Råd til tuja-hekk.

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Råd til tuja-hekk.

Innlegg hml Fre Sep 25, 2009 13:35

Hei.

I vår plantet jeg en tuja-hekk, type smaragd.

Nå i september har enkelte av buskene veldig raskt blitt veldig gule/oransje. (Interessant nok, midt i den verste regnperioden i Bergen).

Hekken står med en skråning nedenfor (legger ut bilder senere), jeg har en teori om at de kanskje har fått for lite vann ved at vannet ikke får tid til å trekke inn i jorden før det renner ned i skråningen.

Har spurt på et hagesenter, men får totalt ulike svar, alt fra at dette er normalt til at tujaen aldri blir fin igjen.

A:
Hvorfor er det slik at enkelte av buskene ser ut til å visne?

B:
Hva kan jeg gjøre? Jeg har nå lagt ut svetteslange ved røttene, for å evt. se om det hjelper.
Er det noe poeng i å gjødsle? På hagesenteret sa de at det var for sent på året. Jeg gjødslet tidligere i sommer med disse blå gjødselkulene, etter tips fra gartner.

C:
Jeg har til nå fjernet de styggeste partiene, da hekken ikke så pen ut.
Det er fortsatt mye grønt på buskene, ennå.

Bør jeg la de gule/oransje partiene bli værende, vil de evt. komme seg senere?

Takker uansett for svar!
hml
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Råd til tuja-hekk.

Innlegg calypso Fre Sep 25, 2009 14:59

Om det kommer av dårlig etablerte planter, eller virus/sopp, er det ikke noe du kan gjøre nå. Det er bare å se an hvordan det blir seende ut til våren. Hvis dette kan bli en erstatningsak, bør du ta rikelig med bilder.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Re: Råd til tuja-hekk.

Innlegg Arild Fre Sep 25, 2009 15:29

Tuja er ganske sårbar for tørke første året og bør vannes, spesielt om den står i full sol. Det ser ut til at den trives nesten hvor som helst her på vestlandet, så og si alle variantene av den, smaragd inkludert. Det kan være effekten av tørke tidligere i sommer om det ble veldig tørt, men som nevnt, det er bare å se hvordan det går med den. Jeg har lagt merke til naboenes tujahekker her omkring og det er ganske vanlig at en eller to planter går ut i en nyplantet hekk. Jeg har også sett en og annen plante som velter der røttene har hatt problemer med å finne feste. De blir vanligvis grønnere og finere etter et par sesonger. Om man strør ut alt for mye blåkorn kan man svi røttene, men med vanlige doser skal ikke det skje. De får merkbart finere grønnfarge når de gis gjødsel og påfyll av jord om det trengs. Det gjør ingeting om de får litt kalk med resten av plenen. Ikke kutt av annet enn det som tydelig er dødt.

Lykke til med hekken din.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester