Rhododendron som sliter

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rhododendron som sliter

Innlegg hqn Man Aug 06, 2018 17:13

Hei. Jeg har flere Rhododendronbusker, og spesielt en av dem har tilsynelatende hatt et tungt år. Den så halvstusselig ut etter den strenge vinteren her i Bergen, men blomstret fint i mai. Etter blomstringa kom nye skudd, men bladene har ikke foldet seg skikkelig ut - og ser litt misformet ut. Den er også blitt mer glissen i sommer, enn den var tidligere år (altså mistet en del blader). De andre Rhododendronbuskene har klart seg bedre. Jeg har søkt etter sykdommer, men finner kun denne soppsykdommen som er i vinden nå, men symptomene er ikke helt som beskrevet. Kan det være at en hard vinter, med påfølgende varm og tørr sommer, har gjort at den hangler?

Ta en titt på vedlagte bilder fra i dag, og kommenter gjerne om dette er et kjent fenomen. Bildet med størst avstand viser to forskjellige busker, der den øverste er den som sliter mest.

Med beste hilsen fra Frode

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
hqn
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Rhododendron som sliter

Innlegg Nienna Man Aug 06, 2018 18:04

Ser kjent ut, ja. Tror du har rett i at det er klimaskader som følge av hard vinter og spesielt tørr sommer. Rhododendron har grunt rotsystem og misliker sterkt å tørke. Og det slipper jo den som regel på vestlandet :regn: Flere av mine ser likedan ut nå. Det kommer seg når regntiden starter.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Rhododendron som sliter

Innlegg hqn Man Aug 06, 2018 18:18

Takk for det beroligende svaret Nienna :-)
hqn

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester