Hjelp, tujahekken trives ikke!

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp, tujahekken trives ikke!

Innlegg blomster-Kenneth Fre Jun 08, 2018 19:07

Vi har en tujahekk bestående av 4 planter mot innsyn. Nå er hekken delvis brun og bar. :(
Hva kan vi gjøre for å redde den? Må innrømme at jeg har vært dårlig til å gjødsle og klippe den, men vi har bare hatt den ett års tid. Jeg blir heller ikke klok på hva vi skal gjøre med toppen. Har lest noe om pinsering, men husker verken hvor jeg leste det eller hva det dreide seg om. Har også lest noe om at man ikke må kutte toppen da den vil slutte å vokse i høyden. Hva er egentlig riktig å gjøre?

Vil sette uendelig stor pris på om noen kan gi oss noen gode råd som kan bidra til at tujahekken blir fin igjen. :big:
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: Hjelp, tujahekken trives ikke!

Innlegg orm Fre Jun 08, 2018 21:44

Du må ikke klippe toppen før den er så høy som du vil ha den. Det vet jeg, men ellers har jeg ikke greie på tuja. Pinsering er at man kniper/klipper f.eks halvparten av et nyskudd. Det kan man i alle fall gjøre på furu og sikkert gran også. Resultatet er at det blir busken blir tettere. Det blir altså f.eks. bare halvparten så langt fra forrige skudd enn om det ville blitt om nyskuddet hadde vokst i full lengde. Det er litt jobb dette, men da du bare har fire stk, er det vel overkommelig. Jeg gjør dette på buskfuruer på fjellet, men dessverre ble jeg klart over det litt for sent. Jeg lurer på om tujaene dine har fått nok vann. De liker visst ikke å bli tørre. Håper du får bedre svar fra de som kan tuja.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg roots_feeding Søn Jun 10, 2018 23:04

Har den først blitt bar, vil den ikke skyte fra bar kvist... Frem med spaden...

Siden du bare har fire planter, ville jeg nok gått for å kjøpe ferdig formet barlind-planter som er ca 1 meter brede og 1,75 ish høye. Dette er en bedre egnet hekkeplante, enn thuja. Barlind vokser saktere, tåler salt, skyter fra bar kvist og den kan formklippes... den må bare ikke stå i for fuktig/våt jord...

Husk, en hekk skal vare i en mannsalder og da er ikke thuja, med sitt ønske om å bli et stort skogstre, noe bra valg. Med mindre du ønsker en 15m høy hekk...

Når du ser på "Midsomer Murder" og engelske serier, er 50% av alle de stramme formelle hekkene barlind, resten er buskbom eller liguster.

Har du barn, kan du velge barlind uten bær, eller buskbom. Det er de beste eviggrønne hekkeplantene. Søk på: Taxus hedge, eller på Buxus hedge på billedsøk i Google, så forstår du hva jeg mener....

Alle som planter thuja og ønsker seg en slik stram fin engelsk hekk, drømmer at det er slik det skal bli, men de oppnår det skjeldent. Skulle de klare å holde høyden på thuja, så klarer de neppe kunsten å holde bredden, siden skuddene innerst på greinene dør av pga mangel på lys. Gå en tur på arboretet på Øverland i Bærum utenfor Oslo og se thuja sin sanne natur... ganske fjernt fra stram formell engelsk hekk...

Nok "ranting" fra meg om hekk, men tipset er å kjøre de til fyllinga, siden plantene er ødelagt. Søk etter "ferdig hekkeplanter barlind" på google og endel leverandører popper opp...
roots_feeding
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg blomster-Kenneth Søn Jun 17, 2018 9:35

orm skrev:Du må ikke klippe toppen før den er så høy som du vil ha den. Det vet jeg, men ellers har jeg ikke greie på tuja. Pinsering er at man kniper/klipper f.eks halvparten av et nyskudd. Det kan man i alle fall gjøre på furu og sikkert gran også. Resultatet er at det blir busken blir tettere. Det blir altså f.eks. bare halvparten så langt fra forrige skudd enn om det ville blitt om nyskuddet hadde vokst i full lengde. Det er litt jobb dette, men da du bare har fire stk, er det vel overkommelig. Jeg gjør dette på buskfuruer på fjellet, men dessverre ble jeg klart over det litt for sent. Jeg lurer på om tujaene dine har fått nok vann. De liker visst ikke å bli tørre. Håper du får bedre svar fra de som kan tuja.

Tusen takk for svar! :)
Da skal jeg korte inn alle nye skudd. Toppen venter jeg med til den har nådd ønsket høyde som du skriver. Men på et par av plantene så kan det se ut som det er flere "topper". Hva gjør jeg da? Hvordan vet jeg om det er et konkurrerende toppskudd og ikke en sidegren som bare vokser i været? :roll:
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg blomster-Kenneth Søn Jun 17, 2018 9:59

roots_feeding skrev:Har den først blitt bar, vil den ikke skyte fra bar kvist... Frem med spaden...

Siden du bare har fire planter, ville jeg nok gått for å kjøpe ferdig formet barlind-planter som er ca 1 meter brede og 1,75 ish høye. Dette er en bedre egnet hekkeplante, enn thuja. Barlind vokser saktere, tåler salt, skyter fra bar kvist og den kan formklippes... den må bare ikke stå i for fuktig/våt jord...

Husk, en hekk skal vare i en mannsalder og da er ikke thuja, med sitt ønske om å bli et stort skogstre, noe bra valg. Med mindre du ønsker en 15m høy hekk...

Når du ser på "Midsomer Murder" og engelske serier, er 50% av alle de stramme formelle hekkene barlind, resten er buskbom eller liguster.

Har du barn, kan du velge barlind uten bær, eller buskbom. Det er de beste eviggrønne hekkeplantene. Søk på: Taxus hedge, eller på Buxus hedge på billedsøk i Google, så forstår du hva jeg mener....

Alle som planter thuja og ønsker seg en slik stram fin engelsk hekk, drømmer at det er slik det skal bli, men de oppnår det skjeldent. Skulle de klare å holde høyden på thuja, så klarer de neppe kunsten å holde bredden, siden skuddene innerst på greinene dør av pga mangel på lys. Gå en tur på arboretet på Øverland i Bærum utenfor Oslo og se thuja sin sanne natur... ganske fjernt fra stram formell engelsk hekk...

Nok "ranting" fra meg om hekk, men tipset er å kjøre de til fyllinga, siden plantene er ødelagt. Søk etter "ferdig hekkeplanter barlind" på google og endel leverandører popper opp...

Tusen takk for svar! :)
Den har ikke blitt helt bar, på langt nær. Men den har flere brune skudd, virker helt tørt og brekker lett.
Barlind har vi plantet som hekk mot en annen nabo. Veldig fine planter som tåler mye, men de er så dyre og vokser altfor sent. Heldigvis er ikke høyden det viktigste der vi har plantet Barlind, der er et tydelig og pent skille viktige moment. Det er derimot høyde som er viktig der vi plantet tuja, men den har skuffet stort ved å vokse svært lite i høyden til tross for iherdig forarbeid for å få den til å trives fra start. Foruten vanning ved tørketider og klipping av nye skudd, kan gjødsel gi den et kick?

Liguster har vi også i hagen og blir ikke tujahekken fin igjen, så blir det nok å plante liguster. De vokser iallfall fort der de står og er tette og fine.
Hilsen blomster-kenneth
blomster-Kenneth
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester