Hva gjør jeg når mine begonia knoller har begynt å spire?

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hva gjør jeg når mine begonia knoller har begynt å spire?

Innlegg Sommartorpet Lør Feb 20, 2010 18:03

Jeg fikk 12 store knoller av skaugum begonia i gave nå i høst. Jeg har aldri hatt erfaring med begonia, så jeg pakket dem inn i tørkepapir (kjøkkenpapir) og deretter i en papirpose. Deretter la jeg dem nederst i en hylle i leilighetens kjøligste rom. I dag pakket jeg dem ut for å se hvordan det sto til med dem. Knollene var fortsatt store, faste og fine, men der var begynt å komme veldig mange "øyne" på dem. Noen av knollene hadde dessuten dannet spirer på opp til én cm.
Det er vel altfor tidlig å potte skaugum begonia nå, så hva gjør jeg for å å ikke ødelegge knollene? Når bør jeg sette knollene i potte? Jeg planlegger å forkultivere dem i et uoppvarmet drivhus til våren, men når kan jeg flytte dem over dit?
Drivhuset er 23,5 kvadratmeter stort og rundt 3 meter høyt, så det er altfor dyrt å varme det opp.
Jeg fant forresten en veldig flott webside om skaugum begonia, men fant ikke akkurat det jeg lette etter der:
http://home.no/ja-la/Hage/Drivhuset/Planteproduksjon/Skaugumbegonia/Dyrkingsveiledning_skaugumbegonia.htm
Håper noen her inne har gode råd, for det ville jo vært synd om jeg ødelagte dem på grunn av uvitenhet :oops:
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Hva gjør jeg når mine begonia knoller har begynt å spire?

Innlegg kirsitn Lør Feb 20, 2010 18:58

Jeg har null erfaring med begonia, men antar at de kan behandles likt med georginer. Med andre ord kjølig oppbevaring (5-10 grader) og utplanting så snart det ikke lenger er fare for frost i jorda. Hvis du har god plass inne, kan du sikkert sette dem i potter, men ellers ville jeg fortsatt å ha dem så kjølig som mulig for å unngå at de vokser seg altfor store før de kan plantes ut.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Lør Feb 20, 2010 19:57

Jeg har ingen erfaring med begonia. Men om de skal oppbevares som georginer så overvintrer jeg de i jord. Jord isolerer godt mot varme og hos meg er det ikke noe rom som er kalt nok. Jord fungerer fint for georginer. Så jeg ville lagt knollene i ganske tørr jord og satt de i det kjørligste rommet du har.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Lør Feb 20, 2010 20:51

Hvis du kunne finne en kaldere plass, ville jeg bare plassert dem der (kjellerbod?). Om skuddene som er kommet visner, vil jeg tro de skyter på nytt til våren hvis de får det kaldere utover. Dette vet jeg ikke, for mine Skaugum har aldri begynt å spire før de har kommet ut. De ligger i kjølerom - rundt 6-7° sammen med georginene, og begge sortene har litt jord rundt seg.
Å fordrive dem har jeg også begynt å tenke på, da jeg synes de blomstrer veldig sent.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Lør Feb 20, 2010 23:51

Mine georginer har noen ganger spirt i løpet av vinteren, mørkeskudd. De kniper jeg bare av. De spirer fint til våren likevel.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester