Stauder som sauer ikkje liker

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stauder som sauer ikkje liker

Innlegg breistig Tor Mar 05, 2009 21:27

Hei

Eg har eit langt gjerde - mellom hagen min og eit sauebeite. Eg har lyst å plante fullt av høge stauder langs gjerde.. lage ein slags staudehekk.
Men--- kva slags stauder --- høge vel og merka.-- er ikkje giftige for dei firbeinte ulldottane, samtidig som at dei ikkje like å eta dei`?

E kjempeglad for tips. Har fått utrulig med Riddersporer opp frå sjølvhausta frø - og gammeldagslupiner. Kan desse vere brukbare?
Eventuellt høge sommarblomster- som heller ikkje e giftige eller delikate for sauer. Cosmos?

Hilsen
Sigrund
Brukerens avatar
breistig
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Stauder som sauer ikkje liker

Innlegg Sigrid Tor Mar 05, 2009 22:08

Tror ikke sauene spiser verken riddersporer eller lupiner. Iris derimot, har de prøvd seg på her. De fleste dyr styrer unna planter i Soleiefamilien, så storhjelm går nok også bra. Den ville varianten tyrihjelm vokser jo i beiteomådene deres uten at de spiser den. Akeleier hører også til soleiefamilien.
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Maiblomst Tor Mar 05, 2009 22:09

Pass på gjerdet seier eg berre! I min barndom hadde med ala-lam(kopplam) om sommaren.(Vart slakta på hausten) Det var utruleg korleis dei kunne klare å komme seg under eller over gjerdet, spesielt eit lam me hadde av gammalnorsk sau!! Og kvar gjorde dei av seg etter å ha bryte seg ut? Jo, Mormor sine bed og buskar var målet. Der gnafsa dei og kosa seg. :mrgreen:

Eg har dessverre ingen tips om kva stauder du bør velge, men kanskje andre har?
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Løvetanna Fre Mar 06, 2009 0:12

breistig skrev:Hei

Eg har eit langt gjerde - mellom hagen min og eit sauebeite. Eg har lyst å plante fullt av høge stauder langs gjerde.. lage ein slags staudehekk.
Men--- kva slags stauder --- høge vel og merka.-- er ikkje giftige for dei firbeinte ulldottane, samtidig som at dei ikkje like å eta dei`?

E kjempeglad for tips. Har fått utrulig med Riddersporer opp frå sjølvhausta frø - og gammeldagslupiner. Kan desse vere brukbare?
Eventuellt høge sommarblomster- som heller ikkje e giftige eller delikate for sauer. Cosmos?

Hilsen
Sigrund

Vi har hatt sauer på beite rundt hele hyttetomta de siste årene, og har prøvd å finne ut hva vi kan plante langs gjerdet uten at det blir fårikålmat... :?
Storhjelm og Fagerfredløs får stå i fred, men for all del - plant ikke blomkarse og tro at du får et frodig gjerde - selvfølgelig tror saeune at de har fått salatbuffet da! :lol: (snakker av erfaring...)
Cosmos har fått stå i fred hos oss - men de vokser ikke helt ved gjerdekanten. Telekiaen spises heller ikke, og iris blomstrer trofast mens liljene blør...
Å vente på en glede er også en glede! Bilde

Guri, H4
Hyttehageblogg
Brukerens avatar
Løvetanna
Turbobruker
Turbobruker

Bosted: Sør-Trøndelag. Hyttehage ved fjorden i Nord-Trøndelag.

Innlegg orm Fre Mar 06, 2009 17:06

Prestekrageknopper er nam-nam. Topping kan du si.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kirsten M Fre Mar 06, 2009 18:36

Hvis du blar deg ned til nest siste innlegg i denne tråden ser du rådene jeg fikk fra Norges Geite- og saueavlslag angående min hytte"hage" for tre år siden. Rhododendronen klarer seg bra og med inngjerding nederst går det veldig bra med rose- og clematisprosjektet mitt også.

Det absolutt eneste av stauder sauene "våre" ikke spiser er storhjelm som det vokser rikelig av i området.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Maiblomst Fre Mar 06, 2009 21:14

Rhododenron er giftig for sauer. Dei tidlegare nemde lamma våre, koste seg med rhododendron og fekk svi for det! Heldigvis klarte dei seg, men sauer kan stryke med av rhododendrum.
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Einar Lør Mar 07, 2009 8:56

På beite rører kyr og sau aldri soleier og revebjelle. Det kan være litt pussig å se smørblomst og revebjeller i full blomst på beite der graset ellers er helt nedbeita.

Et gjerde med clematis av ulike typer kan være et effektivt stengsel. Planter man alpeklematis, sibirklematis og kanskje skogranke, så får man variasjon i farge av typer som ikke lett visner ned også.

Vær ellers klar over botanikernes advarsler mot å plante og forville lupin.

Vennlig hilsen
Einar
Einar
Forum hopper
Einar

Innlegg Anne på Moseplassen Lør Mar 07, 2009 11:40

Storhjelm er en skikkelig giftig staude, så den er det ikke rart får stå i fred

Du kan jo sniketablere ett brenneslegjærde rundt eiendommen da.. kan jo gi deg lukeproblemer senere, men det ser ut til å være effektivt sauehinder ;)
Anne. (Jeg brukte tidligere navnet Markblomst).

Min hageblogg Moseplassen Norske hageblogger (hagedagbøker) samlet på en plass Hageblogger.no
Instagramprofil
Ukentlige oversikt over hageprogram på tv.
Brukerens avatar
Anne på Moseplassen
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Lør Mar 07, 2009 13:19

Skal du ha brennesle på utsida av gjerdet, ville jeg grave ned markduk for å slippe at brenneslerøtter finner veien inn. Det er noe herk å bli kvitt. Trodde ikke at sauene brydde seg så mye om brennesla, men... Et elektrisk gjerde i passe høyde ville sikkert vært det mest effektive. Det kunne settes på utsiden av eget gjerde hvis du har tregjerde eller stolper av tre som opphenget kan festes i. Eieren av dyra kan vel ikke ha noe imot det. Tipper det er mange gårdsbruk som har slutta med dyr som har et slikt liggende. Før ble det brukt vanlig hesjetråd i disse. Den ser du nesten ikke. I dag ser jeg de bruker plastbånd med innlagt tråd.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kirsten M Lør Mar 07, 2009 15:30

Sauene storkoser seg med clematis, så de må gjerdes inn ved føttene og ledes opp over nåhøyde for sauene.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Kirsten M

Innlegg Einar Lør Mar 07, 2009 19:39

Da var det forslaget en bommert. Trodde nok at Clematis hadde giftstoffer som de fleste andre Ranunculacea, men så er det vel ikke slik da. Sånn er det å bo langt fra nærmeste sau :lol:

Vennlig hilsen
Einar
Einar
Forum hopper
Einar

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester