Hekk av svartsurbær avstand og første året

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hekk av svartsurbær avstand og første året

Innlegg tjkhulen Tor Jun 14, 2018 20:45

Hei!

Planlegger å plante en hekk av svartsurbær, men blir litt forvirret av hvor tett jeg bør plante den, ser på eplante og diverse andre sider at det anbefales 30-50 cm for hekk og 2-3 meter for klynge. På mitt lokale hagesenter sier de at 1 meter mellom plante er tilstrekkelig, da hekken koster 250 kr,- planten, og jeg trenger en del vil jeg nødig sløse penger, men primærfokus er en tett hekk som gir skjerming.

Bor i Sør Troms og planlegger å få hekken i jorda neste uke. Bør den klippes ned nå i år, eller bør jeg vente til neste år? Om den skal klippes hvor mye skal jeg klippe?

Svært takknemlig for svart! :)
tjkhulen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hekk av svartsurbær avstand og første året

Innlegg Nienna Fre Jun 15, 2018 0:28

Du kan plante dem med 1 meters mellomrom. Det er ikke nødvendig å klippe dem i år hvis plantene ikke er lange og spinkle. Når de koster 250 kr. pr plante bør de være dyrket i potte og også være i god vekst. Til neste vår kan du klippe dem tilbake med ca 1/3 slik at de forgreiner seg godt. Avklippet kan du stikke ned i jorden mellom buskene. Svartsurbær er lette å stiklingsformere. Stikk kvistene ned slik at bare 1/3 av kvisten stikker opp. Da røter de seg lett. På den måten kan du få en tett hekk fortere :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Hekk av svartsurbær avstand og første året

Innlegg tjkhulen Fre Jun 15, 2018 11:54

takk for svar :)
tjkhulen

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 5 gjester