omplanting av tujahekk

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

omplanting av tujahekk

Innlegg elgbert Ons Aug 22, 2018 13:31

Hei,

jeg har en tujahekk jeg skal grave opp og flytte til et annet sted i hagen, det er ca 2-3 meter høyde på trærne, og lurer på om de vil klare å etablere seg igjen? Se bildene av den ene planten jeg gravde opp for å sjekke røttene. Det ser ut som røttene har vokst mest utover og ikke nedover, som kan stemme siden jorden er relativt hardpakket der de står. Ikke mer enn 20 cm dybde på røttene nå. Men er det en fordel eller ulempe? Jeg tenkte at når jeg slipper å grave for dypt får jeg med mest mulig. Tror noen på forumet at disse vil overleve en flytting?

Bilde

Bilde
elgbert
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: omplanting av tujahekk

Innlegg Nienna Ons Aug 22, 2018 13:40

Det går sikkert bra hvis du er flittig med vanning. Tuja selges jo med liten rotklump, selv trær på to meter har svært lite røtter i forhold til størrelsen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg BenteBjo Ons Aug 22, 2018 13:56

Eg trur og det der kan gå fint. Med mykje vanning, som Nienna seie.
Sønnen min ville bli kvitt sin hekk, og ein annen hageeigar ville ha den . Hekken var omtrendt på den høgden du din er. Plantene ble heist/dradd opp , kjørt til ny hage, og klarer seg godt der.
Lykke til! :hair:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg elgbert Fre Aug 24, 2018 10:52

Takk for svar dere. Da går jeg igang. Er september for sent til å holde på med dette mtp kommende kulde? Jeg bor i Oslo.
elgbert

Innlegg Nienna Fre Aug 24, 2018 11:25

Hvis du kan vente til våren er det best. Men det går nok bra nå også. Du må bare passe på og beskytte buskene mot uttørkende og kalde vinder om våren. Vintergrønne vekster er utsatt for sviskader når temperaturen mellom dag og natt øker om våren, og plantene står i sterk sol og vind. Da bør du beskytte med striesekker.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot], Sommerenga og 5 gjester