Nedklipping av peoner og beskjæring av Budleija?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Nedklipping av peoner og beskjæring av Budleija?

Innlegg Vestlandet Lør Aug 16, 2008 14:04

Holder på å "om møblere" i noen av bedene mine, og har da ett spørsmål.

Når kan man klippe ned det grønne på peonene, etter avblomstring, midtsommers eller må det stå hele sesongen.

Og hva med Budleija, klipper dere av blomsterrankene etterhvert som disse avblomsterer(synes det blir veldig masse sideskudd da), eller lar dere dem bare være? Og hva med nedklipping av Budleija, min er blitt så kjempesvær, legger seg utover det meste......
Brukerens avatar
Vestlandet
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Røsslyng Lør Aug 16, 2008 15:21

Buddleia klipper jeg bort det som er i veien for meg eller legger seg for mye utover i løpet av sommeren, det hender også at jeg husker å klippe bort avvisnede blomster. Ellers klipper jeg den ikke ned noe nå på høsten fordi den fryser endel tilbake på vinteren og da synes jeg det er greiest å ta en beskjæring på våren ned til frisk ved.
Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten ditt eget samtykke!
BildeMIN BLOGG.
Brukerens avatar
Røsslyng
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Lør Aug 16, 2008 16:04

For å hindre eventuell smitte av peonvisnesyke bør man klippe av og brenne bladene om høsten. Men jeg tror det gjøres senere på høsten. Hvis du gjør det for tidlig, vil det vel vokse ut nye blader.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vestlandet Lør Aug 16, 2008 16:13

magnolia skrev:For å hindre eventuell smitte av peonvisnesyke bør man klippe av og brenne bladene om høsten. Men jeg tror det gjøres senere på høsten. Hvis du gjør det for tidlig, vil det vel vokse ut nye blader.

Mon evt nye blader vil bre seg så mye som de oppringelige? Eller om det har noe å si for neste års blomstring at det skjæres ned?
Brukerens avatar
Vestlandet

Innlegg Vestlandet Lør Aug 16, 2008 16:15

Røsslyng skrev:Buddleia klipper jeg bort det som er i veien for meg eller legger seg for mye utover i løpet av sommeren, det hender også at jeg husker å klippe bort avvisnede blomster. Ellers klipper jeg den ikke ned noe nå på høsten fordi den fryser endel tilbake på vinteren og da synes jeg det er greiest å ta en beskjæring på våren ned til frisk ved.

Skar godt ned i vår, og busken er jo nå "himmelhøy", så jeg har klippet bort en del av den i dag jeg, for bla å finne igjen en rosebusk under der ett sted :? Ser jo at den har skutt nedenifra der jeg skar bort i vår, og den er jo ferdig avblomstret likevel :star:
Brukerens avatar
Vestlandet

Innlegg Grimen Lør Aug 16, 2008 18:07

Vestlandet skrev:
magnolia skrev:For å hindre eventuell smitte av peonvisnesyke bør man klippe av og brenne bladene om høsten. Men jeg tror det gjøres senere på høsten. Hvis du gjør det for tidlig, vil det vel vokse ut nye blader.

Mon evt nye blader vil bre seg så mye som de oppringelige? Eller om det har noe å si for neste års blomstring at det skjæres ned?

Klipper du bladene bort for tidlig om høsten vil dette gå ut over neste års vekst, om blomstringen blir rammet vet jeg ikke helt sikkert. men en kan ikke se bort fra at blomstringen blir rammet. Vent til bladene er visne, da klippes disse bort.
Brukerens avatar
Grimen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Ninni Lør Aug 16, 2008 19:06

Buddleja skal beskjæres helt ned hver vår
Ninni
'Gardens are not made by sitting in the shade', Rudyard Kipling

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Inger Karin Lør Aug 16, 2008 19:19

Ninni skrev:Buddleja skal beskjæres helt ned hver vår

Nei, det tror jeg ikke er riktig eller nødvendig. Jeg skjærer dem et stykke ned, men lar det stå igjen ca. 1/2m - eller 1/3 av høyden igjen. Jeg fjerner også oftest tynne grener.
Brukerens avatar
Inger Karin
Hagegal
Hagegal

Innlegg oyhovoft Lør Aug 16, 2008 20:14

Inger Karin skrev:
Ninni skrev:Buddleja skal beskjæres helt ned hver vår

Nei, det tror jeg ikke er riktig eller nødvendig. Jeg skjærer dem et stykke ned, men lar det stå igjen ca. 1/2m - eller 1/3 av høyden igjen. Jeg fjerner også oftest tynne grener.

Jeg kan heller ikke skjønne at det skulle være nødvendig. Her fjerner jeg tynne greiner og klipper litt ned, men så lite som mulig.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg ingsel Lør Aug 16, 2008 20:46

Her plar budleia fryse ned omtrent kvar vinter, men ikkje i år. Så eg hadde ikkje hjarte til å klippe noko som helst av det som kom opp etter stilken frå i fjor. Resultatet er ein høg og stor busk som kom med blomster sist i juli. Det har aldri hendt før. No er ein del klasar avblomstra, og det er og utruleg. Så eg er såre nøgd med resultatet i år. (Men eg måtte binde den fast til terrassen for at ikkje stammen skulle vippe over!).
Ein annan busk, som vart flytta for to år sidan, er ikkje utsprungen enno.
Eit anna år må eg kanskje ta litt av toppen, om det skulle kome greiner så høgt oppe frå, då. Det er det ingen som veit i dag. Eg er no berre glad for kvart år den overlever. Bur nok i grenseland for ein slik busk.
ingsel

Innlegg Dag Lør Aug 16, 2008 20:55

Jeg har tre flotte, ulike sommerfuglbusker som jeg ikke klipper før våren kommer. To av dem fikk grønne skudd i en halvmeter oppover. Jeg skar bort deler av skuddene som ikke hadde grønne skudd. Den tredje måtte jeg klippe nesten helt ned på grunn av tilbakefrysing. Det er også den som blomstrer sist, men er også over 2 meter høy nå.
Alle tre har virkelig god prydverdi i en tid der lite annet blomstrer. Men sommerfuglene har jeg sett lite til i år :(
Dag
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg oyhovoft Lør Aug 16, 2008 21:05

Dag skrev: Men sommerfuglene har jeg sett lite til i år :(

De siste dagene har det vært store mengder av dem her; man kan vel si at de kom sent, men godt. :) Tidligere i år har det vært lite sommerfugl også her.
Øyvind H O

I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not. (Kurt Cobain 1967-94)
Brukerens avatar
oyhovoft
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Juni Lør Aug 16, 2008 21:34

Sommerfuglbusken skjærer jeg noe tilbake hver vår. Jeg venter til jeg ser hva som evnt er dødt og så skjærer jeg litt for å prøve å bevare buskformen. Min busk har nå flere cm tykke stammer og er mer som et lite tre å regne.
Jeg lurer på om den tåler en tilbakebeskjæring på de tykkeste stammene?
Vil den da kunne skyte nye skudd fra roten? Nå synes jeg den er for stor egentlig.
Peonbladene pleier jeg å skjære vekk på våren. Jeg innbiller meg at de trenger de gamle bladene som "vinterkåpe" men jeg vet ikke om det er riktig. Men hvis noen blader ser syke ut kuttes de umiddelbart.
Brukerens avatar
Juni

Innlegg Ninni Lør Aug 16, 2008 21:52

Jeg pleier å beskjære til ca 20-50 cm, kanskje litt feil å beskrive dette som helt ned ja. Tidlig i vår flyttet jeg den, og DA skar jeg den helt ned :) . Men den ble like høy, frodig og blomsterrik som den pleier.

Sommerfuglene har vrimlet siden regnet ga seg, både neslesommerfugler og en ny som jeg ikke har sett på den tidligere. En slags leopardmønstret sommerfugl. Noen som vet hva de heter? De er så pene :)
Ninni
'Gardens are not made by sitting in the shade', Rudyard Kipling

Bilde

HAGEBLOGGEN MIN
Brukerens avatar
Ninni
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Vestlandet Lør Aug 16, 2008 23:01

Faktisk ingen sommerfugler her heller i år :( , og det bruker å kry i hagen her hos meg, på Budleija og på Scabiosaene pleier der alltid være masse.

Skar selv tilbake en del tykke grener på Budleijaen i vår, og ser det har skutt ut nye skudd på siden. Er spen hva som skjer til neste år, når jeg har skjært så mye av den, som jeg har gjort i dag. En del av de Budleijaene jeg har sett feks i Danmark, har vært som våre syriner, oppstammet.

Litt av problemet mitt med Budleijaen er at den står i ett blomsterbed, og når den da blir så mye større en det lappen sa, ja da sliter jeg litt.(Var noe av det første jeg kjøpte i hagen). Jeg trodde den ble en pen og pyntelig busk, men når den plutselig tar opp 2x2 meter i blomsterbedet, ja da drukner en del av det andre rundt den. Hadde trodd den ville holdt seg liten, i og med at den står i ett nordvendt bed, men den gang ei.... :^:
Brukerens avatar
Vestlandet

Innlegg Susan Søn Aug 17, 2008 16:30

Jeg har noen sommerfuglbusker, og den peneste av dem er den som får hardest beskjæring om våren. Den blir beskjært ned til ca 40-50 cm hver vår. Den har fått mange forgreininger og er -vifteformet, tett og fin. De to andre får ikke like hard beskjæring, fjerner bare litt greiner der det trengs. De er ikke like tette og fine som den andre.

Ang sommerfugler så har jeg omtrent ikke sett en eneste sommerfugl i hagen i år, hverken kålsommerfugler eller neslesommerfugler. En sommerfugl på den ene sommerfuglbusken såg jeg i dag...men det vrimler vanligvis av sommerfugler i hagen på denne tiden. Merkelige greier...
Brukerens avatar
Susan

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester