Blodbøk eller noe ala til å plante i plen

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Blodbøk eller noe ala til å plante i plen

Innlegg AndersW Tor Jun 28, 2018 12:23

Jeg fikk som nevnt i en annen tråd seks blodbøk blant hekkplantene av vanlig skogbøk og plantet fem av dem i en bakke vi har i forlengelse av hekken. Er litt usikker på hvordan det vil se ut, men får eventuelt fjerne de senere. Blodbøk er jo nydelige trær så jeg plantet en i plenen også, men jeg er litt usikker på hvor lurt det er. Plenen er rektangulær 12mx20m ca og det er egentlig ikke plass til en fullvokst blodbøk. Er det mulig å holde blodbøk nede? Altså beskjære når den blir passelig stor og fortsatt se fin ut? Finnes det eventuelt noe ala blodbøk som er mindre, men har noenlunde de samme fargene? Fagus sylvatica ‘Rohan Weeping’ ser meget flott ut, men det finner jeg ikke noe sted. http://www.moseplassen.no/2012/07/rohan ... ende-form/
AndersW
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Blodbøk eller noe ala til å plante i plen

Innlegg Arild Tor Jun 28, 2018 13:55

En løsning er å finne en japansk lønn eller noe slikt, de kommer i den røde fargen. Det går fint an å beskjære bøk. Her i byen ser jeg bøk bli beskjært inntil hovedstammen regelmessing. Det kan gå flere år mellom hver gang, og det året de har gjort det grunding tar det lang tid før det er grønt igjen. Selv ett og to år etter kan det se litt bart ut.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester