Hortensia

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hortensia

Innlegg hagtorn Søn Jun 08, 2008 16:25

Hjelp !!!! Det er det første året jeg har Hage-Hortensia. Hvorfor blir bladene brune og tørker inn ) Fått for mye vann , eller for lite ? Har fått hjelp tidligere så nå prøver jeg igjen. Den er rød, men synes også at blomstene har blitt litt blassere.
Randi
hagtorn
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg blomster-Kenneth Søn Jun 08, 2008 16:35

Hvor står Hortensiaen din? I potte eller i bed? Den bør stå solrikt etter det jeg har lært og den MÅ for all del ikke tørke inn, da visner den og dør. Jevn fuktig jord er det mest ideelle tror jeg.

Hortensiaen til huseierene jeg leier hos har også en Hortensia som passer til beskrivelsen din. Jeg har fått ansvar for å plante den ut i bedet, men jeg har vært opptatt den siste tiden og den ser ut til å dø dessverre. :cry: Men går det an å plante den fra en liten potte til en stor krukke? Vil den trives da? Det går nemlig mye raskere, for i bedet der den egentlig skal stå, så må jeg først rydde unna noe annet, men det har jeg ikke tid til på en stund. Men om jeg kan plante den midlertidig over i en stor krukke som jeg kan forbedre jorden til, bør vel det være bedre? Enn at den står i en liten potte... :roll:

Og er kugjødselkompost fin jordforbedring til jorden Hortensiaen skal stå i?
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

hortensia

Innlegg hagtorn Søn Jun 08, 2008 17:34

jaja, i krukke står den. Men det MÅ den. Værhardt med mye vind er det her vi bor , så den må flyttes hvis været blir STYGT. SOL har det vært mye av denne forsommeren , og gjødsel har den fått litt av. Har hørt at jeg skal legge en hermetikkboks i jorda men det har jeg ikke gjort. Vet ikke hva det gagner. Så IKKE vt jeg , men bladene tørker og krøller seg
Randi
hagtorn

Innlegg blomster-Kenneth Søn Jun 08, 2008 18:06

Jeg har dessverre ikke noen flere gode råd å gi deg.. :oops:

Men kan du ikke prøve å grave den opp fra krukken den står i nå og sette den over i en ny og kanskje større krukke? Jeg har erfart nettopp det, at en plante som ikke trives (tenker da på planter som står i krukker, potter og lignende), kommer seg betraktelig etter en flytting! ;)

Det kan umulig skade å prøve! :star:

Men håper det kommer noen flere på banen her, som kan gi deg enda bedre og flere råd! :D
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Hortensia

Innlegg hagtorn Søn Jun 08, 2008 18:10

Takker da for rådene dine sjø , men ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Større potte går ikke , for det er det er den største av en slik "triologi". Men jeg kan da flytte den over til en annen en av samme str. Kanskje den er SÆR. Da m å jeg jo være snill... haha
Randi
hagtorn

Innlegg blomster-Kenneth Søn Jun 08, 2008 18:15

Ja, det kan godt hende den er sær.. :lol: Ikke lett å vite med de plantene! :roll:

Lykke til i alle fall! :star:
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Hage aspiranten Søn Jun 08, 2008 22:42

Aner ikke om dette spiller noen rolle på ditt problem, men siden dere diskuterer jord-type, så kommer jeg med et kort innspill:
hortensiaen skal stå i sur jord, så feks rododendro-jord er godt egnet. Har ellers hørt at det skal være gunstig å blande inne barnåler i jorden, for å få den sur (...men de brytes da ned fryktelig tregt?!)!
Brukerens avatar
Hage aspiranten

Innlegg blomster-Kenneth Søn Jun 08, 2008 22:52

Ja, dette vet jeg! :mrgreen: Men tenkte ikke på det når jeg svarte på tråden til hagtorn. :oops:

Barnåler frytes sakte, men sikkert ned. Hvor lang tid eksagt vet jeg ikke, men det tar litt tid har jeg hørt. :)
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Søn Jun 08, 2008 23:10

For tre år siden plantet eg to Hortensia rett fra potter inne til bedet ute .
Det går fint , de blomstrer og ser fornøyd ut . De fikk en bit av en gammel rusten kjetting med i jorden , det gjor at den får en variert fargeblanding . Kanskje derfor dette rådet om blikkboks i jorden også ,hagetorn ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

HORTENSIA

Innlegg hagtorn Man Jun 09, 2008 15:40

Sur jord ja. Det visste jeg IKKE. Må ut å handle da. Brukte det siste på Rhododendron. Har gjødsel for den jorda men det er vel ikke nok. Så nå SKAL det skiftesjord. Den er jo så pen. Har funnet frem rusten kjetting , men venter til jorda er skiftet . Da skal den få alt. Tusen hjertlig takk. Sikke på at det hjelper.
Randi :star:
hagtorn

Innlegg calypso Man Jun 09, 2008 17:44

Hagtorns hortensia er rød, hva er da hensikten med blikkbokser eller kjetting? :roll:
Skjellsand er antagelig en bedre ide
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Inez Man Jun 09, 2008 18:44

Veldig interessant tråd dette her :) Jeg har hortensia, faktisk 4 stk. Den ene ser ut til å være død etter vinteren, de 2 andre er det blader på vei. Disse satte jeg i fjor. Den fjerde har stått i 4 år nå, og jeg har aldri hatt blomster på den :( Plantet den i vanlig hagejord, og av denne tråden så er kanskje det grunnen til at den ikke blomstrer? Men jeg vet at jeg har lest flere steder at man kan enten plante den i vanlig jord, eller i sur jord. Det som skjer med planten er at den endrer farge i forhold til hvilken jordtype den står i.
Stemmer ikke dette?
~¤~¤~¤~¤~¤~¤~¤~

:mrgreen:
Inez

Mine julekort
Brukerens avatar
Inez

Innlegg Hage aspiranten Man Jun 09, 2008 19:32

jo, jeg har også hørt at den skifter farge etter ph i jorden (sikkert derfor man her rådes til bla å ha kjetting i jorda...). Men noen påstår også at fargen hovedsakelig bestemmes av typen hortensia man har???
uansett- det sto i planteomtalen (som følger planten), samt i hageboka mi, at den skal stå i sur jord da...
Brukerens avatar
Hage aspiranten

Innlegg magnolia Man Jun 09, 2008 23:54

Hortensia MÅ ikke ha sur jord om du vil ha blomstene rosa. Det er surheten i jorda som gjør blomstene blå, så hvis du vil ha blått, trengs det sur jord. Hortensia kan godt stå i halvskygge eller skygge, den kan stå i sol også om jorda er fuktig. Inez, grunnen til at du aldri har hatt blomster på din har nok ikke noe med jordtypen å gjøre, men at du antagelig har beskåret den om våren. Da har du skåret bort blomsteranleggene samtidig, for de ble dannet foregående år. Og selv om grenene ser døde ut om våren, vent med å klippe til omtrent denne tiden. Dette har vi forresten hatt lange tråder om før, så prøv å søke.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage aspiranten Tir Jun 10, 2008 6:59

...vel, da fikk jeg svar på hvorfor tre av mine 5 hortensiaer knapt har tittet opp fra jorden... jeg klipte de nemlig ned rett før 17.mai, siden de ikke viste interesse for å sette skudd på de grå "visne" kvistene..

Men betyr dette at det er forskjell på hortensiaen mtp hvorvidt de skal klippes eller i? To av mine er som sagt klipt ned (som i fjor), og de står nesten en halvmeter opp nå, og blomstrer vanligvis ivrig mot slutten av sommeren!
Brukerens avatar
Hage aspiranten

Innlegg magnolia Tir Jun 10, 2008 9:34

Det er stuehortensia - hydrangea macrophylla - som ikke skal klippes før utpå sommeren, og da skal man bare klippe bort det som er helt dødt. Syrinhortensia - hydrangea paniculata - derimot skal klippes om våren da den blomstrer om høsten. Andre hortensiaer har jeg ikke erfaring med, unntatt klatrehortensia da, men den skal jo ikke klippes.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester