Ekte kiwi i hagen

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ekte kiwi i hagen

Innlegg lt00 Tor Mai 24, 2018 19:44

Jeg plantet en kiwi i hagen ifjor høst mot en sørvegg i Tønsberg. Den overvintret uten beskyttelse ute. Det var uvanlig kalt i år, så jeg var sikker på at den ikke skulle overleve. Til min overraskelse fikk den nesten ingen frostskader og har nå til å med fått blomster. Dette er ikke minikiwi. Bladene og stammen har små hår på seg.
Bilde

Bilde

Bilde

Er det noen andre som har erfaringer med kiwi? Jeg regner ikke med å få modne kiwi her i Norge, men jeg er veldig overrasket at den overlevde i det hele tatt. Kjøpte planten på Helseberg gartneri. Det sto A. chinensis på planten.
lt00
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Ekte kiwi i hagen

Innlegg kirsitn Fre Mai 25, 2018 9:14

Min eneste erfaring med A.chinensis foreløpig er at jeg har sådd den uten å få spiring... :roll:

Men A.arguta har overlevd greit både som stor plante i jorda og som frøplante i liten potte, så nå gjenstår det bare å se om det blir noen avling på den i år. (Planta den store i fjor og da ble det vel 4-5 frukter, men det var antagelig med tidligere blomstring enn normalt siden den hadde blomster da jeg kjøpte den.)
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Aleksander Tir Jun 05, 2018 15:18

Artig! Si gjerne åssen det går videre da! Min strøk med i drivhuset i løpet av sommeren så noe gikk galt.
Må jo tøye klimasonegrensene litt! :mrgreen:
Brukerens avatar
Aleksander
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg BenteBjo Ons Jul 25, 2018 10:19

For mange år siden sådde eg frø fra ein kiwi kjøpt i fruktdisken på Rema. Planten sto inne i vinduskarmen iallefall første vinteren. No er den diger. Vokser oppover bua armeringsjern , og danner vegg og tak over en sitteplass. Noken greiner har tatt turen oppover en furu. Overdriver ikkje om eg sier den er 15-20 meter.den får gulkvite blomster, men de tar fuglene seg av :) for å få frukter på disse må det visst både en 'hun' og ein 'hanplante'. Men uansett er planten så fin i seg sjølv :)
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Maria i Strandhuset og 2 gjester