Beskjæring av ukjent klematis og roser

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Beskjæring av ukjent klematis og roser

Innlegg MarianneBT Tor Mar 19, 2020 21:41

Hei, har flyttet inn i nytt hus i vinter, og driver nå og oppdager hva som finnes i hagen. Ikke veldig erfaren hageeier så har noen spørsmål om beskjæring.Jeg har en klematis som tydeligvis var stor og fin i fjor, og prøvde å google meg frem til når og hvordan klematis skal beskjæres. Skjønner at det er tre ulike hovedgrupper, men hvordan kan jeg vite hvilken min tilhører? Det er masse døde blader på den, men det har begynt å komme friske skudd, ikke fra bakken men fra stilkene blant de døde bladene. Noen råd? Har også div roser, aner ikke hva slags. Men tror det er stilk eller klase - virker verken busk- eller klatre-aktig. Mistenker at rosene ikke har blitt beskåret slik de skal - flere av dem har noen lange, strantete skudd. Bør jeg klippe dem ned til 10-20cm selv om de har begynt å få nye blader nå? (Prøvde å legge ved bilder men fikk feilmelding om at maks filstørrelse er 488 KiB...?)
MarianneBT
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Beskjæring av ukjent klematis og roser

Innlegg orm Søn Mar 22, 2020 15:58

Du tar ikke livet av clematisene om du skjærer dem noe ned selv om det kan gå ut over blomstringen i år. Du må ikke klippe, men da vil slike lange bare blomstre i toppen.
Om clematisen din ikke er veldig buskete (kan være en alpina), vil jeg tro at du kan ha en av de storblomstende i gruppe 2 el. 3. Jeg har en Jackemanii (gr.3) som oppførte seg som din tidlig i vår. Jeg var da ute med saksa og klippet den til vel en meter da jeg vil ha litt plass under. Gruppe 3 skal altså klippes om man ikke bare vil ha toppblomstring. De vil likevel blomstre. Andre vil i alle fall sløyfe den tidligste blomstringen og kanskje blomstre litt til høsten. Alpinaene skal bare tynnes om de blir for omfangsrike - ta noen grener helt ned. Selv om du har blomsten, kan det være vanskelig å finne navn da det er så utrolig mange og mange ganske like. Ellers er det mye feilmerking av disse. Jeg kjøpte det som skulle være en hvit Jackemanii og satte ved siden av den blå. Den ble lyseblå og er kanskje ikke en Jackemanii. Har også en annen feilmerket og jeg har ikke så mange. Jeg klipper litt på skjønn og etter hvor høyt oppe jeg vil de skal blomstre. Du kan ta stiklinger av clematis og du kan så frø. Avkom av frøene viser sannsynligvis en litt annen blomst enn morplanten.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg MarianneBT Man Mar 23, 2020 22:16

Takk for svar! Den er ganske buskete, så da tenker jeg å ta sjansen på å klippe den ganske kraftig ned. Selv om den har begynt å spire? Om det skulle være gruppe 2 og ikke 3 ødelegger jeg den likevel ikke?
MarianneBT

Innlegg Nienna Tir Mar 24, 2020 9:30

Du kan klippe rosene selv om de har begynt å vokse. Alle roser tåler en hard beskjæring. Men buskroser bør ikke klippes helt ned, stort sett bare med en tredjedel. Klematisene kan du trygt skjære ned. Det tåler de helt fint.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg MarianneBT Tir Mar 24, 2020 20:35

Takk for svar!
MarianneBT

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester