Rognspirea

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rognspirea

Innlegg timanna Fre Jul 13, 2018 14:45

Jeg lurer på om rognspirea kan konkurrere med rosa rugosa?
Jeg har en skråning som ikke er annet enn rugosakratt. Så det vil ikke gjøre noe å få litt annet innimellom! :lol:
Det fins flere sorter rognspirea, jeg har sett på «pia» og «maia». Det ser ut til at maia er den som sprer seg mest - så jeg tenkte kanskje å unngå den, og plante «pia» nederst i skråningen. Det blir som en hekk mot veien. Eventuelle rotskudd på siden mot veien tar kommunen seg av med kantslått, og oppover mot huset er det rugosaen som regjerer. Hva tror dere?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Re: Rognspirea

Innlegg esk Søn Jul 15, 2018 11:54

Hei timanna! Se mitt innlegg fra samme dato om å blitt kvitt en rognspirea som jeg først trodde var skogskjegg...! (Håper på tips her, forresten! :? ). Både rognspirea og rosa rugosa er jo på artsdatabankens svarteliste. Det fins så mange vakre planter, så hvorfor velge enda mer av noe som sannsynligvis blir trøblete for deg sjøl, og i verste fall kan ødelegge for økologisk balanse og naturmangfold i større sammenheng? Min rognspirea skal i alle fall vekk. Og det samme med noen andre planter som utgjør en risiko, så langt jeg kan klare. Fagerfredløs, f.eks - nydelig som den er, forøvrig - har frøspredt seg. Der er litt av problemet: En plantetype er kanskje ikke klassifisert som en av de verste per idag, men med de klimaendringer vi er midt oppi, kan frøspredning plutselig bli mulig (som skogskjegg har gjort her).
Er som du skjønner litt engasjert i dette spørsmålet... :D
esk
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg timanna Søn Jul 15, 2018 13:48

Ja, jeg skjønte at du har problemer med den! :lol:
Men her er situasjonen trolig en litt annen. Den ville eventuelt erstatte busk og kratt av rugosa og gamle ripsbusker som kantslåtten har herpet, og gi en beskyttelse mot veien. Skråningen er ikke til noen nytte uansett. Det er ikke så mye som klarer seg her i H7, så rognspirea virker som en fin løsning.
Jeg har sett på Sorbaria sorbifolia ‘pia’ E på eplante.no. Der står ingenting om uønsket spredning. Er det mulig at det er litt annerledes med E-planter?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Søn Jul 15, 2018 13:52

bare en liten tanke:
Hva med vidje?
Hardfør, lettstelt, sprer seg beskjedent, og gir humledronningene blomster kjempetidlig på våren.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg orm Søn Jul 15, 2018 16:31

Har den på fjellet, timanna. Er en del år siden jeg plantet den under noen stygge buskfuru som den skal ta over for. Den har vært rimelig beskjeden, men ser den kommer seg etter hvert som greiner fra furua er tatt vekk. Tror nok den om noen år kommer til å spre seg ut over. Har annen spirea der, som har stått mye lenger og sprer seg, men vi tar de skuddene med klipperen. Nedi Sorperoa, der jeg har fått mine, er den kratt, men du bor jo mye høyere. Om du har mulighet til å kjøre en lengde med gressklipper på oversida av hekken, kan du sikkert ha den som hekk. Når den tid evt. kommer.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tir Jul 17, 2018 3:38

Takk for interessante innspill, alle sammen! Det blir nok ikke planting med det første, men jeg skal tenke grundig over det. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg esk Tir Jul 17, 2018 11:45

Til info så vokser også min rognspirea til fjells, H8, men den sprer seg voldsomt nå allikevel. E-planter er dessverre ikke noen garant: Jeg forstår de har spesialisert seg på planter som er tøffe og hardføre og enkle å ha med å gjøre i vårt klima. De skriver selv på sine nettsider at dette er egenskaper som er i konflikt med Artsdatabankens risikoliste...
Når det gjelder å baserer seg på å "holde den nede" med klippere eller annet, så er jo det som regel ikke så bærekraftig løsning på lang sikt.
Beklager at jeg ikke har mer konkrete tips. Lykke til Tianna! :D
esk

Innlegg Nienna Tir Jul 17, 2018 12:01

Runegutt skrev:bare en liten tanke:
Hva med vidje?
Hardfør, lettstelt, sprer seg beskjedent, og gir humledronningene blomster kjempetidlig på våren.

Jeg er enig. Vidje og andre salix arter er veldig viktige for humledronningene. Det er få planter som blomstrer når humledronningen våkner fra dvalen og skal anlegge nytt bol. Dessuten er det sølvfargete bladverket pent mot rosene. Så kan du jo vurdere om du skal bytte ut rosa rugosa med Hansa. Som er like hardfør og enda penere :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tir Jul 17, 2018 13:19

Det blir nok vanskelig å bytte ut rugosaene, da må jeg grave opp hele skråningen :lol: Men Hansa hadde så absolutt vært å foretrekke!
Jeg kommer ikke til å gjøre noe der med det første, meon jeg har fått en del å tenke på :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Jul 30, 2018 20:54

Og jeg har tenkt. Hva mener dere med vidje? Så langt jeg har googlet, er det rotskudd av bjørk eller selje, som brukes til å binde noe med. Det er ikke noe jeg har lyst til å plante! ;)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Jul 30, 2018 23:55

Vidje er nok dialekt :) Vier er navnet på lave busker i slekten salix. De er viltvoksende og hardføre. Du finner nok endel informasjon når du googler.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Tir Jul 31, 2018 11:43

Vier ja! Det er jo noe helt annet. :lol: Men ikke noe som passer til skråningen min, er jeg redd.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest