Gjødsel, Substral, lage selv

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gjødsel, Substral, lage selv

Innlegg Chamorchis Tir Jul 29, 2008 6:48

Jeg gjødselvanner hagevennene mine med Substral Utendørs plantenæring (for balkong og krukker) "Vital aktiv" "jernplus" etc

Dette ser ut til å være en N - P - K gjødsel 4 - 2 - 5 med en masse sporstoffer.

Dere hagegale / hagespesialister blander sikkert slikt fra "en stor sekk i garasjen", men hvordan?

------
edit:
flaska koster nesten 50,- krona,
den holder 2-3 vannninger, syns det blir litt dyrt...
Chamorchis

Innlegg Maiblomst Tir Jul 29, 2008 7:34

Er nok hagegal, men hagespesialist tek det nok ei stund før eg vert. ;)
Det eg har fått med meg gjennom forumet, er at ein bruker litt ulik gjødsel, og at det er lurt å bytte litt på kva ein bruker. Då minskar faren for at det vert for einsidig.
Organisk er vel eit nøkkelord. Kukompost, hønsegjødsel, hestemøkk, neslevatn, beinmjøl, blodmjøl, oase, er berre nokre eksempel.
Kompostjord er også supert, gressklipp. Det fins og spesiell gjødsel for rose, surjordsbed osv.
Det kan vere lurt å vite litt om plantene, treng dei mykje eller lite gjødsel, er det noko dei likar spesielt? Klematis f.eks likar godt beinmjøl. Ellers tek ein det ein har/finn.
Hos meg fekk stauder og løk beinmjøl i vår. Litt av dette draup og på rosene, som står i staudebedet, i tillegg fekk rosene kukompost og animix rosegjødsel. Krukkeblomane får kukompost når dei vert planta, og seinare oase.

:)
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Mokki Tir Jul 29, 2008 7:50

Substral er vel bra? :) Jeg bruker ofte Substral og er fornøyd med det - liker flytende gjødsel fordi jeg syns den havner mer på rett plass enn "tørr" gjødsel.

Er ikke nødvendig å gjøre det mer avansert enn det må være :mrgreen:
Brukerens avatar
Mokki
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cherie Tir Jul 29, 2008 8:06

Eg trur ikkje det har så stor betydning kva slags gjødsel du brukar, det viktigaste er at du gjødslar - som det har vore sagt ein del gonger før her. :mrgreen:

Eg bruker vanleg fullgjødsel til det meste - den kan du også løyse opp i vatn om du vil, sjølv om det legg seg ein del grums på botnen som må rørast opp om du vil ha med alle godsakene. Du kan også legge ei teskje med fullgjødsel i ei stor potte, og la den løyse seg opp gradvis. Blir i alle fall mykje billigare med fullgjødsel enn med ferdigkjøpt flytande, og effekten er den same vil eg påstå. :^:
Med helsing Cherie

"Dersom du vil at draumane dine skal bli verkelege, må du først og fremst sørge for å vakne!"
Cherie si dagbok
Brukerens avatar
Cherie
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg SiljaV Tir Jul 29, 2008 10:23

Variasjon er bra ja. Til krukker bruker jeg Rød Superba innkjøpt i 25 kg sekk på felleskjøpet. Tror den kostet ca 450 kroner. Blander 2,5 dl Superba i 1 liter vann. Av denne stamløsningen bnruker jeg 50 ml til 10 liter vann ca 1 gang pr uke, eller 2. hver uke. Dette har funket bra hos meg og det er langt billigere enn å bruke de ferdigkjøpte løsningene. De forsvinner på no-time her ihverfall :roll: .
Superba kan også blandes direkte i vann, da benyttes ca 1 ss til 10 liter vann.
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg magnolia Tir Jul 29, 2008 11:15

Hvis en vil bruke fullgjødsel, hvordan skal blandingsforholdet være, f.eks. til 10 l vann?
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jul 29, 2008 11:59

Fullgjødsel er den billigste løsningen. Vær klar over at dette er en hel serie gjødseltyper, med svært forskjellig innhold. "Fullgjødsel 11-5-18 mikro" er et brukbart valg. Mange har landet på Superba, fordi den er oppløses totalt. Den blir noe dyrere. Finnes i alle regnbuens farger, den også. Det er en suveren universalløsning, og man velger gjerne farge etter de plantene man har mest av.
En sekk rød superba og en sekk orange kan være en mulig kombinasjon.
Da bruker man den orange til det mest kraftigvoksende (høy N) og den røde på ettersommeren og til de mindre nitrogenkrevende.
Kalksalpeter kan også brukes som nitrogentilskudd til den røde superbaen.

Jeg ser på sidene til Substral at de også har en drøss varianter.
"Substral Flytende Hagegjødning" er den som ser ut til å være mest konsentrerte, ellers er det ikke store forskjeller der.

Jeg samler litt opplysninger om næringsinnhold osv i de forskjellige gjødselvariantene, men vil også ha med økonomien, men da må jeg å hjelp til å samle inn priser. (Fikk lite respons på en tidligere forespørsel)
innholdsfortegnelser har jeg stor sett funnet på nett. Men produsentene velger selv hva de vil fokusere på :mrgreen:
"sporelementer" betyr ikke at alle mikronæringsstoffene er med, bare noen.
"Klorfattig" er greit, men når et ikke står noe kan det faktisk bety svært mye klor (opti PK har 15% klor!). Næringsinnholdet blir ofte bare oppgitt som "forholdet" N/P/K, ikke det reelle prosenttallet
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Tir Jul 29, 2008 12:03

magnolia skrev:Hvis en vil bruke fullgjødsel, hvordan skal blandingsforholdet være, f.eks. til 10 l vann?

Jeg har bare en vanlig brevvekt, men har kommet til at en strøken teskje er 1 gram. Da blir det en slik til 1 liter hvis du bruker det på all vanning. Hvis du bare gjødsler en gang i blant bør du bruke mer.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hage starter Fre Aug 15, 2008 15:49

:oops: Forresten hmmmm.... kan man bruke litt urin i vanlig gjødselvann for å øke Nitrogeninnhold :oops: ? Eller lage Brenneslevann å blande inn i gjødsel som har for lite Nitrogen? Dette til Pelargoner og Fuchsia for å øke blomstringen
Nei nå gjør jeg bare det jeg har lyst til om dagen :-)
Brukerens avatar
Hage starter
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Inger W Lør Aug 16, 2008 2:14

Tomater og rips liker aske. Solbær liker tare (!!) ved røttene - den bruker opp næringa i jorda rundt seg.
Min mor hadde en sånn sak som gjorde greiner om til flis, genialt å blande i jorda. Gleder meg til å bruke kompost av hønsa mine neste sesong, jeg bruker sagmugg inne i hønsehuset, så det blir nok en bra kombo - krutt for urter og roser. Skjellsand er også digg i rosejorden, gir næring og drenering / ikke så tettpakka jord Husk å skylle i ferskvann om man tar det fra stranda - saltet er ikke bra. Jeg vil heller bruke tare og saker i naturen enn å kjøpe - føles mer naturlig. Ellers har jeg en hund som sørger for hundebæsj,:lol: den hives innunder sommerfuglbusk - hekken.
Brukerens avatar
Inger W
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnolia Lør Aug 16, 2008 8:33

Hage starter skrev::oops: Forresten hmmmm.... kan man bruke litt urin i vanlig gjødselvann for å øke Nitrogeninnhold :oops: ? Eller lage Brenneslevann å blande inn i gjødsel som har for lite Nitrogen? Dette til Pelargoner og Fuchsia for å øke blomstringen

Ja, urin er bra. Synd at så mye går til spille ;)
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg nausikaa Ons Aug 20, 2008 22:27

og der kom kanskje svaret på hvorfor jeg ikke har en heftig blomstring på pellisene og fuchsiaene... :oops: hmmm, gjødsel med mer nitrogen - eller skvetting :V:
Det er ikke ugress hvis det kan spises.
Brukerens avatar
nausikaa

Innlegg Inger W Tor Aug 21, 2008 16:12

Det er ikke bare dumt å ha katter i bedene da med andre ord :lol:
Brukerens avatar
Inger W

Gå til Hageplanter