Julerosene råtner

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Julerosene råtner

Innlegg Hanne67 Tor Jul 12, 2018 18:52

Jeg har noen juleroser, og de har stått på stedet hvil i hele sommer. Pga. varmen har jeg vannet endel, men virker som det kan ha vært i meste laget.
Nå har jeg satt de i potter, i plantejord iblandet masse skjellsand og satt de i drivhuset til opptørking.

Noen som har erfaring med dette og kan si om det er noe håp?
Brukerens avatar
Hanne67
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Julerosene råtner

Innlegg Nienna Fre Jul 13, 2018 16:05

Det er alltid håp :) Juleroser vokser ikke fort. Det tar mange år før man får de store tuene som er så flotte. Nå vet jeg ikke om det er H. Niger eller H. Orientalis du har. Den første har jeg aldri fått til. Ofte er juleroser overgjødslet i torv for å bli fine og salgbare. Så det kan være vanskelig å få dem tilbake til normal hagejord og gjødselmengde. Orientjulerose synes jeg er lettere. Men det kan hende at de rett og slett bare liker seg bedre med forholdene i hagen min, enn det H. Niger gjør. Du får bare fortsette å stelle fint med "pasienten" din :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Hanne67 Lør Jul 14, 2018 4:29

Tusen takk for svar!
Jeg har både Niger og Orientalis, og de ble plantet ifjor. Den ene Niger dannet masse knopper ifjor høst og blomstret så fint i vår
Utover sommeren har de stagnert helt, og flere og flere blader har råtnet inne ved rota.
Jeg har oppvarmet drivhus, så det er rundt 0 grader gjennom vinteren. Tenkte å la de stå i potter der og plante de ut til våren igjen, om de overlever.
Brukerens avatar
Hanne67

Innlegg Nienna Lør Jul 14, 2018 8:49

Det høres ut som en god plan. Jeg har gjort det samme med svake stauder, og med godt resultat. Lykke til med julerosene dine :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester