Liljer i hagen

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Liljer i hagen

Innlegg krokupan Tir Jul 24, 2018 19:11

Bilde

Det starta med denne gamle orange sorten, som vi kalla keiserkrune, og som voks i min barndoms hage. Eg var svært negativ til denne planta, og hevda hardnakka at det var "frosselukt" (kattepiss) av den. Likevel vart den med på flyttelasset då eg etablerte min eigen hage. Seinare har det vorte fleire sorter etter eigne reiser, og ikkje minst har eg utfordra polske venner til å kjøpe peonrøter og liljer når dei er heime på ferie.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Liljer i hagen

Innlegg akr Tir Jul 24, 2018 21:11

Flotte! Gjør seg veldig godt! De tofargete erekstra fine, synes jeg.
Import fra Polen? Billigere? Størreutvalg? Helt greit mhtforskrifter etc?
akr

Innlegg krokupan Tir Jul 24, 2018 22:07

akr skrev:Flotte! Gjør seg veldig godt! De tofargete erekstra fine, synes jeg.
Import fra Polen? Billigere? Størreutvalg? Helt greit mhtforskrifter etc?

Har handla på nett frå Baltikum, og pakkane har vorte opna av Tollen utan noko problem. Her er eg litt usikker på om der er begrensinger.
Som reisende kan du ta med 3 kg løk og knoller frå godkjent leverandør (butikk og hagesenter). Røttene skal vere utan mold. Dei gangane eg har vore i tvil så har eg oppsøkt Tollen for råd, og så langt har eg aldri hatt problem.
Prisane i Baltikum og Polen er mykje lavare, og kvaliteten varierer ein del. Dei billigaste er ofte svært små. Med peoner er det i grunnen greiare. Mindre enn 3 knopper er lavaste prisklasse, 3-5 er høgaste. Over 5 er netto for kjøpar. Med bærrot ser du kva du kjøper, og for eigen del har eg hatt mindre tap enn å kjøpe dei små pottene på hagesentera her heime.
krokupan

Innlegg Nienna Tor Jul 26, 2018 23:09

Flotte liljer :) Husker at det fantes en falsk keiserkrone i min barndom også. Og at den stort sett ble mislikt fordi den vokste i alle hager. Fant senere ut at det var brannlilje. Men synes ikke din "keiserkrone" ligner på den.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Man Aug 13, 2018 19:11

Hei og takk for svar om importen!
« Keiserkrone» da jeg var barn ( 50-60 tallet!) så ut slik som liljen du kaller det. Jeg liker dem fortsatt og har arvet noen eks av dem i en gammel hage. Nå skranter de svært, jeg har gitt kalk og fullgjødsel, uten særlig virkning. Hva gjødsler du med?
Dine er jo kjempefine!
akr

Innlegg krokupan Man Aug 13, 2018 21:35

akr skrev:Hei og takk for svar om importen!
« Keiserkrone» da jeg var barn ( 50-60 tallet!) så ut slik som liljen du kaller det. Jeg liker dem fortsatt og har arvet noen eks av dem i en gammel hage. Nå skranter de svært, jeg har gitt kalk og fullgjødsel, uten særlig virkning. Hva gjødsler du med?
Dine er jo kjempefine!

Har ikkje noko systematisk plan for gjødsling. Litt fullgjødsel eller hønsegjødsel om våren, og ei tynt lag med kugjødselkompost etter at eg har kutta dei ned om hausten.
krokupan

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest