulig jeg lager til en batch av det til henne også.

Takk for tips så langt :star:

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg smg* Man Mai 05, 2008 14:34

markblomst skrev:erteblomster bruker da altfor lang tid på å komme i blomst desverre, jeg hadde masse i fjor som brukte tre mnd på å blomstre, det har hun ikke tid til.

Det synes jeg var lang tid. Har du veldig kald jord? (Det kan godt være det er jeg som har dårlig hukommelse...)

Uansett. Dersom hun/dere kan ha dem inne til de kommer opp så vil de bruke kortere tid.
?Old gardeners never die. They just spade away and then throw in the trowel.? - Herbert V. Prochnow
Mellom himmelen og havet
Brukerens avatar
smg*
Hagegal
Hagegal

Innlegg Anne på Moseplassen Man Mai 05, 2008 15:47

Den erteblomsten i fjor hadde det fint inne, og sto inne til midt i juni, men det var jo kaldt i juni-juli i fjor sommer så det kan være derfor den ble forsinket. Sådd 1. april og blomstret ikke før i midten av juli... Da var den sådd i melkekartonger men det var vel ikke optimale forhold verken inne eller ute når jeg tenker meg om.

Det blir vel til at jeg sår endel for venninda mi tenker jeg, hun blei veldig demotivert av at det døde for henne. Jeg kan jo prøve noen erteblomster og se, uansett kjekt å ha senere selvom de ikke blomstrer i tide til festen ;)

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mona Opland Man Mai 05, 2008 23:41

markblomst skrev:Stiklinger har jeg tenkt på, jeg tok endel til meg selv her om dagen på en millionbell, så det er mulig jeg lager til en batch av det til henne også.

Stiklinger av million bell? Går det an altså?
Så gøy! Mener du at man kan kjøpe èn plante av brukbar størrelse på hagesenteret, og så stiklingsformere den opp til en haug småplanter?

Jeg har kjøpt min første million bell, den passet så godt i en stor flettet ampel jeg hadde. Det ble nå fristende og forsøke å lage flere selv! :mrgreen:

Hvordan gjør du det med den planten? Setter du dem i vann for å få røtter på dem eller i fuktig jord? Noe over potten, plast f.eks?
Kan man gjøre det samme på petunia?
Everything has beauty, but not everyone can see it
Brukerens avatar
Mona Opland
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Anne på Moseplassen Tir Mai 06, 2008 8:25

Altså, jeg har lest at million bell er grei å stiklingsformere, og kan ikke se noen grunn til at det ikke skulle være sant (de fleste planter er jo greie å stiklingsformere egentlig). Jeg har akkurat ribbet en vanlig plante og regner med å få tilslag på en brukbar del av alle stiklingene det ble.

I bloggen min så har jeg laget en illustrert beskrivelse hvor jeg viser hvordan jeg gjør det når jeg lager stikling. Ellers så anbefaler jeg ståles geniale artikell om å stiklingsformere her på infosidene.

Instagramprofil
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester