stauder som kan fortrenge ugrass

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

stauder som kan fortrenge ugrass

Innlegg lisemor Man Jun 30, 2008 19:18

Finnes det noen stauder som kan fortrenge ugrass.. og jeg tenker da særlig på skvallerkål og krypsoleie.

Om ikke fortrenge helt, så fortrenge litt, med litt(!) lukehjelp. Dvs jeg har ikke tenkt å plante i halvmeterhøy skvallerkål. Luker jo bort det jeg kan først. Men jeg veit at det vil bli røtter igjen i jorda.

Krypsoleien er verre synes jeg, den kryper seg inn fra alle kanter! Trenger noe som kan skjerme beddet fra dette udyret. Som en slags vakt som ikke slipper den inn.

Tenkte kanskje hosta og bergblom ville klare det. Hva tror dere?
Noen som har noen forslag?
Brukerens avatar
lisemor
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg MonaHv Man Jun 30, 2008 19:38

Ville sprøytet skvallerkålen med roundup, iallefall 2 ganger før jeg plantet noe som helst. Lettere å sprøyte dersom det ikke er noe du er redd for i nærheten... Ellers er gravmyrt ganske god til å fortrenge alt annet... Vel å merke den blå, den hvite og vinrøde er litt senere til å tette igjen :)
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
Brukerens avatar
MonaHv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg bat Man Jun 30, 2008 20:05

Skvallerkål har jeg aldri hatt, men i mine hager har Ajuga reptans 'Atropurpurea' holdt krypsoleien unna til en viss grad. Den er litt vel villig selv, men er bedre enn ugress iallefall.
bat
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg lisemor Man Jun 30, 2008 20:38

bat skrev:Skvallerkål har jeg aldri hatt, men i mine hager har Ajuga reptans 'Atropurpurea' holdt krypsoleien unna til en viss grad. Den er litt vel villig selv, men er bedre enn ugress iallefall.

det er krypjonsokkoll det? Den har jeg, har ikke tenkt på den jeg :) Synes den er veldig fin. Og lett å luke vekk der den blir for ivrig. Et sted har den blitt usynlig under hagesildren :? kan flytte den.

krypsoleien kommer seg ikke opp i de opphøyde bedda vårres. Men har jo noen bed på bakkenivå også.
Brukerens avatar
lisemor

Innlegg lisemor Man Jun 30, 2008 21:01

rotehue1 skrev:Ville sprøytet skvallerkålen med roundup, iallefall 2 ganger før jeg plantet noe som helst. Lettere å sprøyte dersom det ikke er noe du er redd for i nærheten... Ellers er gravmyrt ganske god til å fortrenge alt annet... Vel å merke den blå, den hvite og vinrøde er litt senere til å tette igjen :)

Ja, vurderer sterkt å sprøyte. Har luket vekk en del, men tenkte å sprøyte på det som kom opp igjen. Hørt at det virker best på planter i vekst. Tror likevel at det lett kan bli noe som overlever. Men jeg kan jo bruke utmattelsesmetoden på det som blir igjen.
Roundop tar vel ikke frø? Regner med at det kan ligge en del frø igjen der... skvallerkålen har fått stått her i mange å og blomstret (dette er en skråning mot veien)

Har gravmyrt ja ;)
Brukerens avatar
lisemor

Innlegg ingrid9000 Man Jun 30, 2008 21:10

Ormerot, Polygonum bistorta, danner en tett bestand og er pen også når den ikke blomstrer synes jeg. Penest når den ikke gjødsles.
http://www.laden.dk/Billeder/p/polygonum%20bistorta%20superbum%20P17.jpg
Brukerens avatar
ingrid9000
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg gerdh Man Jun 30, 2008 21:36

Hosta.
gerdh
gerdh
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg rødkattebusk Man Jun 30, 2008 21:42

stormarikåpe, soleia har ikke en sjanse mot den.
rødkattebusk

Innlegg Hage starter Man Jun 30, 2008 21:45

Jeg har også Skvallerkål i lange baner, men etter alle mine forespørsler her har jeg kommet til at Roundup ikke fungerer, det eneste som hjelper er å luke vekk alt for så å følge med videre og ta det med en gang det spirer :evil:

Frøplanter av Skvallerkål er lette å luke vekk, så de ville ikke JEG bekymret meg for.

Soleien har jeg ikke forsøkt å utrydde, men den er plagsom den også :x
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg toveve Man Jun 30, 2008 21:47

Jeg har hørt noen rykter om at Geranium macrorrhizum er ganske så flink til å kvele ugras ;)
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Thorild Man Jun 30, 2008 22:02

Fager-fredløs, Tveskjegg-veronika, i verste fall Valurt. Men den vil jeg egentlig ikke anbefale, den overtar alt! Jeg har en hel skog av den. :x
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg BenteBjo Man Jun 30, 2008 22:08

Eg og anbefaler Tverrskjeggveronika :^:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg vildi Man Jun 30, 2008 22:11

toppklokke, flekktvetann, honningknoppurt og småhjerte ser ut som de 'siger' utover nesten uansett hva som vokser der fra før
Brukerens avatar
vildi
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Kirsten M Man Jun 30, 2008 22:38

Jeg holder på med tilsvarende prosjekt og har valgt følgende strategi:
    Luke det verste
    Legge på tykt lag med aviser
    Legge på ny jord
    Plante bergenia, rosegeranium, stormarikåpe, flekktvetann, krypjonsokkoll og alt annet jeg eier og har i hagen av invaderende stauder i tillegg til hosta.

Bergenia og rosegeranium er de staudene jeg har som mest effektivt kveler ugress. Krypjonsokkoll er ny hos meg, så den har jeg ikke så mye erfaring med ennå, men det er lovende å høre at den også er en effektiv ugresskveler. Flekktvetann fungerer til en viss grad, men krever noe luking. Hosta holder i og for seg ugresset i sjakk, men vokser for langsomt hos meg til å gi virkelig god effekt.

Håpet er at innen avisene går i oppløsning, har staudene grodd til et deilig, ugressfiendtlig teppe. Men etter at jeg i dag luket en kvekerot som hadde grodd gjennom en sten (jeg tuller ikke!), vet jeg egentlig ikke om prosjektet overhodet lar seg gjennomføre :?
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Innlegg Gundad Man Jun 30, 2008 22:46

Praktmarikåpe tek og knekken på det meste, og dekker jorda slik at andre ting ikkje kjem til.

Alt godt, Gunda
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Prunella Man Jun 30, 2008 23:09

Jeg plantet Darmera peltata for fire år siden, og nå begynner det nesten å bli Gunnerastørrelse på den.
Den står seg godt mot ugrasklokke og Geranium ibercum, i alle fall.
De store bladene gir heldekkende skygge under.

Ugrasklokke har tilsvarende rotsystem som skvallerkål, bare litt tykkere, endel av røttene er nesten som gulrøtter.
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester