Skift til PC-stil
Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.
Skriv et svar

Toppingen av gran og furu

Fre Mar 16, 2018 16:30

Hei :) vi ønsker å få inn litt mer sol i Hagen, men det et lite felt med noen grantrær imellom oss og naboen. Hvis vi hogger ned alt vil det jo bli helt åpent mellom oss, og det er det ingen som vil. Så spørsmålet er hvordan gran og furu reagerer om vi topper dem? Noen som har prøvd? Blir veldig glad for svar :D

Om toppingen vil bli veldig stygt( noe jeg ser for meg at det blir) må vi plante noe i mellom. Det er skogbunn med lyng, og tror ikke det er langt til fjellet. vil ha noe som vokser forholdsvis fort, har tenkt på buskfuru.. noen forslag.? :D

Re: Toppingen av gran og furu

Fre Mar 16, 2018 17:19

Topping går fint uten at de dør, må bare ha nok grønt på igjen!

Hva med å plante villvin som klatrer opp furua, det synes jeg blir stilig ihvertfall! Ellers så er vel stedbundne trær og tuja det som vokser raskest egentlig!

Lør Mar 17, 2018 15:16

Furuen vår står under en kraftledning så den har blitt toppet i 40 år. Bonsai i king-zice utgaven.

Bilde

Lør Mar 17, 2018 16:03

Takk for svar :D disse trærne er kanskje 15m+ i høyden så tror ikke det vil bli så fint :?
Men fikk en ide når jeg så den furua di på bildet( den var jo kul), vi kapper noen topper nå, og skjærer noen helt vekk, og topper unge trær som vil komme naturlig opp etterhvert :D så skjærer vi bare de eldre toppa trærne ned etterhvert som det kommer nye. Tar sikker litt tid men...
Hvor ofte må dere toppe furua? :)

Lør Mar 17, 2018 18:34

Vi topper den ca hvert tredje år. Ja måten du vil ha så blir resultatet noe slikt som vi har på en annen furu som jeg ikke har brydd meg med å toppe noe videre.

Bilde
Skriv et svar