Dierama

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Dierama

Innlegg Line Cathrin Ons Okt 20, 2004 10:40

har funnet disse lekkerbiskene på nettet og sett i flere hageblader,dog ikke norske. Er det noen der ute som vet om disse er herdige i norge, eller kan jeg bare glemme dem. :)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Knoll Ons Okt 20, 2004 10:47

Jeg vet ikke, men måtte bare si at de var herlige da!!! 8)
Hege
Brukerens avatar
Knoll
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Wenche Ons Okt 20, 2004 10:56

Jeg syntes også de var lekre og kunne ikke motstå fristelsen. Har kjøpt Dierama dracomontanum. I RHS Encyclopedia og Garden Plants ser jeg at de er beskrevet som ' Frost hardy to half hardy, well-established clumps may tolerate temperaturers to -10'. Som sagt jeg prøver meg i allefall, kanskje jeg prøver å sette noen ut, mens jeg prøver å overvintre andre inn (hvis de spirer i det hele tatt da). :)
Brukerens avatar
Wenche
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arne Geir Ons Okt 20, 2004 11:48

Mine har overlevd to vintre, med en fantastisk blomstring (selv om den enkelte blomst står kort tid). De er nok i grenseland og kan nok gå ut i strenge vintre. Mine står i sandblandet jord (selv om de skal ha masse fuktighet om sommeren).

Bor utenfor Bergen. med relativt milde vintre.
Arne Geir
Brukerens avatar
Arne Geir

Innlegg Solveig Ons Okt 20, 2004 13:46

Setter de modne frø, Arne Geir? ;) ;) .
Har sett noen som heter Dierama pulcherrima som var bare helt rå. Har aldri sett de i noe hagesenter/løkutsalg.
Solveig
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Line Cathrin Ons Okt 20, 2004 13:56

De har veldig mange lekre sorter på http://www.plantworld-devon.co.uk/

for å ikke snakke om alle geraniumene og jaggu flere heuchera også ,men dett var ett side sprang. :mrgreen:

her har jeg sone 4-3 alt ettersom hvor i hagen . Det må da kunne prøves eller hur,hvis ikke går det vel å overvintre slike i kjelleren som alt annet? ;)
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg torill Ons Okt 20, 2004 17:26

Jo den var bare lekker! :mrgreen: :oops: fristelser er det jammen nok av.... :mrgreen: Tror jeg MÅ ha den....
Hilsen Torill
H3/4 Sunnmøre. En visdom som ikke kan leses i bøker,kan leses i roserBilde Fotogalleri oppdatert 30/12 07
Brukerens avatar
torill
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Eva... Fre Okt 22, 2004 8:29

Jeg kjøpte frø til Dierama pulcherrimum fra impecta i vår. De ble ikke veldig store i løpet av sommeren og jeg har ikke tatt sjansen på å overvintre dem ute.... ;)
Eva
Brukerens avatar
Eva...

Innlegg Line Cathrin Fre Okt 22, 2004 8:57

hvordan skal du overvintre den da? :)
Bilde
Vrooom.....

Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arne Geir Man Okt 25, 2004 8:50

Mine setter frø. Sendte for en liten måned side en stor porsjon til STA. Det er fortsatt igjen endel kapsler på plantene så jeg kan sannsynligvis skaffe noen (med forbehold om spireevne siden de var modne for en stund siden og det har regnet mye i høst).

Send meg en mail hvis det er interesse:

arne.geir.sannarnes@dnbnorfinans.no
Arne Geir
Brukerens avatar
Arne Geir

Innlegg elisa Fre Apr 28, 2006 14:35

I Gardeners World som kom i går var det ein reportasje om Dierama, og eg må seie det er fristande... De som har den, kva erfaringar har de no to vintrar seinare? Om den ikkje taklar vinteren, går det an å ta opp knollane og overvintre inne for eksempel? For det er vel knollar eller tar eg feil no? :oops:
Brukerens avatar
elisa

Innlegg Line Cathrin Fre Apr 28, 2006 14:37

Nix. Men jeg har sådd den nå.Har sådd to sorter.Og komemr til å ha en del ut og en del inne til vinteren. de var lette å få til å spire da. :D
Bilde
Vrooom.....

Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg elisa Fre Apr 28, 2006 14:41

Line Cathrin skrev:Nix. Men jeg har sådd den nå.Har sådd to sorter.Og komemr til å ha en del ut og en del inne til vinteren. de var lette å få til å spire da. :D

Ååh, kanskje du har nokre ekstra i byte mot Verbenaen eg har lova deg? (som for øvrig nærmar seg priklestørrelse, skal seie frå når dei kan gå i posten).
Brukerens avatar
elisa

Innlegg Line Cathrin Fre Apr 28, 2006 14:46

Joda det har jeg det. :lol:
Bilde
Vrooom.....

Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Jostein Fre Apr 28, 2006 14:50

Har sådd og priklet disse i år,har tenkt og overvintre de i krukke.Denne sorten er ikke hardfør nok her (H5-6)i allefall etter hardførheten som står i beskrivelsen.Skal prøve de ute også,Gladiol løker har tross alt overlevd under snødekket.
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en/product/2972/1
Jostein
Brukerens avatar
Jostein

Innlegg calypso Fre Apr 28, 2006 15:45

Hvordan definerer man herdigheten på løk??
Engelske hagebøker kaller alle liljer og tulipaner for "half-hardy" - tror vi på det?
Dierama tåler -10, er det temperaturen i luften når det ligger bra med snø, eller er det temperaturen i jorden (Da må det være kaldt...)
Det er nok også her det er drenering og vinterfukt som er det store spørsmålet.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester