Duftesjærsminder i nød

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Duftesjærsminder i nød

Innlegg HegeAaN Man Jul 09, 2018 9:22

Hei, jeg kjøpte meg 2 dufteskjærsminder for 2 uker siden og planted dem i god jord på et solrikt sted. De er fortsatt små, ca 50 cm høye. Nå ser det ut som de begge går dunken. Bladene visner og de er ikke glade i det hele tatt. Noen gode råd her inne på hva jeg kan gjøre? Ga de kukompost da jeg planted dem og gir de regelmessig vann. Er veldig mye sol og varme for tiden. Kan det ha noe å si? På forhånd takk!! Hege
HegeAaN
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Duftesjærsminder i nød

Innlegg orm Man Jul 09, 2018 13:52

Velkommen til hagEgal! :) Du må sørge for at de får nok vann den først tiden etter planting. Nå vet ikke jeg om du kanskje bor i et strøk av landet der det har regnet mye. Her på Østlandet er det ekstremt tørt, så her bør man nok i tillegg skjerme nyplantinger mot sola eller helst vente til tørken gir seg. Man kan tro at planten har fått nok vann, men sjekker man jorda lenger ned kan det være knusk tørt. Når det er sagt, kan også en plante som står konstant søkkvåt også krepere. Så håper jeg det er kugjødselkompost du har blandet i jorda og ikke ren kugjødsel. Den kan nemlig svi nye planterøtter. For øvrig er skjærsmin en robust busk, så vi får håpe disse klarer seg.
Klikker du deg inn på Brukerkontrollpanelet ditt og skriver inn området du bor i, vil det være enklere for de som vil svare på spørsmål.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Jul 09, 2018 14:00

Duftskjærsmin liker seg best i halvskygge. Og den er ikke kresen på jorden. Kukompost kan du spare til rosene :) Du må regne med at de ikke vokser noe særlig i år. De må først etablere røttene. Foftsett å vanne, og kjenn etter om de har fått nok vann ved å grave litt i jorden. Det er tørt i dybden nå, og jorden omkring plantehullet fungerer som trekkpapir. Men duftskjærsmin er hardføre. Så de kommer nok igjen til neste år selv om bladene gulner og faller av. Det kan nok bli en veldig tidlig høst for mange planter i år på grunn av tørken.

Nå ser jeg at du allerede har fått mer enn godt nok svar fra Orm :D Men du får mitt innlegg likevel :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg HegeAaN Man Jul 09, 2018 14:18

Tusen takk begge to! Er på østlandet så mye tørke. Den ene har mistet alle bladene sine allerede. Tenker og at plassen de har fått har for mye sol akkurat nå. Skal flytte de til et mindre solrikt sted og skal skjekke jorden og forsette å vanne. Håper de klarer seg.......
HegeAaN

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest