Kjerringrokk

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kjerringrokk

Innlegg Hilde* Lør Aug 13, 2011 22:11

Er det noen som har gode råd for hvordan bli kvitt kjerringrokk????
Hilde*
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Kjerringrokk

Innlegg solfrid Lør Aug 13, 2011 22:14

Luke, luke, luke. Dessverre - jeg har ingen gode råd utenom å dra opp disse snellene. I år har det vært og er noe enormt med sneller. Aldri opplevd det i så stor grad.
Dagliljer 2011!
Keep It Simple, Stupid!
Brukerens avatar
solfrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg potentilla Søn Aug 14, 2011 8:26

Dekker med gressklipp der det er mulig, Roundup reduserer dem en smule, noen (Calypso?) anbefalte Plenrens. Eller luking... :(
Brukerens avatar
potentilla
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg MonaHv Søn Aug 14, 2011 8:47

Round up virker ikke, flytende plenrens virker noe. Men tror jeg vil anbefale sprøyting med plenrens der det er mulig, og napping der de kommer opp i andre planter. Er problemugress nr 1 her og :( Man kan ikke hvile 1 uke virker det som, om en skal bli kvitt f***skapet :o Igår lukte jeg det bedet de herjer verst i med greip for å få vekk mest mulig rot :evil: Så for meg ut som røttene kommer fra under plenen et sted (ca 30 cm dypt der de forsvant inn under plenen, men der kan jeg ikke spavende for å få de vekk... Så her blir det å fortsette med sprøyting og luking. Skulle jeg startet på nytt hadde jeg latt være å plante i bedene før åkersnellene var utryddet. Mye lettere å sprøyte tomme bed ;)
Jeg er lykkeligst når jeg har jord under neglene og fregner på nesa...
Brukerens avatar
MonaHv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Søn Aug 14, 2011 9:32

Det som er spesielt med sneller er at de har røtter som kan overleve i flere år uten grønne plantedeler over jorden. Rotsystemet er dessuten svært omfangsrikt. Luking kan derfor virke litt håpløst, men det virker dersom man er iherdig nok og ikke gir opp. I løpet av to-tre år er problemet overvunnet, men alle plantene i kolonien må fjernes, ikke bare de som er i det bedet man planlegger.
Sneller sprer seg hovedsaklig med røttene. Om man er omhyggelig med å plukke vekk de sporebærende stilkene som kommer tidlig om våren unngår man at de sprer sporene for mye.

Både Roundup og Plenrens virker utmerket, om det blir brukt riktig. Bruk "Ferdig til bruk"-variantene og dusj alle plantene. Gjenta behandlingen dagen etter, helst også tredje dagen, dette for at stoffet skal trenge lengst mulig ut i røttene før planten begynner å visne. Når det grønne er visnet, ikke napp det vekk, klipp det av. Giften fortsetter å spre seg i rotsystemet lenge etter at det grønne har visnet. Neste år vil det helt sikkert komme opp noen planter her og der, da er det viktig at behandlingen gjentas på samme måte.

NB: ikke fall for fristelsen til å bruke for sterk Roundupblanding, da visner det grønne ned, før giften har rukket å fordele seg i rotsystemet.

Jeg vil presisere at jeg selv har prøvd dette jeg skriver over her, og jeg tror ikke det finnes noen enklere "snarvei".
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sony Søn Aug 14, 2011 10:37

...men alle plantene i kolonien må fjernes, ikke bare de som er i det bedet man planlegger.

Du sier at rotsystemet er omfavnsrikt, men har du noen anelse om hvor mange meter det kan dreie seg om?
Jeg har kjerringrokk i noen bed (blaa jordbærlandet) og luker/sprøyter. Utenfor hagen er det villniss og ingenmannsland, så hvis kjerringrokken i bedene mine strekker seg ut i villnisset er det ingen sjanse for å ta knekken på den. Det er 2-3 meter mellom kjerringrokken og villnisset.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Aug 14, 2011 10:58

Sony skrev:
...men alle plantene i kolonien må fjernes, ikke bare de som er i det bedet man planlegger.

Du sier at rotsystemet er omfavnsrikt, men har du noen anelse om hvor mange meter det kan dreie seg om?
Jeg har kjerringrokk i noen bed (blaa jordbærlandet) og luker/sprøyter. Utenfor hagen er det villniss og ingenmannsland, så hvis kjerringrokken i bedene mine strekker seg ut i villnisset er det ingen sjanse for å ta knekken på den. Det er 2-3 meter mellom kjerringrokken og villnisset.

Hvis det ikke er kjerringrokk i dette beltet, er det kanskje ikke noen i "villnisset" heller? - Da må du passe ekstra godt på dette området.

Hvor omfangsrike røttene kan bli vet jeg ikke, men får de tid nok er det nok "relativt ubegrenset". Røttene kan gå dypt, 2-3 meter. Det er funnet planter hvor røttene går under grunnmuren og kommer opp på andre siden av huset (- Dette er ikke noe jeg sier for å trøste.. ;) )
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Sony Søn Aug 14, 2011 11:25

Dette er ikke noe jeg sier for å trøste..

:lol: Litt av en trøst, ja!

Det beltet hvor jeg ikke finner kjerringrokk er mye mer skygge enn jordbærlandet, jeg tenkte det kanskje er derfor der er lite av sorten.

Sånn som du beskriver det greier jeg neppe å få bort skiten ved å luke/sprøyte. Jeg får slå meg til ro med at jeg har kjerringrokk, og så luke etter hvert som det dukker opp.
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Søn Aug 14, 2011 11:35

Enten sprøyte eller luke, ikke begge deler, det er ikke umulig å bli kvitt den helt. Dette er tross alt bare planter.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hilde* Søn Aug 14, 2011 15:48

Takk for alle svar, ikke oppmuntrende lesing akkurat, men det regnet jeg nesten med, siden dette har vært min fiende nr. 1 i de 4 årene jeg har hatt hagen. :evil:
Hilde*

Innlegg reidunn Tir Aug 16, 2011 22:12

calypso skrev: Sneller sprer seg hovedsaklig med røttene. Om man er omhyggelig med å plukke vekk de sporebærende stilkene som kommer tidlig om våren unngår man at de sprer sporene for mye.

Jeg finner ikke sneller i Floraen - jeg tror det er Åkersnelle som herjer her. Den har ikke disse delikate blomstertoppene som jeg har forstått Kjerringrokken har. Jeg vet ikke hva tid denne snella her sprer sporar, men det er rikeleg av henne i alle retninger :x :x . Vi grov ei dreneringsgrøft og fann røter på ca 1,5m djup. Jeg luker, men det blir nok ikke systematisk nok.
reidunn
Brukerens avatar
reidunn
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg primula Tir Aug 16, 2011 22:39

Kjerringrokk er uten tvil det verste ugresset jeg har hatt i hagen min. Har sloss -og trodde de første årene at jeg hadde vunnet :oops: -ved hjelp av Plenrens og tykt dekke av aviser og ugressfri kompost, men det viser seg at plantene klarer seg uansett hva jeg gjør. Har et område ved husveggen som jeg ikke har beplantet enda, og der vokser kjerringrokken godt i år også selv om jeg har sprøytet med Plenrens hver sommer i flere år. Alt grønt visner fort og viser seg ikke mer det året, men neste år er vi i gang igjen for fullt. xx( I fjor sommer fylte jeg en 20 liters dunk med svineriet og prøvde å drukne dem ved å sørge for at plantene sto under vann hele sesongen. Da jeg tømte dunken i vår var den full av livskraftige spirer! :x
Har gitt opp! :(
Men jeg luker og luker.....
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg petterprimula Søn Jun 29, 2014 23:11

Endelig vet jeg hva djevelplanta egentlig heter...åkersnelle...altfor vakkert navn...
jeg har nå fjernet gress på en stor del i hagen for å legge kuleshingel..tenkte jeg bare skulle legge duk og så shingel..men så når jeg avretter så kommer det hundrevis av spirer til syne....krafser opp og følger røttene ca 30 cm ned....makan for et nettverk av sorte røtter...så nå er all masse vendt opp ned og sorte røtter fjernet....fant til og med noen små løker på noen....har nå fjernet ca 20 -30 liter med sorte røtter...på 30 m2....
skjønner at jeg ikke vinner...men skal legge duk og deretter shingel....men jeg antar disse røttene er gamle og at djevelplanten vokser svært langsomt under bakken..noen som vet?

Petter
petterprimula

Innlegg Arild Man Jun 30, 2014 12:50

Er det noen som har prøvd gammeldags solding på kjerringrokk? Det funker bra på hanefot (skvallerkål).
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RoyBergen Man Jun 30, 2014 21:14

Jeg leste i dansk fagliteratur at det misliker sterk ...kalk... Har ikke prøvd dette ennå, men det skal jeg gjøre snart....
Roy
RoyBergen
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg magnolia Tir Jul 01, 2014 9:12

Jeg takker skjebnen for at den ikke straffer meg med kjerringrokk, skvallerkål og ugrasklokke:mrgreen: De to sistnevnte måtte jeg slåss mot i min forrige hage, så jeg vet hva det er :x
Brukerens avatar
magnolia
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 4 gjester