Kongeleg syrin.

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Kongeleg syrin.

Innlegg krokupan Søn Jun 03, 2018 10:06

Bilde

Eg er oppdregen til å vere ærleg, og det har eg prøvd å leve opp til. Men for nokre år sidan rusla eg rundt i Oslo, og tok ein tur oppover mot Slottet. I parken der var gartnerane akkurat ferdig med arbeidsdagen, men ein del rensking av rotskot stod all. Der dei avslutta starta eg. Nokre fine rotskot av dei gamle syrinane nedanfor Slottet hamna i mitt plastnett, og er i dag ca 1,5 m høge. I år er der blomster for første gong på mine kongelege syriner, og så får det heller våge seg at eg har vore ein tjuvradd.
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Kongeleg syrin.

Innlegg orm Søn Jun 03, 2018 11:35

Avleggere skal stjeles. Flere som har hørt dette utsagnet? Om jeg ikke akkurat lærte det hjemme, ble det sagt der jeg kommer fra. Tror nå ikke de gjorde det selv om det ble sagt. Skal undres på om de ikke mente at avleggeren da også ville trives bedre. Er nok ikke alle som ville like at man i smug knep avleggere av stueplantene som dette jo var. Rotskudd fra syriner, som bygartnerne tar opp, vil jo uansett gå på dynga. I Oslo blir all offentlig beplantning byttet hvert år unntatt trær og busker. Noe blir også byttet i løpet av sesongen. Tulipaner f.eks. tas opp ved avblomstring. Da kan vi, som prøver å forlenge plantenes liv, forsyne oss med løker. Vi spør selvsagt og får ja. De skal allikevel kastes. Noen av mine langlivede tulipaner er slike. De har riktig nok skiftet farge, men kommer trofast hver vår.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Jun 03, 2018 16:13

Syrinen var staselig :D Artig å ha planter med en historie i hagen. Planter som man har sådd, fått eller byttet til seg. Eller funnet. Grøftekantplanter og lommefrø er lov :) Og alt som havner i søppelet fra offentlige beplantninger. Kanskje er det ikke helt lov? Men det blir på linje med folk som leter etter mat i containere utenfor matbutikker. Det er jo for galt at brukbare planter og mat kastes.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Man Jun 04, 2018 21:33

Enig med samtlige talere her, og flott syrin!
Eneste er at jeg blir misunnelig: Du skriver at syrinen er ca 1.5 m og blomstrer - « etter noen år»
Deter flott, men hva har du gjort- om noe? for å få den til å blomstre?
Harnå et rotskudd av syrin på 2 m og det har stått i årevis, men blomstre? Neida, enda jeg har lokket med alt av gjødsel og beinmel og osv
Har du noe å fortelle?
På forhånd takk!
akr

Innlegg krokupan Tir Jun 05, 2018 16:35

akr skrev:Enig med samtlige talere her, og flott syrin!
Eneste er at jeg blir misunnelig: Du skriver at syrinen er ca 1.5 m og blomstrer - « etter noen år»
Deter flott, men hva har du gjort- om noe? for å få den til å blomstre?
Harnå et rotskudd av syrin på 2 m og det har stått i årevis, men blomstre? Neida, enda jeg har lokket med alt av gjødsel og beinmel og osv
Har du noe å fortelle?
På forhånd takk!

Kan ikkje seia at eg har gjort noko spesiellt. Plassen hagen ligg på heiter Ura, og det er ikkje utan grunn. Mellom alle steinane er er der kanskje eit jordsmon som syrinane trivst i. Av sortane eg har er gamle norske og baltiske planter, i tillegg til nyare foredla .
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
krokupan

Innlegg akr Ons Jun 06, 2018 18:52

For noen flotte syriner!
Sluttet å være misunnelig, du er en annen syrinverden, uoppnåelig!
( Men skulle du likevel komme på noen tips..)
akr

Innlegg krokupan Ons Jun 06, 2018 22:55

akr skrev:For noen flotte syriner!
Sluttet å være misunnelig, du er en annen syrinverden, uoppnåelig!
( Men skulle du likevel komme på noen tips..)

Takk for fine ord. Hos meg får syrinane berre ein neve gjødsel av og til, så det er nok natur og jordsmon å takke for resten.
Av natur har eg lett for å bli hekta på ting, og er sta og uthaldande. Då eg let meg fascinere av syriner så starta jakta på mangfaldet.
På avfallsplassar på gamle, nedlagte gravplassar i Latvia fann eg, med god lokal hjelp, fleire baltiske. Om dei er identiske med våre gamle nordiske veit eg ikkje, men dei er kraftigare og kjem i blomst tidlegare.
Den gule, eller som eg seier den minst kvite av dei kvite, leita eg etter i fleire år. Til slutt fann eg den hos ein hobbygartner i Zemgale, Latvia. Som takk for handelen fikk eg ein liten avlegger. Denne vil overraske deg sa han, men ville ikkje fortele noko om fargen. I dag er den 50 cm høg, så det er vel berre å vente.
No samlar eg ikkje syriner lenger, men eg har reservert ein plass. I Vest Latvia er der ein syrin med ein kraftig, mørk blåfarge. Det er nok ein eldre sort for eg har ikkje sett den i hagesentera, men eg skal jobbe hardt for å få den på plass i hagen.
krokupan

Innlegg Nienna Tor Jun 07, 2018 0:01

Enig med akr. Dette er de fineste syrinene jeg har sett. På bilder. I virkeligheten har jeg knapt sett en syrin med fylte blomster. Eller noen av de andre fine du har vist her :) Selv har jeg bare de gammeldagse hvite og lilla som setter rotskudd. Og det har tatt sin tid å få blomstring. I år var det brukbart med blomster til en forandring. Bruker du å gi dem kalk?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester