Fredløs

Smått & stort, pent og mindre pent, både med og uten blomster.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Fredløs

Innlegg Siri5000 Tor Mar 26, 2020 14:23

Hei!
Jeg er helt ny her og helt ny på hage. Men har fått meg en som var helt nydelig i sin tid da min farmor hadde ansvar, men som nå er ganske rufsete. Jeg skal forsøke ikke plage dere med spørsmål som sikkert er fryktelig triviele, men dette har jeg ikke klart å få svar på ved å google:

Hele det største beddet er tatt over av gul fredløs. De er nå visne og ligger over beddet, og jeg ser stakkars små krokus som prøver komme seg opp. Jeg ønsker fjerne fredløsen og sakte men sikkert begynne plante andre blomster (men jeg er altså så grønn......). Bør jeg grave opp fredløsen med en gang, eller klippe den ned først og så grave den opp senere?

Noen gode råd til hvor man starter i en ny hage? :D

Gleder meg til å la meg inspirere her inne!
Siri5000
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Fredløs

Innlegg Villrose Tor Mar 26, 2020 14:48

Velkommen hit!
Jeg ville ha gravd opp fredløsen først som sist. Den er ekspert på å fortrenge andre planter. Hadde samme problem da jeg overtok en overgrodd hage. Grov opp to toppede trillebårlass med svære rosa røtter. Tippet dem bak garasjen, hvor de får holde på i fred. Dette er 15 år siden, og fortsatt må jeg nappe opp fredløsspirer fra bedet.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Siri5000 Tor Mar 26, 2020 15:10

Villrose skrev:Velkommen hit!
Jeg ville ha gravd opp fredløsen først som sist. Den er ekspert på å fortrenge andre planter. Hadde samme problem da jeg overtok en overgrodd hage. Grov opp to toppede trillebårlass med svære rosa røtter. Tippet dem bak garasjen, hvor de får holde på i fred. Dette er 15 år siden, og fortsatt må jeg nappe opp fredløsspirer fra bedet.

Tusen takk, da gjør jeg det rett og slett! Så får jeg se hva jeg gjør med det enorme, tomme beddet :lol:
Siri5000

Innlegg gartner10 Tor Mar 26, 2020 20:43

Du har flere alternativer for å bli kvitt den.1) Sprøyte med roundup når den begynner å spire.
2) Grave den opp. Tar en evighet og du vil stadig finne nye skudd. I tillegg flytter du problemet om du dumper plantene på et sted de kan fortsette å vokse.
3) Dekke med bakrduk. Bør ligge på i 2 år, da er hele planten død.
Øystein, gartneren i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Gå til Hageplanter

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester