Stikling av vripil

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Stikling av vripil

Innlegg TiFlad Fre Mai 25, 2018 13:12

Heisann.
Jeg har en fire-fem stiklinger (Vripil) på 20-30-cm som nå står i vann og har fått røtter, og den trives tydeligvis: Den har grønne, fine blader.
Hva er neste steg for dette nå: Er det ned i en hvilkensomhelst litt større potte med god jord? Hvor fuktig bør den holdes, hvor hardt/løst pakker jeg jorden og når evt gjødsler jeg den?
Jeg har fått til dette et par ganger, men også mange mislykkede forsøk som har end i død.
Hvor lang ned i jorden bør den være i en potte, hvor fuktig bør den holdes?
Potten er tenkt som et etableringssted for de før de skal i jorden.

Noen med erfaringer som kunne tenke seg å dele?
På forhånd takk :hair:
Vennlig hilsen Tina. :D
TiFlad
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Stikling av vripil

Innlegg Nienna Fre Mai 25, 2018 15:32

Jeg tror jeg ville ha satt dem i god og løs jord på stedene du har tenkt å ha dem permanent. Du bør sette dem dypt, minst halvparten av lengden skal i jorden. Siden de har stått i vann har de nå vannrøtter. Disse må de omdanne til jordrøtter. Du må passe dem med vanning gjennom hele sesongen. Pil er glad i vann. Og i potter kan de lett tørke ut i sommervarmen.

Selv har jeg flere vripil som ble til ved at ganske store greiner ble stukket ned i store potter. Dette skjedde på høsten, og greinene var ment som vinterpynt. Men da våren kom og pottene skulle beplantes på nytt, hadde vripilene fått røtter. Og da ble de plantet i hagen min :) De vokser fort, og nå har de blitt ganske store trær.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester