Hekk.

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hekk.

Innlegg AndersW Ons Mai 24, 2017 10:34

Neste prosjekt er hekk og her har jeg vært innom forskjellige planter. Tomten ligger på en høyde i nord sør retning og hekken vil stå mot sør og vil være utsatt for vind og vær. Jeg vil ha noe som blir tett og vokser fort, men den behøver ikke være vintergrønn. Jeg har vurdert barlind, men dette er dyrt og saktevoksende. En kompis anbefakte bøk og mener at dette er et veldig bra valg, men jeg ser at flere bøkehekker er høye og glisne, men det er mulig at disse ikke har blitt passet godt på. Er det noen som har tips? Hekken bør kunne bli opp mot en meter i hvert fall, være robust, tett og relativt greit priset. Jeg skal dekke 40 m ca, så det blir en del planter.
AndersW
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hekk.

Innlegg Arild Ons Mai 24, 2017 13:28

Her er bøkehekkene stort sett tett og grønn om de har stått urørt i 10 år eller blitt beskjært et par ganger i året. Når de først kuttes ned etter å ha vokst fritt i lang tid går det et par år før de er tett og gjevn igjen. De er veldig pålitelig den veien. Stram hekk med skarpe kanter krever klipping i hvert fall 3 ganger i sesongen. Jeg lurer på om det er mye agnbøk her, men begge deler funker. Hekkene her i området er gamle, de har tålt mange onde vintre uten at det har merket dem. Tuja er en favoritt siden den er rask og billig, nesten ingenting slår den på det. Den og laubærhegg har lidd massedød her i området på grunn av salting om vinteren. Haggtorn blir fin hekk og den blir gammel i dette området. Noen liker liguster, den er stort sett vintergrønn her, men gjennom en ekstra kald vinter slipper den bladene.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AndersW Man Feb 05, 2018 8:34

Er det andre som har innspill ang bøkehekk? Eventuelt Agnbøk, jeg vet egentlig ikke hva som er forskjellen på disse to. Jeg har også blitt anbefalt Svartsurbær som hekk og Vinterliguster. Planen er å plante i april.
AndersW

Innlegg AndersW Tor Apr 26, 2018 7:14

Da har jeg plantet bøk. Kjøpte 10x50cm til 299,- Totalt 120 planter. Fin pris. Hvor mye vokser bøk i året? På plantene står det langsomvoksende, men jeg har lest et par steder at årlig vekst ligger mellom 30 og 50cm. Jeg syns det hører mye ut. Vil de vokse noe særlig første året? Bøk skal vel ikke klippes i toppen før den har nådd ønsket høyde? Er det noen andre tips for å få en fin hekk? Brukte kukompost da jeg plantet, men bør vel kanskje gjødsle også etter hvert?
AndersW

Innlegg Arild Lør Apr 28, 2018 13:32

Min vokser glatt 30-50 cm i året, men den er lett å klippe. Det tar litt tid før plantene får etablert seg. Jeg ser noen tar den med hekkesaks en gang i året, mens andre to til tre. Alle er veldholdte og fine. Den vokser mest tildig i sesongen, den dabber av i siste halvdel av sommeren. Det tar som oftest et år eller to før plantene får etablert seg, men får de gjevnt med vann og god jord skal de vokse fra først år. Jeg ser for meg du kan topp den et stykke under høyden du har bestemt deg for; men det vanligste rådet er å toppe når hekken når ønsket høyde. Unge planter er veldig lett å forme etter hvert uansett.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AndersW Søn Jun 10, 2018 18:12

Oppdaget i dag ganske mange blader med et seigt hvitt belegg på undersiden av bladene. Noen av bladene har krøllet seg helt. Oppå bladene er det noen små runde blanke "kuler", nesten som vanndråper. Noen som vet hva dette kan være? Sopp, meldugg? Hvordan kan det behandles?
AndersW

Innlegg Arild Søn Jun 10, 2018 19:28

Kan du ta et bilde? I slike hekker lever alt mulig, jeg har observert ullus, kvitfly, bladlus, åmer, edderkopper, fugler,... Det er som med et tre i naturen, de er ikke sterile. Hekken min er for stor til at jeg gidder gjøre noe med det. Stort sett er de frisk og fin uten at man trenger å gjøre noe, men enkelte år har jeg funnet litt av hvert ut på sommeren. Jeg skar den krafig ned ett år, etter det har det vært merkbart mindre utøy å finne.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg AndersW Fre Jun 22, 2018 7:27

Jeg tok med noen blader og fikk sjekket på hageland. Det var ganske normalt at dette kunne komme på nye planter og særlig i tørke. Det er nesten helt borte nå.

Jeg har fått 6 blodbøk blant de 120 plantene mine. Fikk en ny bunt med skogbøk til å bytte ut disse. Men jeg er funderer litt på om jeg skal beholde trærne iblant de andre.
AndersW

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester