Blåregn - hvordan er den uten blomster?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Blåregn - hvordan er den uten blomster?

Innlegg Soleien Ons Jun 25, 2008 13:31

Jeg har planer om å bekle en pergola med blåregn (- ja jeg vet det kan ta lang tid). Har vel falt ned på wisteria floribunda. Jeg har lest en del i trådene her på hagegal om herdighet, rotsystem, beskjæring osv. Likevel savner jeg noe... Har funnet mange fine bilder på nettet, men nesten ingen uten blomster - og siden jeg forstår at blomstringstiden er relativt kort, og at den kanskje ikke blomstrer på flere år, så lurer jeg på hvordan planten ser ut når den ikke blomstrer - altså er den dekorativ nok da til å være det største blikkfanget i hagen? Er det kanskje typer som har bedre bladverk enn andre? Jeg synes de kraftige stammene som blir til etterhvert er fine da - er det mulig å flette eller på annet vis forme disse. Har også lurt på å la en slengete clematis (viticella el.l.) blande seg inn.

Derfor blir jeg veldig glad om noen har bilder av blåregn som 'bladplante', og om vinteren - store og små eksemplarer :)
Og dere som har blåregn - synes dere den forsvarer sin plass - også utenom blomstringstiden?
Soleien
Min hageblogg

Celle qui plante un jardin plante le bonheur
Brukerens avatar
Soleien
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orchis Ons Jun 25, 2008 13:47

HER er noen bilder som kan gi deg en idé. Og en dag blir den kanskje slik som DENNE...... :o
En litt uklar video gir også inntrykk av størrelsen.... :shock:
"If you die in an elevator, be sure to push the Up button."

Haltepinkens hage
Brukerens avatar
orchis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Soleien Ons Jun 25, 2008 14:17

Takk, Orchis :) Om jeg skal få sånne enorme eksemplarer må jeg nok flytte nærmere deg :lol:, og verdens største blåregn hadde ikke fått plass på mine skarve 70m2 :shock:

Den about-garden-siden har jeg visst i favoritter også...

Falt for denne jeg: Wisteria floribunda - 'violacea plena'. På bildet her ser jeg fint hvordan bladene ser ut på nært hold. Den blomstrer sent i sesongen og er derfor mindre utsatt for frost; det står at den er herdig til USDA sone 5 (og til minus 29C :o ) - det må jo holde her i H3!
Hm... lurer på om de har den på plantasjen :roll: :fun:
Soleien
Min hageblogg

Brukerens avatar
Soleien

Innlegg fiol Ons Jun 25, 2008 18:32

Min søster har blåregn i sone 5. Den er utrolig dekorativ selv uten blomster. Den er nok fire-fem år nå tror jeg og blomstrer for første gang i år. Den gir uteplassen et frodig inntrykk og stammen blir vakrere for hvert år. Absolutt en prydverdi uten blomster også. Det må jo gå fint å ha klematis klatrenede sammen med den :)
Har også et eksemplar i hagen som jeg plantet i fjor. Vi bor på Hedmarken og vinterne her kan være kande også. Den lever i beste velgående. :mrgreen:
hilsen Fiol
fiol

Innlegg Soleien Ons Jun 25, 2008 19:43

Så flott fiol, at en kan ha blåregn på hedmarken! Da burde det gå fint hos meg :) Har tenkt på denne som en pingle, men det er jo tydeligvis forskjellig herdighet, så flere kan få glede av dem.
Det høres jo ut som om den blir slik jeg har tenkt også, med frodig bladverk og fine lianer som slynger seg rundt og pynter opp mens den ikke blomstrer.
Soleien
Min hageblogg

Brukerens avatar
Soleien

Innlegg BenteBjo Ons Jun 25, 2008 19:57

Du kan tro vi deler drøm då :) Eg kjøpte en for tre -fire år siden . Den vokser fint og er så flott og frodig . Men har ikkje hatt blomster enda . Det siest at de nye skuddene skal beskjærest for at den skal blomstre .Men det er det eg ikkje forstår .Den skal jo vokse og ! Kva er rett her ? Noken som kan forklare dette med beskjæring av Wisteria / Blåregn ?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Soleien Ons Jun 25, 2008 20:27

BenteBjo skrev:Du kan tro vi deler drøm då :) Eg kjøpte en for tre -fire år siden . Den vokser fint og er så flott og frodig . Men har ikkje hatt blomster enda . Det siest at de nye skuddene skal beskjærest for at den skal blomstre .Men det er det eg ikkje forstår .Den skal jo vokse og ! Kva er rett her ? Noken som kan forklare dette med beskjæring av Wisteria / Blåregn ?

Her er en tråd om beskjæring. )Se sciadipotys' innlegg side 2)
Så vidt jeg har forstått skal den få vokse og etablere seg før en setter i gang med omfattende beskjæring. I begynnelsen er det mer snakk om forming enn blomsterfremming. Og det er bare sideskudd som skal beskjæres uansett. Hovedlianen får vokse seg så lang en vil ha den.
Beskjæring for å fremme knoppdanning skjer på lange årsskudd - som kortes inn ganske kraftig - og beskjæring skjer på høsten (for vårblomstring?) og på våren (for høstblomstring?). Men dette er høyst teoretisk for meg - som ikke en gang har kjøpt inn plante :oops:
Soleien
Min hageblogg

Brukerens avatar
Soleien

Innlegg BenteBjo Ons Jun 25, 2008 20:45

Takk ,Soleien ,for flott tråd . :D Eg har jo søkt ,men fant ikkje denne :oops:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo