Peontid i hagen

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Peontid i hagen

Innlegg krokupan Søn Jun 17, 2018 23:14

Nienna skrev:Fantastiske peoner :star: I år er mine peoner ganske fine også. Og det ser lovende ut med frøsettingen. Har du navn på noen av dine peoner? Hadde vært spennende hvis det gikk an å kjøpe frø av noen sorter :)

Takk for fine ord. Peoner er min lidenskap i hagen, og tilfeldig møtte eg personer som hadde mykje kunnskap og dei råda meg til å samle. I dag har eg ca 130 peoner i hagen. Av dette er vel 100 forskjellige, og eg mangler namn på 8 stk. Eg hadde 115 forskjellige, men vart straffa for å plante dei i dårlig jord, så eg har tapt ein del. Om eg får ha liv og helse så skal eg skifte jord på dei fleste, og då vil eg få plass til om lag 30 til.
Bilde
krokupan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Man Jun 18, 2018 9:51

Flott bilde. Peonene dine ser ut til å trives mellom steinene. Stein gir jo både le og varme. Og jorden blir god i slike lommer av stein. God jord er alfa og omega for plantene. Jeg har begynt å molde ned "matpakker" rundt omkring i bedene, og de som får mest er roser og peoner. Litt kaffegrut, grønnsaksrester, knuste eggeskall og lukeavfall. Da blir det liv i jorden. Meitemarken gjør jorden luftig, og da liker planterøttene seg.
Imponerende antall peoner du har :star: Forstår godt at du vil ha plass til flere :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg krokupan Tor Jun 21, 2018 16:01

Nienna skrev:Fantastiske peoner :star: I år er mine peoner ganske fine også. Og det ser lovende ut med frøsettingen. Har du navn på noen av dine peoner? Hadde vært spennende hvis det gikk an å kjøpe frø av noen sorter :)

Når det gjeld frø frå peoner stiller eg svakt. Har forsøkt, men aldri fått fram peoner av frø frå eigen hage. Er det eg, eller er det klimaet som feiler? Har nokon gode råd?
krokupan

Innlegg Nienna Tor Jun 21, 2018 18:37

Jeg har sådd trepeoner og noen villpeoner. Da sådde jeg frøene straks de var modne. Pottene satte jeg i uoppvarmet drivhus over vinteren. De kan også stå ute med litt tildekking så de ikke regner bort. Om våren spirer de hvis man er heldig :) Men peoner kan bruke to vintre på å spire. Trepeoner bør overvintre på et beskyttet sted de 2-3 første årene. Så det er en tålmodighetsprøve. Det kan gjerne gå fem år før de blomstrer.
Men det er ikke alltid at peonfrø blir modne. Vet ikke om det skyldes manglende pollinering eller en dårlig sommer. I år skal jeg følge ekstra godt med på frøene :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg sveinv Tor Jun 21, 2018 21:39

Det er ofte to typer pionfrø. Sorte og røde. De røde er narrefrø og skal kastes.
Det går nok bra.

http://planteriket.no
Brukerens avatar
sveinv
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Fre Jun 22, 2018 17:50

Fantastisk flotte peoner!
Jeg vil så gjerne ha flere, men får det ikke bra til f eks har en trepion nå sturet i snart fire år uten å blomstre.
Jeg har prøvd å lese om gjødsling av peoner:
Benmel er det eneste jeg hittil har funnet ut, men du og Nienna snakker om god jord og « matpakke» .
Hva gjødsler du med Krokupan? Og hva er « god nok jord» for dine peoner?
«Matpakke» er veldig bra! Bruker det til rosene.
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Fre Jun 22, 2018 18:56

Jeg bruker kompost til peonene. Både ferdig omdannet kaldkompost, og "matpakker" som jeg legger rundt planten. Prøver å bli flinkere til å kompostere direkte i bedene. Det er det mange fordeler med. Jorden holder bedre på fuktigheten og blir varmere. Meitemark og mikroliv blir stimulert til å gjøre jorden rundt planterøttene porøs. Og da får røttene lettere tak i næringen.
Ulempen med å plante tett og kompostere på stedet, er at sneglene liker seg. Da har de både mat og skjul. Men siden de stort sett foretrekker visnende planter spiser de mest av dem. Og man vet hvor man skal finne dem. Så da er det bare å plukke dem.
Jeg har hørt at peoner ikke skal ha naturgjødsel :? Det høres jo litt rart ut. Men jeg har ikke prøvd noe annet enn litt hestemøkk i fjor. Og det gikk bra :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg krokupan Fre Jun 22, 2018 22:48

akr skrev:Fantastisk flotte peoner!
Jeg vil så gjerne ha flere, men får det ikke bra til f eks har en trepion nå sturet i snart fire år uten å blomstre.
Jeg har prøvd å lese om gjødsling av peoner:
Benmel er det eneste jeg hittil har funnet ut, men du og Nienna snakker om god jord og « matpakke» .
Hva gjødsler du med Krokupan? Og hva er « god nok jord» for dine peoner?
«Matpakke» er veldig bra! Bruker det til rosene.

No skal ikkje eg gi meg ut for å vere nokon spesialist, men eg prøver så godt eg kan å ta til meg kunnskap frå dei som er det. Utgangspunktet mitt er ei tomt på ein gard som ber namnet Ura, og det er ikkje tomt prat. I bakkant av tomta ligg der store steinar etter siste istid. Mellom steinane har eg murt opp med naturstein, og fått groper med plass til ein eller fleire peonar. Sidan der ikkje er brukande jord på eigen grunn så kjøpte eg sekkejord. Det var snakk om så mykje at eg måtte sjå på prisen, og eg fikk nok det eg betalte for. To til tre år etter planting datt jorda saman til ei tett og seig masse ikkje drenerte godt nok. Peonrøtene "drukna" og rotna opp. Den billigaste jorda innheld så mykje torv (mose) at når denne rotner så dett den saman til ingenting. Etter å ha kontakta personane i Latvia eg har kjøpt dei fleste peonane frå så fikk eg desse råda:

Ta opp peonane det gjeld, spa opp og bland inn mykje sandhaldig jord og sjekk god drenering.
Ikkje bruk fersk kompost eller fersk naturgjødsel, men litt fullgjødsel og kalk av og til.
Planter som har fått gule flekker på blada (virus) skal takast opp og brennast.

Eg er no midt oppe i denne prosessen, og det ser ut til å gi resultat, men minst 15 forskjellige gikk tapt.
krokupan

Innlegg akr Lør Jun 23, 2018 19:19

Takk Krokupan, plassen din « heiter Ura» , men det er såvisst « Himmeltura» du har fått til, ikke « Svelt-i-hel»med de peonene!
( fritt etter» Anne Knutsdotter)
Og takk Nienna for dine kloke råd, bokstavelig talt jordnær og gode!
Skulle veldig gjerne sett deres hager!
Nå skal jeg fylle på m sandblanda jord, kalk og « matpakke» og prøve å bedre dreneringa- Så får vi se til neste år, mine peoner virker liksom veldig « fine på det» Jeg flyttet en av dem og det tok tre år før det kom en blomst på ny. Den ble i dårlig humør, kort og godt. Fortsatt snurt, men i år hadde to..
akr

Innlegg krokupan Søn Jul 08, 2018 11:27

Peonsesongen går mot slutten, og berre dei seinaste sortane står i knopp. Siste veke var det nokre som viste seg fram for første gong.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
krokupan

Innlegg Vigdis Søn Jul 08, 2018 14:35

Den ene skjønnheten etter den andre. Jeg falt for den første!
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg krokupan Søn Jul 08, 2018 14:47

Vigdis skrev:Den ene skjønnheten etter den andre. Jeg falt for den første!

Namna er Candy stripe, Jubilenyj, Solfatare og Sorbet.
krokupan

Innlegg Solveig Søn Jul 08, 2018 14:52

Så mange nydelige pioner. Blir helt svimmel av å se så mange skjønnheter :jump: .

Da han fra "Pionhagen" var og holdt foredrag i fjor, kjøpte jeg 4 nye og har gledet meg til de skulle vokse seg store og fine. Det har vært en heller tørr og merkelig vår og sommer, så de har ikke voskt så mye som de burde, men jeg håper de tar det igjen neste år. Kunne ikke ha tenkt meg en hage uten pioner!

P. veitchii har visst ikke hatt noe imot tørken. Den har aldri hatt så mange blomster før
288.jpg
Paeonia veitchii

Nå går jeg og venter spent på at "Sorbet" skal åpne seg helt. Det er første gang den blomstrer hos meg :-)
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Jul 08, 2018 17:46

For noen peoner :star: Alle mine er avblomstret nå, men jeg kunne heller ikke unnvært peoner i hagen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg krokupan Tir Jul 17, 2018 20:33

Då er siste peonen (Ann Cousin) i blomst, og med den er årets peonsesong over.
Så er det berre å flytte fokus til liljer og anna fint som kjem etter tur framover.
Bilde
krokupan

Innlegg Nienna Ons Jul 18, 2018 13:40

Nydelig finale for peonblomstringen. Kan vi vente oss bilder av flotte liljer også? :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

ForrigeNeste

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest