Furutre

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Furutre

Innlegg Pia Tir Okt 14, 2008 11:56

I hagen min står det et digert furutre. Nå på høsten har det blitt temmelig gult i fargen, dvs. at de innerste nålene er gule mens de ytterste/nyeste nålene er grønne - er dette normalt? Jeg synes andre furutrær i nærheten ser mye grønnere ut, selv om også de mister en del gule nåler nå for tiden. Jeg lurer også på hvordan muligheten er for å beskjære et slikt tre på høyden; vil det tåle beskjæring, og vil det kunne se fint ut? (Stammen deler seg ca. halvveis i flere greiner/topper). Grunnen er at jeg rett og slett er redd for at det skal blåse ned på hustaket i løpet av høsten/vinteren... :shock:
Pia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Furutre

Innlegg RandiF Tir Okt 14, 2008 12:10

Furutrær er det verste jeg vet. De gulner, ja, og de drysser noe sinnsykt. Hele oppkjørseln vår er full av nåler fra naboens furutre etter èn natt med kuling..... :sur:
Så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gjort med det........brukt det til ved..... :mrgreen:
Hilsen Randi i Florø
Min blogg

En får værra som en vart når en itj vart som en sku'
Brukerens avatar
RandiF
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Pia Tir Okt 14, 2008 12:16

Må tilføye at treet ikke er til sjenanse for naboer, og at jeg dessuten er litt glad i furutreet mitt - det skaper liv i hagen, ikke minst fugleliv! Men jeg vil jo helst ikke ha det gjennom hustaket da, og ved er jo heller ikke å forakte...
Pia

Innlegg Sigrid Tir Okt 14, 2008 12:19

Furu bryter ikke fra gammel ved. Du kan korte inn årets nyskudd, før de er blitt vedaktige, men det hjelper neppe noe særlig, hvis du vil ha det mindre. Hvis du ønsker deg et mindre tre, er det nok best å fjerne dette og heller plante noe som ikke blir så stort.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Tinkabell Tir Okt 14, 2008 13:00

At det er mye gule nåler i år er pga tørkeperiodene i vår/sommer.
Som nevnt over her kan du ikke toppe en furu og få ny vekst, men det går an å frisere ved å ta bort, men ikke alle slike friseringer er like visuelt vellykket. :)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Kråkerøy Tir Okt 14, 2008 13:55

Her omrkring består alle tomtene av fjell og furu, og furuene beskjæres og toppes med godt resultat. Furunålene samler jeg opp om høsten (har mange furuer på min ett-måls store tomt), og de bruker jeg til å legge under rhododendroene og andre surjordsbed.. Har aldri følt furunåler som noen plage.
Brukerens avatar
Kari Kråkerøy
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg magnolia Tir Okt 14, 2008 19:01

Her er også alle furutrærne fulle av brune nåler som faller av. Naboen hadde lest at det var en soppsykdom og at trærne ville dø, men det håper jeg ikke stemmer. Men for noen år siden var det en soppsykdom som herjet på nåletrærne og forsaket mye skogsdød, et symptom den gangen var at nålene ble brune. Den som har mange furutrær er selvforsynt med rhododendronjord, men jeg blir litt lei av å feie vekk furunåler og -kongler.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg SiljaV Tir Okt 14, 2008 19:11

Furu mister nålene etter et de har vært på treet et visst antall år. Hvor mange år det er vil variere med art. Men dette betyr at hver høst vil alle nålene fra ett års vekst gulne og falle av. Det er helt normalt. Jeg er glad i furutreet mitt på tross av nålene :)
Hilsen fra Silja
(Tidligere nick Marosa)
-----------------------------
Min hageblogg
Brukerens avatar
SiljaV
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kirsten M Tir Okt 14, 2008 19:12

Smak og behag kan diskuteres, men ikke forenes ;) Furutrærne er for meg det aller fineste ved hagen min. Flere har stått der i mye over 100 år og har skapt både historie og spenning i hagen helt fra den var ny for 17 år siden.

Furutrær har etter min mening mange kvaliteter. De er vakre året rundt. De kan stammes opp slik at de gir de mye lys til bakken, samtidig som det er mulig å se ut mellom trærne. Konglene er suverene til opptenning og barnålene bruker jeg til surjordsbed. Når man bor midt i det kalkrike Oslofeltet, hadde det vært tungt med surjordsbed uten alle furunålene mine ;)

Riktignok trærne mye: først pollen, deretter de visne "blomstene", så kongler og til slutt barnåler. Da vi kom hjem fra høstferie, var terrassen dekket med furunåler etter uvær forrige helg. De fylte en søppelsekk. Fra plenen fikk jeg ytterligere en søppelsekk og fra gårdsplassen to. Gjett om det blir fint til det nye surjordsbedet jeg planlegger til våren :mrgreen:

Furutrærne skal felle nåler på denne tiden. De ser litt pjuske ut rett før nålene faller av, men så blir de grønne og fine igjen. Furutoppskuddsyke rammer en del trær. Da visner de i toppen og vil før eller senere dø. Det kan imidlertid ta mange år fra toppen visner og til de dør. Sykdommen er smittsom - om enn ikke veldig - og har rammet flere trær i nabolaget, men så langt ingen av våre.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnolia Tir Okt 14, 2008 19:40

Furutoppskuddsyke - er det det sykdommen heter. Har ikke lagt merke til at toppen er brun på noen av mine, det er heller nåler jevnt over som blir brune. Jeg skal sjekke nærmere i morgen, men forhåpentlig er det bare naturlig nålefelling. Jeg er også glad i furutrærne mine.
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Innlegg reidunn Tir Okt 14, 2008 19:46

Jeg har ei furu til tuntre, og på varme sommerdager velsigner jeg den lette skyggen den gir. Vi kan sitte med middagen i den fine skyggen og ha det bra selv om sola skinner og gradestokken nesten koker over. Nålene er supre i den stive leirjorda her, og gubben kan bruke sin lenge etterlengtede kompressor til å blåse alle furunålene sammen til en stor haug - som får ligge i barkompostdungen til neste vår. :)
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Thorild Ons Okt 15, 2008 22:16

Vi har fem flotte furuer på eiendommen vår, de står langs oppkjørselen, mellom den og gårdsbekken, og jeg liker dem veldig godt. Det suser så fint i dem når det blåser. Drysse gjør de jo,båfr bar og kongler, men jeg synes ikke det gjør noe, når de står såpass langt unna selve hagen.

For et par år siden tok stormen den sjette furua, brakk den tre meter opp på stammen og "plantet" den inntil nabofurua. :o Hvordan det gikk til, er en gåte, vi tror det var en kraftig virvelvind som tok tak i krona. Håper de som er igjen får være i fred for "han beinlaus"!
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Thorild Ons Okt 15, 2008 22:20

Drysse gjør de jo,båfr bar og kongler,

Både bar og kongler skal det vel stå! :oops:
Brukerens avatar
Thorild
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker