Skift til PC-stil
Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.
Skriv et svar

klematis som visnet

Man Sep 15, 2008 22:40

hadde du klematis som jeg plantet ifjor vår. visnet i år etter blomstring sån plutselig, ville de lyon og the president. jeg klippet dem helt bort da. vil de komme igjen til neste år ??? eller burde jeg plantet nye?
hvorfor visnet de ned??? noe jeg burde gjort anerledes??

Tir Sep 16, 2008 7:04

Sannsynligvis visnesyke (med mindre de har hatt fulstendig vannmangel)

Man skal aldri gi opp på en klematis - de kan komme tilbake for fullt til neste år

Tir Sep 16, 2008 20:07

min kom opp igjen. min visnet helt ned også trodde at den var død men nei da!

Ons Sep 17, 2008 8:09

Vær tolmodig, den kommer nok! Jeg har en Jackmanii som visnet ned i fjor sommer. Den visnet ned i vår også, men nå står den i knopp. De trenger visst noen ganger lang tid for å etablere seg skikkelig.
:)

Ons Sep 17, 2008 20:50

var ute og kikket nå, den ene kommer med et grønt blade faktisk.... men hvordan skal jeg ungå at den visner fort ned neste sommer??

Ons Sep 17, 2008 22:14

Du må ihvertfall sørge for at den får nok vann. Hva man ellers kan gjøre vet forhåpentligvis andre her.

Tor Sep 18, 2008 19:00

Har lest en eller annen plass at bananskall i jorda skal hjelpe :? Men har ikke vært i stand til å finne ut hvorfor... Siden jeg er av det lettlurte slaget har alle mine fått bananskall hvert år :lol:

Tor Sep 18, 2008 20:28

Mine klematis, plantet de 3-4 siste og og senere, kommet fint, og visnet. xx( Neste år samme runde. I år kom faktisk to av dem med store knopper. Neste dag jeg gikk ut for å se om blomstene hadde foldet seg ut, hang hele planta grønn, men livlløs, for så å visne helt. De har fått nok vann og gjødsel i år, og jeg la også skjellsand rundt der de kom opp av bakken, da jeg et eller annet sted leste at det forhindret det som forårsaket visnesyke i å få feste. Jeg er fortsatt nesten uten klematisblomstring i min hage :mrgreen:

Tor Sep 18, 2008 20:35

Jeg hadde to tidligblomstrende store som visnet begge ned to år på rappen. De visnet ned når blomstene var på sitt vakreste. Ikke ble de sælig store i starten heller. Begge årene kom de begge fint tilbake året etter.

Jeg leste alt som lese kan om klematis og endte opp med å grave ned vanningsrør til røttene. Jeg gravde ca 30 cm ned på den ene siden og satte røret i og fylte igjen rundt med jord og toppet med grus. Røret stakk 10 cm over jorda og lot meg fylle vann direkte ved røttene. Jeg fylte like gjerne røret med grov grus så det ikke skulle fylle seg med jord. Røret jeg brukte var en sånn plast sak fra IKEA til å skjule ledninger i, hadde ikke noe annet. :^:

Om det var røret, eller det faktum at de endelig hadde fått etablert seg tredje året vet jeg ikke, men siden det har de vokst seg store begge to.

På hagegaltreffet fortalte Helen Fredholm at Klematis trenger 3-4 år for etablering.
Håper du får det til!

Tor Sep 18, 2008 21:58

Hm, jeg har alltid gravd ned halvannenliters brusflasker med bunnen skåret av for vannpåfyll, når jeg har plantet klematis. Så da gjenstår kun å vente til neste år, i håp om klematisene anser seg for etablerte da.

Fre Sep 19, 2008 9:02

Kari Kråkerøy skrev:Mine klematis, plantet de 3-4 siste og og senere, kommet fint, og visnet. xx( Neste år samme runde. I år kom faktisk to av dem med store knopper. Neste dag jeg gikk ut for å se om blomstene hadde foldet seg ut, hang hele planta grønn, men livlløs, for så å visne helt. De har fått nok vann og gjødsel i år, og jeg la også skjellsand rundt der de kom opp av bakken, da jeg et eller annet sted leste at det forhindret det som forårsaket visnesyke i å få feste. Jeg er fortsatt nesten uten klematisblomstring i min hage :mrgreen:

Det samme her. Alle klematisene fra Estland er borte, de få som vokste opp også. De med alpe-, tangutica- og viticellablod er de eneste som ikke visner, og Rouge Cardinal og John Paul II, samt en Montana som jeg kjøpte på høstsalg til kr.15 for noen år siden, den er blitt virkelig stor selv om jeg var pessimistisk da jeg plantet den. Det viser at artene er mye sterkere enn hybridene. Hadde Estland-klematisene vokst opp, ville jeg hatt en praktfull blomstring om et par år :cry:

Lør Sep 20, 2008 21:55

Jeg plantet en 'Nelly Moser' i vår på et rimlig tørt sted. Sommerens tørke tok nekken på den, men jeg ga ikke planten opp. Nå i høst, med større fuktighet, er det dukket opp flere nye klematispirer fra jorden. Min erfaring er at klematis som dør, vekkes til live etter en stund :) .
Skriv et svar