Herdige gruppe 2-klematis i H4 og kaldere

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Herdige gruppe 2-klematis i H4 og kaldere

Innlegg AnneG Ons Jul 09, 2008 14:41

Jeg tillater meg å låne det fine bildet til Lene i Fredrikstad av hennes klematis 'Jan Pawel II'/'John Paul II' for å reklamere for denne nydelige gruppe 2-klematisen. (Alle bildene er klikkbare.)

Bilde

Jeg fikk den for 3 år siden som en liten stikling av Lenes klematis. Lene har vel ca sone H2 i sin hage. Jeg var litt spent på om hvordan denne ville oppføre seg hos meg, men nå har den overlevd 3 vintre i den kalde leira her på Skedsmo (H4). Min er plantet midt i et litt skrånende bed, full sol, 5 m fra husvegg. Jeg har virkelig hard blåleire i hagen min, plantehullet ble selvfølgelig forbedret med ny jord, kugjødselkompost og litt lecakuler, men jorda er generell kald. Den slynger seg nå halvannen meter opp i et klatrestativ. Den har blomstret fra St. Hans her hos meg. I år har vel min rundt 20-30 blomsterknopper, selv så forholdsvis liten som den er (jeg burde ha beskjært den hardere for bedre forgrening, men har ikke hatt hjerte til det ennå), og det er et syn. I fjor var den bare rundt meteren høy, men blomstret likevel i rundt 2 mnd i den utrolig dårlige, kalde og regnvåte sommeren vi hadde da. Spent på å se hvor lenge blomstringen varer i år.

HER er en link til Clematis on the Webs beskrivelse.

De halvåpne blomstene har hos meg en mye mørkere lillarosa farge enn de helt utslåtte blomstene. Akkurat nå blomstrer min med mørk lillasorte valmuer og Geranium pratense 'Midnight Riter' (mørke blader, lilla blomster) ved bena. I fjor hadde jeg den sammen med Lathyrus 'Beaujolais' (lilla i overskyet vær, rødvinsfarget i sol) og Lathyrus 'Queen Alexandra' (skarp ceriserosa).

Bilde

Ja, det finnes mange flotte klematis i gruppe 1 og gruppe 3 som er godt herdige i H4 og kaldere soner, men jeg vet ikke om så mange i gruppe 2. Det er noe eget ved den forholdsvis tidlige blomstringen, for ikke å snakke om den herlige størrelsen på blomstene (mine er ca 12 cm i diameter, tror Lenes eksemplar har enda større diameter).

Er det noen flere som har gruppe 2-klematis de har god erfaring med i sone H4 og høyere? :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maiblomst Ons Jul 09, 2008 15:01

Eg har ´john paul II`i H2. Den vart planta i fjor haust, har fint bladverk, men ingen blomar. Den står skyggefullt, i grei hagejord. Den har fått beinmjøl og kukompost. Hadde gleda meg til at den skulle blomstre i år! :(
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg AnneG Ons Jul 09, 2008 15:08

Den kommer nok, men trenger kanskje litt mer tid iom at den har lite sol. :)

Ellers håper jeg tråden kan handle om erfaringer/tips om gruppe 2-klematis i sone H4-H8. :)
Brukerens avatar
AnneG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester