Agnbøk vokser for hurtig - hjelp før vinter og snø

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Agnbøk vokser for hurtig - hjelp før vinter og snø

Innlegg itjensen Man Aug 13, 2018 14:58

Hva kan jeg gjøre når en ung hekk har vokst tilsvarende 3 sesonger på en sommer?
Agnbøk hekken var maks 50-60 cm i mai, nå i august er noen over 200 cm. Det er en god del mer enn 40-60 cm som er vanlig sesong vekst.

Jeg trenger noen råd før vinteren. Jeg ønsker en hekk som er 2 meter høy men den spede tykkelsen kan umulig holde seg oppe straks snøen begynner å legge seg.
Hva kan jeg gjøre?

Dette var bittesmå stiklinger plantet høsten 2016. De fleste toppskuddene døde i 2017 samtidig som røttene ble kraftig spist på av utallige hærmygg. I vår støttet jeg opp plantene med 60 cm bambus binner, klippet vekk doble toppskudd, bandt knekte topper og bandt opp nye toppskudd på de som hadde delt seg. Jeg har også dryppvannet og hatt på litt bokashi og hønsegjødsel. I juli byttet jeg bambus pinner til 120m men nå er disse for små.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
itjensen
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Agnbøk vokser for hurtig - hjelp før vinter og snø

Innlegg filathor Tor Sep 20, 2018 12:36

enten så får de stå slik,. eller som jeg ville gjort, klipt dem ned til ca 30-40 cm, og knyttet dem opp til pålene og latt naturen gå sin gang, det som skjer er at de vil buske seg enda mere i stedet for at de blir noen lange rakler av noen pinner,. men smak og behag dette,. fine er de i hvertfall,. :big:
filathor

Re: Agnbøk vokser for hurtig - hjelp før vinter og snø

Innlegg Gundad Søn Sep 23, 2018 14:34

Enig, eg trur også desse bør få ei brutal kutting i knehøgde for å bli buskete og tette.
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester